شناسهٔ خبر: 27447 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشگاه آزاد: ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیات امنای دو استان اردبیل و زنجان بر ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور تاکید کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مصمم است با توجه به نیاز امروز جامعه به توسعه تحصیلات تکمیلی ظرفیت خود را برای دو مقطع ارشد و دکتری افزایش دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جلسه هیات امنای دو استان زنجان و اردبیل پیش از ظهر امروز به ریاست دکتر میرزاده و استاندار اردبیل برگزار شد. در این جلسه مصوبات بودجه سال ۹۴، نمودار سازمانی استان و اصلاحیه برنامه راهبردی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس دانشگاه آزاداسلامی در این جلسه با اشاره به عدم وابستگی این نهاد آموزشی به بودجه عمومی کشور، تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی غیر دولتی که هیچگونه بودجه ای از دولت دریافت نمی کند و از نظر اقتصادی کاملا مستقل و وابسته به خود است می بایست شاخصه های موسسات خصوصی یعنی چابکی را داشته باشد.

 

فعال کردن کانون های خیرین در دانشگاه

دکتر میرزاده تاکید کرد: مسئولان و مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی باید تا حد ممکن هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند و جلب کمک های مردمی از مواردی است که باید در بودجه سال آتی به آن توجه شود. زیرا این موضوع از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست.

وی با بیان اینکه یکی از وجوه درآمد در دانشگاههای دنیا، جلب کمکهای مردمی است، گفت: در تمامی دانشگاه های بزرگ دنیا بنیاد خیریه فعال است و ما هم در دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال این موضوع باشیم و مسئولان دانشگاه نسبت به فعال کردن کانون های خیرین در دانشگاه اقدام کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار بالای کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: متاسفانه در سالهای گذشته نگاه به این نهاد آموزشی نگاه اشتغالزایی بوده است اما امروز دیگر نیازی به استخدام نیروی جدید در این نهاد آموزشی نیست.

وی همچنین با اشاره به ضرورت کاهش هزینه های جاری در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تمامی واحدها در برنامه ها و بودجه خود می توانند باید برای بازنشستگی زودتر از موعد و بازخرید کردن نیروهای متقاضی ردیف بودجه ای را در نظر بگیرند.

دکتر میرزاده در ادامه با تأکید بر این که کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال به سیستم اتوماسیون اداری مجهز خواهند شد، اذعان داشت: با مجهز شدن واحدهای دانشگاه به این سیستم کلیه بخش نامه ها به صورت آنلاین و با زدن یک کلیک به سایر واحدها ابلاغ خواهد شد و این موضوع به صورت طبیعی بروکراسی اداری در دانشگاه و تعدد اپراتورها را کاهش خواهد داد.

 

وابستگی دانشگاه های معتبر دنیا به شهریه در حدود 25 درصد است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وابستگی به شهریه در دانشگاههای برتر دنیا نظیر MIT کمتر از 25 درصد است، اظهار کرد: وابستگی پایین دانشگاههای برتر دنیا به شهریه نشان می دهد که ارتباط دانشگاهها با صنعت و مردم بسیار قوی است.

وی خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این موضوع هستیم که وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان را از طریق اقتصاد دانش بنیان کم کنیم.

تحقق اهداف سند توسعه علم و فن آوری تنها با همت دانشگاه ها میسر خواهد شد.

دکتر میرزاده در ادامه این جلسه با اشاره به ابلاغ سند توسعه علم و فن آوری از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: بر اساس اهداف این سند ایران تا پایان سال 1404 باید به قطب نخست علمی منطقه تبدیل شود و 50 درصد از تولید ناخالص ملی کشور از فعالیت های اقتصاد دانش بنیان تامین شود.

وی تصریح کرد: این موضوع به خوبی نقش دانشگاه ها به صورت عام و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت خاص را در تحقق این هدف نشان میدهد زیرا دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن 40 درصد از ظرفیت آموزش عالی کشور وظیفه سنگینی در تحقق سند توسعه علم و فن آوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای 54 مرکز رشد و 420 شرکت دانش بنیان است، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سعی دارد که تا پایان سال 96 این تعداد به 150 مرکز رشد و 800 شرکت دانش بنیان برسد.

 

25 درصد افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه در سال 94

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای یکسان سازی حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های دولتی تاکید کرد: هم اکنون بودجه به میزان کافی برای این اجرای یک باره این برنامه وجود ندارد اما بنای ما این است که میزان حقوق اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه در سال 94 نسبت به سال93، 25 درصد افزایش یابد که البته حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیز هم راستا با میزان تورم و مطابق با کارکنان دولت افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه آزاد همچنین با بیان اینکه از این پس درجه بندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تنها شامل جامع ،بسیار بزرگ، بزرگ، متوسط و کوچک خواهد بود، گفت: ارتقای واحدهای دانشگاهی به عواملی نظیر تعداد دانشجویان، جذب اعضای هیات علمی فضای آموزشی، تاسیس شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی تحقیقات، اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، تامین منابع خارج از شهریه و ساخت و احداث پارک علم و فن آوری بستگی دارد.

 

تجمیع واحدهای زیان ده

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به واحدهای زیان ده دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بنا ندارد از دولت کمکی دریافت کند، بنابراین تمامی واحدهای زیان ده هرس خواهند شد و به طور حتم این اقدام در کنار تجمیع مراکز و واحدهای زیان ده به توسعه کیفی دانشگاه سرعت می بخشد.

وی یادآور شد: در مهرماه سال 92، تعداد 472 واحد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که امروز این تعداد به 400 واحد رسیده است و 72 واحد تجمیع یا منحل و یا تغییر کاربری داده شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هنوز در حدود 500 هزار صندلی خالی در دوره های کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد ولی ما مجبوریم فضاها را نگهداری و برای اساتیدی که موظفی شان در هفته تکمیل نمی شود ، پرداخت داشته باشیم.

دکتر میرزاده در این بخش از سخنان خود تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بی شک یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگی و علمی است که نقش غیر قابل انکاری در توسعه اجتماعی، علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی کشور در تمامی این سالها داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با حدود 107 هزار کارمند و عضو هیات علمی هم اکنون مشغول فعالیت است، اظهار داشت: حتی اگر با رویکرد اقتصادی و اشتغالزایی نیز نگاه کنیم کدام موسسه یا نهادی می تواند در حدود 107 هزار نفر را در کشور مشغول به کارکند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در حدود 66 هزار استاد در این دانشگاه در 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند و این آمار به خوبی بیان کننده عظمت و بزرگی این نهاد آموزشی در کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز تاسف برخی از برخوردها با دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته، گفت: در سی سال گذشته تنها دو گزارش تحقیق و تفحص در آموزش عالی کشور از سوی مجلس شورای اسلامی انجام شده است که هر دوی این گزارش ها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بوده است و سوالی که در ذهن بسیاری مطرح می شود این است که با وجود 2 هزار و 600 دانشگاه در سطح کشور چرا هر دوی این گزارش ها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

 

دلواپسان نسبت به مهاجرت متقاضیان تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور نگران نیستند؟

وی همچنین تاکید کرد: دلواپسان توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی به چه دلیل نگران و دلواپس مهاجرت متقاضیان ادامه تحصیل به دانشگاه های بی کیفیت کشورهای همسایه نیستند و نسبت به تشکیل 150 هزار پرونده برای مهاجرت به کشورهای مختلف برای ادامه تحصیل در وزارت علوم واکنشی نشان نمی دهند.

دکتر میرزاده در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی به پیش خواهد رفت، تاکید کرد: برنامه این دانشگاه رسیدن به آمار یک میلیون دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در پایان سال 96 است زیرا اعتقاد ما بر این است که تداوم توسعه و رشد علمی کشور و همچنین تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در این عرصه تنها در گروی توسعه تحصیلات تکمیلی است.

وی تصریح کرد: اگرچه دانشگاه به صورت عام متولی ایجاد شغل در کشور برای جوانان نیست ولی دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد پارک های علم و فن آوری و شرکت های دانش بنیان و توسعه تعامل با بخش صنعت به ایجاد اشتغال جوانان تحصیلکرده در کشور نیز کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نقش این دانشگاه در توسعه همه جانبه کشور را غیر قابل انکار دانست و گفت: هیچ کس نمی تواند نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور نادیده بگیرد زیرا به طور حتم اگر این دانشگاه با تولید 51 هزار مقاله علمی در تمامی این سالها نبود، ایران به رتبه اول و دوم علمی جهان در برخی از رشته ها وارد نمی شد.

وی تاکید کرد: توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی پاسخی به نیاز امروز جامعه بود همچنان که سی سال پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی با حمایت امام (ره) برای پاسخ به نیاز آن روز جامعه یعنی سیل عظیم متقاضیان جوان برای تحصیل در دانشگاه در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه را تاسیس کرد.

 

هیات امنای استانی از ارکان مهم دانشگاه است

دکتر میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه هیات های امنای استانی، گفت: هیات های امنای استانی باید برای کیفیت بخشی به واحدهای استان ها فعالیت کنند، در واقع برای دانشگاه آزاد اسلامی داشتن واحد‌های زیاد مهم نیست بلکه داشتن واحدهای با کیفیت دارای اهمیت است.

وی تاکید کرد: هم اکنون 496 نفر از دانشگاهیان و فرهیختگان عضو هیات امنای استانی در سراسر کشور هستند و این نشان می دهد این این رکن از دانشگاه آزاد اسلامی به هیچ وجه جنبه تشریفاتی ندارد.

با ایجاد حاشیه به دنبال منحرف کردن دانشگاه از مسیر اصلیش هستند

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در پایان این جلسه حجت الاسلام والمسلمین خاتمی امام جمعه استان زنجان نیز با تشکر و قدردانی از تلاش های مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته تاکید کرد: ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی تکلیف نبوده است و سی سال پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اساس ضروریات و مقتضیات زمان این دانشگاه را با حمایت امام (ره) تاسیس کردند و امروز ثمره و دستاوردهای بزرگ آن را مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه آمار ارائه شده از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بسیار امیدوار کننده است، گفت: حاشیه هایی که عده ای برای شما ایجاد می کنند تنها با هدف منحرف کردنتان از وظایف و رسالتی است که بر عهده دارید و همه شما بدون توجه به این حاشیه ها مصمم در مسیر خود گام بردارید و مطمئن باشید خداوند در این مسیر پشتیبان شما خواهد بود

نظر شما