شناسهٔ خبر: 27451 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزارت علوم و بنیاد سعدی تفاهم نامه همکاری منعقد کردند

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد سعدی با هدف گسترش زبان فارسی در جهان، تفاهم­ نامه همکاری منعقد کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ تفاهم­ نامه همکاری میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد سعدی، به امضای «محمد فرهادی» وزیر علوم و «غلامعلی حداد عادل» رییس بنیاد سعدی رسید.

بر اساس این تفاهم­ نامه مقرر شد، بنیاد سعدی هرگونه اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارج، تبادل استاد و دانشجو، اعطای فرصت مطالعاتی، اعزام استاد زبان فارسی، انعقاد اسناد همکاری و گسترش کرسی­ های زبان و ادبیات فارسی را که در هیات امنای این بنیاد به تصویب می ­رسد را به وزارت علوم اعلام کند.

همچنین برای ثبت برنامه­ های بنیاد سعدی در برنامه ­های سالیانه وزارت علوم، مقرر شد این بنیاد برنامه ­های خود همچون دوره­ های دانش­ افزایی، گسترش دروس و رشته­ ها، تهیه کتب و تجهیز کرسی­ ها، کمک به پایان­ نامه ­ها، اجرای فعالیت ­های ادبی و هنری، اعطای راتبه تحصیلی و تبادل استاد و دانشجو را به اطلاع وزارت علوم رساند.

طبق این توافق، بنیاد سعدی موظف است بنا به درخواست وزارت علوم از افزایش کرسی ­ها و دانشجویان بورسیه غیر ایرانی در رشته زبان فارسی در دانشگاه­های کشور، حمایت کند.

وزارت علوم نیز موظف است در راستای سیاست­ های کلان مصوب هیات امنای بنیاد سعدی، اقدام لازم را به عمل آورد و در برنامه ­ریزی­ های خود در امر اعزام استادان زبان فارسی به خارج از کشور، اعطای بورس، تبادل استاد و دانشجو، فرصت مطالعاتی و...، سیاست­ های کلان اعلام شده توسط هیات امنای بنیاد را مراعات کند.

همچنین بنیاد سعدی می­ تواند استادان ایرانی واجد صلاحیت را جهت طرح و بررسی در شورای علمی مربوطه، برای اعزام به دانشگاه­ های خارج از کشور به وزارت علوم معرفی نماید و وزارت علوم نیز باید در تفاهم ­نامه ­های منعقده با دانشگاه­ ها و مراکز علمی خارج از کشور، ضمن توجه به ماهیت دانشگاهی و علمی تفاهم ­نامه، سیاست­ های کلی بنیاد را در زمینه زبان فارسی، ملحوظ کند.

طبق این تفاهم­ نامه که به امضاء مشترک فرهادی و حداد عادل رسیده است، مقرر شد بنیاد سعدی و وزارت علوم در جهت استفاده بهینه از حضور استادان اعزامی در برگزاری دوره ­های دانش افزایی، ارتقاء سطح دانش مدرسان زبان فارسی، برگزاری شب­ های شعر و کلاس­ های حافظ شناسی و...، همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

بر اساس گزارش بنیاد سعدی، در این توافق، وزارت علوم موظف است معاون بین بنیاد سعدی را به عضویت شورای علمی گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی دانشگاه ­ها و مراکز علمی خارج از کشور در آورد و در مقابل بنیاد سعدی نیز موظف است که قائم مقام وزیر در امور بین­ الملل و رییس مرکز همکاری ­های علمی و بین­ المللی وزارت علوم را به عضویت در شورای بنیاد سعدی منصوب کند.

کمیته­ ای نیز متشکل از دو نفر از نمایندگان وزارت علوم و بنیاد سعدی، موظف است اجرا و پیگیری این تفاهم­ نامه را که در هجده ماده و یک تبصره تنظیم شده است، بر عهده گیرد.

این تفاهم نامه برای مدت 4 سال به امضای طرفین رسید و محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در اموربین الملل و رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی و عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی نیز در مراسم امضای آن حضور داشتند.

نظر شما