شناسهٔ خبر: 27478 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابتکار جالب یک هنرمند در قطار

یک هنرمند در اقدامی جالب، تابلوهای نقاشی و طراحی‌اش را در یک قطار در حال حرکت به‌نمایش گذاشت و از چهره‌ی بازدیدکنندگان گالری‌اش نقاشی کشید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ کریم الله‌خانی هنرمندی است که این ایده را برای اولین‌بار 19 دی‌ماه امسال در قطار 781 مشهد - کرمان اجرا کرد. این هنرمند درباره‌ی برگزاری این نمایشگاه سیار، اظهار کرد: این حرکت فرهنگی - هنری به پیشنهاد من و با همکاری شرکت قطارهای مسافری و باری «جوپار» در دی‌ماه امسال آغاز شد. برگزاری چنین برنامه‌هایی و تداوم داشتن آن‌ها به همکاری شرکت‌های مسافربری نیاز دارد. استقبال و بازتابی که از برگزاری این نمایشگاه به‌وجود آمد، شرکت «جوپار» را راغب کرده تا چنین برنامه‌ای را برای قطارهای دیگر و به‌صورت پراکنده برگزار کند.

 

1421064357802_20150109_181331.jpg

نمایشگاه نقاشی در قطار

 

او ادامه داد: این نمایشگاه، یک نمایشگاه نقاشی صرف نیست، بلکه بیشتر یک کانسپت و ایده نو در زمینه‌ی هنرهای جدید به‌شمار می‌رود. هدف ما این بود که هنر را به میان مردم ببریم و به جای به‌نمایش گذاشتن آثار هنری در گالری و کشاندن مردم به مراکز هنری، این‌بار آثار هنری را به میان مردم ببریم.

الله‌خانی همچنین بیان کرد: علاوه بر دیدن این آثار توسط مردم، بخش مهم چنین اتفاقی، پرفورمنسی بود که مسافران شاهدش بودند، چون من مدام در سفر هستم، در رستوران‌ها و کوپه‌ها طراحی می‌کنم و از چهره‌ی مسافران قطار نقاشی می‌کشم. این‌بار هم علاوه بر نمایش نقاشی‌هایی که قبلا کشیده بودم، در کنار مسافرانی که این نقاشی‌ها را می‌دیدند، نشستم و از چهره‌ی آن‌ها نقاشی کشیدم.

این هنرمند درباره‌ی استقبال مردم از این اتفاق، گفت: با چند نفری که روبه‌رو شدم و مستقیم صحبت کردم، متوجه شدم که از این اتفاق تعجب کرده‌اند و خوشحال‌اند. آن‌ها می‌گفتند برپایی چنین نمایشگاهی زمان را برای‌شان کوتاه کرده و باعث شده در مسیر، یک اتفاق خوب را که دیدن آثار هنری است تجربه کنند.

او به سبک و نوع آثار به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز اشاره و اظهار کرد: آثاری که در این قطار به‌نمایش گذاشته شد، کاملا تخصصی و در همان سطح همیشگی خودم بود و این‌طور نبود که به‌خاطر مخاطبانم که مردم عادی هستند، بخواهم سطح کارم را پایین بیاورم. بنابراین در میان این آثار، کارهای آبستره و مدرن هم دیده می‌شد. ابعاد مختلف این کارها از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه بود و با توجه به محیط بسته‌ی قطار و متناسب با آن، نقاشی‌هایی با ابعاد مختلف به‌نمایش گذاشته شد.

 

نمایشگاه نقاشی در قطار

 

اصغر کفشچیان‌مقدم - هنرمند و استاد دانشگاه تهران - خطاب به این هنرمند و در رابطه با این کار نوشته است: «کار هنرمندانه، متواضعانه و جسورانه شما را در ارتقای دانش بصری فضاهای عمومی را تبریک گفته و برایتان آرزوی توفیق روزافزون دارم.»

همچنین محمود مکتبی - هنرمند محیطی و منتقد - در یادداشتی درباره‌ی «ترن گالری» کریم الله‌خانی نوشته است: «همیشه و در هر حال هنرمند بودن کار سختی است. بسیاری از هنرمندان خارج از آتلیه شخصی خود و به دور از امکانات دلخواه‌شان، هنرمندان دست و پا بسته‌ای می‌شوند، اما کسی که می‌تواند در مسافرت و حرکت، هنرمند باقی بماند و در فضای عمومی به خلق هنر بپردازد، کسی است که از هنر به معنای واقعی آن لذت می‌برد. هنر عمومی در یک شهر می‌تواند نمادی از دموکراسی در آن باشد، چراکه این هنر می‌تواند میان هنرمند و مخاطبانش گفت‌وگو ایجاد کند و این گفت‌وگو موجب تولید فرهنگ و درونی‌سازی ارزش‌های یک جامعه شود. ما در شهرها و فضاهای عمومی به معنای واقعی نیاز به این گفتمان داریم و این گفتمان موجب ارتقای دانش شهروندان در رابطه با هنر و همچنین ارتقای کیفی آثار هنرمندان خواهد شد.

تبدیل کردن رستوران یک قطار به گالری طراحی و نقاشی، کار جالب توجهی است که کریم الله‌خانی انجام داده و تلاش او برای برقراری ارتباط و درگیر کردن مخاطب با هنر قابل ستایش است. او پیش از این نیز آثاری زیادی را در فضاهای عمومی، بویژه در شهر کرمان به‌نمایش گذاشته است و با ادامه این روند می‌تواند به بیانی شخصی در زمینه هنر عمومی برسد.»

کریم الله‌خانی متولد 1353 در نیشابور است. این هنرمند و مدرس دانشگاه هنر کرمان، در بیش از 10 جشنواره هنر محیطی در ایران شرکت کرده و حضور در بیش از 30 نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد. الله‌خانی همچنین بیش از 20 نمایشگاه انفرادی در مشهد، نیشابور و کرمان برگزار کرده و آثار او در نمایشگاه منتخب آثار هنر محیطی ایران در موزه‌ی «آرکو» کره جنوبی نیز به‌نمایش درآمده است.

 

 

نظر شما