شناسهٔ خبر: 27483 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلایه معاون رئیس جمهور از بی‌توجهی به میراث ناملموس مشترک

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از بی‌توجهی‌ها نسبت به پاسداری از مواریث ناملموس مشترک گلایه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ مسعود سلطانی‌فر با اشاره به افزایش سالانه آمار ثبت‌های جهانی در یونسکو اظهار کرد: با این وجود مواردی مانند «عملیاتی‌سازی کنوانسیون»، «ظرفیت سازی در سطوح محلی کشوری یا منطقه‌ای»، «شناسایی برنامه‌های پاسداری موفق و ترویج آنها» و «برنامه‌ریزی اقدامات مشترک بین کشورها برای پاسداری از مواریث ناملموس مشترک چندان مورد توجه نبوده‌اند.

او دستیابی به تعادل در این عرصه را در گرو ظرفیت‌سازی و آگاهی افزایی دانست و ادامه داد: کنوانسیون جوان «پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» کنوانسیونی است که به سرعت نظر کشورهای جهان را به خود جلب کرده است و با آنکه تنها 11 سال از عمر این کنوانسیون می‌گذرد تاکنون 161 کشور به عضویت آن درآمده‌اند.

وی معرفی مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی و استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای ارتقای همکاری‌های فرهنگی در سطح این پهنه جهانی را یکی از مواردی دانست که باید توسط کشورهای آسیای غربی،‌مرکزی و میانه مورد توجه قرار گیرد.

سلطانی‌فر با اشاره به توجه یونسکو به کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که آن را در جمع وظایف «مراکز مقوله‌ 2 تحت نظارت خود» دانست تاکید کرد: این مراکز به رغم آنکه در کشوری خاص مستقر هستند و آن کشور مسئولیت تامین بودجه و پشتیبانی از آنها را پذیرفته است، به هیچ عنوان مراکز کشوری و یا دولتی به شمار نمی‌آیند و حوزه علایق تعریف شده برای آنها در همان منطقه تعریف شده است.

او همچنین به تاسیس 9 مرکز مقوله 2 در موضوع میراث فرهنگی ناملموس در جهان اشاره کرد و گفت: ایران میزبان مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو است که به دلیل استقرار در تهران توسط یونسکو با نام کوتاه شده‌ی «مرکز میراث ناملموس تهران» خوانده می‌شود.

او با ارائه توضیح کوتاهی از اهداف و وظایف این مرکز مانند ظرفیت سازی در سطح منطقه در زمینه‌های شناسایی‌، فهرست‌برداری، مستندسازی و مطالعه میراث فرهنگی ناملموس و ظرفیت‌سازی در سطح منطقه به ویژه در ارتباط با مواریث فرهنگی ناملموس مشترک اظهار کرد: تردیدی نیست که اهداف ارزشمند زمانی محقق می‌شوند که همه کشورهای منطقه در این زمینه مشارکت داشته باشند.

سلطانی‌فر که شب گذشته (چهارشنبه 24 دی) در نشست سفرای کشورهای منطقه‌ای آسیای غربی و منطقه‌ای به منظور تبیین جایگاه مرکز میراث ناملموس تهران سخن می‌گفت، ایران را یکی از 23 کشوری دانست که در چشم‌انداز جغرافیایی تعیین شده برای این مرکز قرار می‌گیرد و از همه کشورهای منطقه آسیای غربی و مرکزی را برای عضویت در این مرکز دعوت کرد.

وی ادامه داد: دوران کنونی دوران نقش آفرینی فرهنگ در تقویت صلح ،دوستی‌، تقارن‌ و همکاری توسعه پایدار است. شاهد این ادعای اشتراکات فرهنگی ملل و اقوام به ظاهر پراکنده هستند که مردم را به یکدیگر پیوند می‌دهند.

معاون رئیس جمهور در این نشست به جدیت از سران سفرای کشورهای منطقه‌ای آسیای غربی و مرکزی مانند ترکیه‌، آذربایجان‌، پاکستان‌، فلسطین‌ خواست با عضویت در مرکز میراث ناملموس تهران از ظرفیت ایجاد شده برای ارتقای همکاری‌های فرهنگی در سطح منطقه استفاده کنند.

نظر شما