شناسهٔ خبر: 27494 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تازه ترین کتاب کزازی منتشر شد

تازه‌ترین کتاب میرجلال‌الدین کزازی با عنوان «یورک‌نامه» که قصیده‌ای بلند درباره سفر به نیویورک است منتشر شد.

 میرجلال‌الدین کزازی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کزازی در این باره گفت: «یورک‌نامه» گزارشی از سفر یک ماه و نیمه من به نیویورک است اما این اثر یکسره چامه(قصیده) است و 300 بیت دارد. تا کنون سفرنامه‌هایی به نظم در قالب‌های مثنوی داشتیم، مثل سفرنامه خاقانی و نزاری کُوهستانی اما این کتاب نخستین سفرنامه‌ای است که در قالب قصیده سروده شده.  
 
صاحب کتاب «دمی بی‌خویشتن با خویشتن» ادامه داد: در دیباچه کتاب گفته‌ام که گزارش نویسی درباره سفرهایی کم و بیش دیریاد سنتی شده که هر روز در روزنامه‌ها چاپ می‌شود و سپس به پیکره کتاب در می‌آید. از میان این کتاب‌ها می‌توان به «روزهای کاتالونیا»(گزارش سفر به اسپانیا»، «دیدار با اژدها»(گزارش سفر به چین) و «از دهلی نو تا آتن کهن»(گزارش سفر به  هندوستان به یونان و ارمنستان و تاجیکستان) اشاره کرد.
 
این شاعر و پژوهشگر توضیح داد: پیش از نوشتن کتاب «یورک‌نامه» می‌خواستم یادداشت‌هایی از سفرم بردارم، بدین معنی که گزارش سفر را از آغاز تا انجام در برگیرد. سروده‌های این کتاب را می‌توان آمیزه‌ای از گزارش سفر و اعترافات ادبی نامید. البته بیشتر دیده‌ها و شنیده‌ها و آزموده‌ها و دریافت‌های خود را در سفر نوشته‌ام.
 
نویسنده کتاب «دفتر دانایی و داد» گفت: در سفر به نیویورک گمان‌مند و دودل بودم که آیا گزارش این سفر را هم به همان شیوه بنویسم یا نه. هنگامی که هواپیما بر آسمان نیویورک پرواز کرد تا فرو بنشیند بی‌آنکه خود بدانم و بخواهم بیتی در درون من برجوشید. آن بیت مطلع این قصیده بلند شد که در روزهایی که در سفر بودم آن‌ها را سرودم.
 
این شاعر اضافه کرد: مطلع یورک‌نامه این بیت است: «ینگه دنیا چنان که می‌دانی/ بر و بومی است با دگر سانی». ویژگی‌های شهر نیویورک که برترین نماد امریکاست در این قصیده آمده است و در میانه‌اش فرهنگ و زندگی امریکایی را با زندگانی و فرهنگ ایران سنجیده‌ام. در این بخش نام ده‌ها اندیشمند و سخنور در چامه یاد شده آمده است. این کتاب را یک هفته پیش انتشارات یاردانش با قیمت پنج هزار تومان منتشر کرده است.
 
کزازی متولد کرمانشاه است. او در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره‌های گوناگون آموزشی را سپری کرد و در سال 1370 در مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد.
 
از مجموعه شعرهای او می‌توان به «دستان مستان» اشاره کرد.
 
مجموعه‌های چند جلدی «نامه باستان» حاصل شاهنامه پژوهی‌های وی است. «بند و پیوند»، «دیر مغان»، «دیدار با اژدها» و «سوزن عیسی» از دیگر آثار اوست.
 
«فرزند ایران» داستانی درباره زندگی فردوسی، تازه‌ترین اثر این پژوهشگر، امسال(1392) از سوی انتشارات معین به چاپ رسید.
 
کتاب «دفتر دانایی و داد» خلاصه شاهنامه به نثر است که سال گذشته از سوی انتشارات معین منتشر شد. «دمی بی‌خویشتن با خویشتن» نیز تازه‌ترین اثر اوست که حدود یک ماه پیش به چاپ رسید.

نظر شما