شناسهٔ خبر: 27501 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قطر در راه نمایشگاه کتاب تهران/ کتاب تهمینه میلانی حاشیه‌ساز شد

قطعی شدن حضور قطر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حواشی مربوط به احضار تهمینه میلانی به دلیل انتشار یکی از فیلم‌نامه‌هایش از جمله اخبار حوزه کتاب در این هفته هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرور خبرهای کتاب این هفته را با توجه به این نکته آغاز می‌کنیم که حجم بیشتر این خبرها، مربوط به رویدادهای شهرستانی و اتفاقاتی خبری است که قرار است در آینده نزدیک در استان‌های مختلف کشور انجام شوند. به این ترتیب، ابتدا به بررسی اخبار بین‌المللی و مربوط به فعالیت‌های برون‌مرزی کشورمان در زمینه کتاب می‌پردازیم.

قطعی شدن حضور قطر در نمایشگاه کتاب تهران

همزمان با سومین روز نمایشگاه كتاب دوحه قطر، حمد بن عبدالعزیز الكواری وزیر فرهنگ، هنر و میراث قطر به همراه عبدالله الانصاری، رئیس نمایشگاه كتاب دوحه، در غرفه مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که به نمایندگی از نشر کشورمان در این نمایشگاه شرکت کرده است، حضور یافتند و در دیدار با امیر سعود شهرام نیا مدیرعامل این موسسه، از حضور پررنگ قطر در نمایشگاه کتاب تهران خبر دادند.

این خبر ابتدای این هفته و روز یکشنبه 21 دی منتشر شد.

توضیحات ناشر کتاب تهمینه میلانی در مورد احضارش به دادگاه

اما تهمینه میلانی کارگردان سینما به تازگی در گفتگویی رسانه‌ای اعلام داشته بود که به دلیل انتشار فیلم‌نامه‌ ای از خود با عنوان «شهرزاد زن هزار و یک شب» در قالب کتابی از سوی انتشارات کتاب‌سرا به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده و علت این اظهار نیز به گفته وی لیغ علیه نظام در متن این فیلم‌نامه اعلام شده است.

مدیر نشر کتابسرا می‌گوید کتابی که به استناد آن تهمینه میلانی به دادگاه احضار شده است به صورت کامل با مجوز اداره کتاب وزارت ارشاد منتشر شده است.

وی در این باره گفت: من به عنوان ناشر کتاب اطلاعی در مورد این رویداد نداشتم و تنها از سوی نویسنده از این موضوع مطلع شدم. با این حال این اتفاق موجی است که چند وقتی است در میان ناشران افتاده و تا جایی که خبر دارم در این مدت چهار تا پنج ناشر به دلیل کتاب‌هایی که با مجوز ارشاد هم منتشر کرده‌اند به دلیل شکایت‌های مشابه به دادگاه فراخوانده شده‌اند.

دعوت ایران به نمایشگاه کتاب کودک تونس

رئیس نمایشگاه کتاب کودک تونس با حضور در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب قطر، رسماً از ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب کودک تونس دعوت کرد.

این خبر هم، دیگر خبر حوزه بین‌المللی کتاب بود. به این ترتیب در دومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه قطر خانم «وفا المزغنی» رئیس نمایشگاه كتاب كودك تونس با حضور در غرفه مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و مذاکره با امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره برنامه‌های مشترک فرهنگی بین دو کشور از جمله تبادل اطلاعات، برگزاری نمایشگاه و کارگاه آموزشی، برگزاری تورهای فرهنگی میان نویسندگان دو کشور و نیز حضور ناشران تونسی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران به گفتگو و رایزنی پرداخت.

المزغنی همچنین رسماً از این موسسه که به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه قطر شرکت کرده،  برای حضور در نمایشگاه کتاب كودك تونس دعوت کرد.

عرضه سومین چاپ کتاب خاطرات وزیر ارشاد

کتاب خاطرات علی جنتی به چاپ سوم رسید. کتاب خاطرات وزیر ارشاد توسط سعید فخر زاده تدوین و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

چاپ سوم این اثر با ۲۹۲ صفحه، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.

خرید ۲۳۷ عنوان کتاب جدید از ناشران

هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ابتدایی این هفته یعنی شنبه ۲۰ دی مصوبات جلسه پانصد و بیست و هفتم خود را منتشر کرد که طی آن با خرید ۲۳۷ عنوان کتاب تازه از ناشران در شمارگان ۴۹ هزار و ۷۰۰ نسخه موافقت شده است.

بیشترین شمارگان کتب انتخاب شده در این فهرست ۸۰۰ نسخه و مربوط به دو کتاب «حيدرانه» اثر قاسم صرافان و «سادات ببخشند ...» اثر احمد علوی هر دو از انتشارات فصل پنجم و هر دو با بهای ۷۵۰۰ تومان است. کمترین شمارگان کتاب‌های انتخاب شده در این فهرست هم ۵۰ نسخه است.

پایان کار یازدهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد

یازدهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد هم روز سه‌شنبه ۲۳ دی، با معرفی کتاب‌های برگزیده و کتاب‌های تقدیری به کار خود پایان داد.

یازدهمین جشنواره کتاب‌های کمک‌آموزشی رشد شب گذشته در حالی به کار خود پایان داد که محمد ناصری، دبیر جشنواره با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۵۳۷ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده، اعلام کرد: از این تعداد، ۲۸۵ عنوان برای کسب مقام برگزیده و تقدیری با یکدیگر رقابت کردند. ۴۲۲ ناشر سهیم بودند و ۱۰۲ داور در ۳۲ گروه کتاب ها را داوری کردند.

معرفی برندگان جایزه دکتر مجتبایی

برگزیده و تشویق‌شدگان جایزه دکتر مجتبایی ‌سه‌شنبه‌شب در مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی شدند. این جایزه که به بهترین پایان‌نامه در حوزه‌های علوم انسانی شامل ادبیات و ادیان و عرفان اعطا می‌شود، امسال یک برگزیده و ۲ پایان‌نامه تشویقی داشت.

روستاهای دوستدار كتاب و پایتخت كتاب ایران همزمان معرفی می‌شوند

دبیر اجرایی«جشنواره‌ روستاهای دوستدار كتاب» و «طرح انتخاب پایتخت كتاب ایران» ابتدای این هفته، از همزمانی مراسم پایانی این دو جشنواره فرهنگی خبر داد. مرضیه مرآت‌نیا در این باره گفت: دراین مراسم و در پایان برگزاری این دوره از جشنواره روستاهای دوستدار كتاب، ۵ روستای برگزیده و همچنین ۵ روستای قابل تقدیر كه بهترین برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در خصوص ترویج كتابخوانی داشته‌اند معرفی خواهند شد. معرفی نامزدهای كسب عنوان پایتخت كتاب ایران و هم‌چنین شهر برگزیده بخش دیگری از این مراسم خواهد بود.

مهلت ارسال طرح‌ها و برنامه‌ها به نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ۱۵ آذر عنوان شده بود كه در حال حاضر آثار در مرحله داوری قرار دارد. شركت در طرح انتخاب پایتخت كتاب ایران نیز تا ۳۰ دی ماه تمدید شده است.

خرید یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان کتاب از نمایشگاه بندرعباس

مدیرکل ارشاد هرمزگان این هفته گفت: مردم هرمزگان در ۷ روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه کتاب و نخستین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت فروش یارانه‌ای و آزاد خرید کردند.

علیرضا درویش‌نژاد در این باره گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه نزدیک به ۳۲۳ هزار و ۸۰۰ نفر از سراسر استان از سطوح، اقشار و صنوف مختلف از این رویداد بزرگ فرهنگی بازدید کردند.

برگزاری این نمایشگاه روز جمعه ۱۹ دی به پایان رسید.

پایان کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین

این خبر هم جزو اخبار استانی حوزه کتاب بود. چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حوزه دین شامل کتب دینی کشورهای اسلامی که با حضور ۴۴ ناشر خارجی و ۱۵۰ ناشر داخلی در محل مجتمع ناشران استان قم در فضایی بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع  از ۱۱ لغایت ۲۰ دی ماه برپا شده بود، روز شنبه ۲۰ دی به کار خود پایان داد.

راه‌اندازی بانک اطلاعاتی باشگاه دوستداران کتاب در استان سمنان

علیرضا شاه حسینی مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان صبح شنبه در نشستی با فعالان حوزه کتاب استان سمنان با اعلام راه اندازی بانک اطلاعاتی باشگاه دوستداران کتاب در استان سمنان افزود: با توجه به اینکه سنت وقف و امور خیریه از گذشته های دور مورد توجه مردم استان بوده است و در امور عام المنفعه مشارکت بسیاری داشته اند بهتراست روسای شهرستانها برای جذب و شناسایی خیرین و هدایت آنان به کتابخانه ها که خدمات عام المنفعه و عمومی دارند اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به راه اندازی بانک اطلاعاتی باشگاه دوستداران کتاب خبر داد و گفت: جمع کثیری از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، نویسندگان و ... عضو این باشگاه هستند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه بیش از ۵۲ هزار نفر، عضو کتابخانه های عمومی استان هستند که حدود هشت درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد خاطرنشان کرد: به ازای هر نفر چهار متر مربع فضای کتابخانه ای در استان وجود دارد که به شاخص آن در سند چشم انداز ۱۴۰۴ رسیده ایم.

واریز سرانه ۱۴۰۰ کتابخانه‌ در هفته آینده

سید ابوالفضل هاشمی مدیرکل کتابخانه های مساجد کشور، ظهر شنبه در نشستی خبری با بیان اینکه کتابخانه های دارای مجوز که شناسنامه دار شده اند، سال گذشته نیز سرانه خود را دریافت کردند و امسال نیز تا هفته آینده، سرانه می گیرند، اظهار داشت: مبلغ سرانه از ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بسته به درجه بندی کتابخانه ها از یک تا چهار، متغیر است.

وی از واریز سرانه کتابخانه های دارای مجوز مساجد کشور در هفته آینده خبر داد و گفت: هزار و ۴۰۰ کتابخانه بر اساس درجه بندی، سرانه دریافت می کنند.

اجرای طرح‌های پارک کتاب تاکسی کتابخانه در بهشهر

این هفته همچنین شهردار بهشهر از احداث پارک کتاب به مساحت هزار مترمربع در این شهر خبر داد. حمید آزموده شهردار بهشهر ضمن اعلام این خبر، در جلسه انجمن خیران کتابخانه ساز استان مازندران، با اشاره به اجرای طرح «تاکسی کتابخانه» از سوی شهرداری بهشهر، ابراز امیدواری کرد بهشهر با فعالیت ها و برنامه های خود در حوزه کتاب، به عنوان یک شهر فرهنگی سرآمد معرفی شود.

پایان مسابقه کتاب‌خوانی «من زنده‌ام» با ۷۰هزار شرکت‌کننده

اولین دوره از مسابقات سراسری «کتاب و زندگی» که با محوریت کتاب «من زنده‌ام» برگزار شده بود، با شرکت ۷۰هزارنفر، پایان یافت و به‌زودی برندگان معرفی و طی مراسمی جوایزشان، اهدا خواهد شد. این خبر هم مربوط به روز دوشنبه ۲۲ دی است.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری نهادهای فرهنگی دیگر، اولین دوره از مسابقات سراسری کتاب‌خوانی «کتاب و زندگی» را از اول محرم امسال (چهارم آبان‌ماه) آغاز کرد که پایان مهلت شرکت در این مسابقه تا ۱۹دی مصادف با ۱۷ربیع‌الاول (میلاد پربرکت پیامبر اسلام (صل‌الله علیه‌وآل‌وسلم) ) بود. اولین دوره این مسابقات با محوریت کتاب «من زنده‌ام» خاطرات دوران اسارات خانم معصومه آباد برگزار شد که طی آن  ۷۰هزارنفر در مسابقه شرکت کردند. تاکنون بیش از ۱۷۵چاپ از این کتاب با شمارگان ۳۰۰هزار جلد، از سوی انتشارات بروج به بازار عرضه شد

نظر شما