شناسهٔ خبر: 27535 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت علوم و بنیاد سعدی

در این توافق، بنیاد سعدی نیز موظف است قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین­‌الملل و رییس مرکز همکاری‌­های علمی و بین­‌المللی وزارت علوم را به عضویت در شورای بنیاد سعدی منصوب کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ تفاهم­‌نامه همکاری میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد سعدی، به امضاء دکتر فرهادی، وزیر علوم و دکتر حداد عادل، رییس بنیاد سعدی رسید.

 بر اساس این تفاهم­ نامه مقرر شد، بنیاد سعدی هرگونه اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارج، تبادل استاد و دانشجو، اعطای فرصت مطالعاتی، اعزام استاد زبان فارسی، انعقاد اسناد همکاری و گسترش کرسی­‌های زبان و ادبیات فارسی را که در هیات امنای این بنیاد به تصویب می‌رسد را به وزارت علوم اعلام کند.

همچنین جهت ثبت برنامه­‌های بنیاد سعدی در برنامه‌­های سالیانه وزارت علوم، مقرر شد این بنیاد برنامه‌های خود همچون دوره­‌های دانش­ افزایی، گسترش دروس رشته‌ها، تهیه کتب و تجهیز کرسی­‌ها، کمک به پایان­ نامه‌­ها، اجرای فعالیت‌های ادبی و هنری، اعطای راتبه تحصیلی و تبادل استاد و دانشجو را به اطلاع وزارت علوم رساند.

 طبق این توافق، بنیاد سعدی موظف است بنا به درخواست وزارت علوم از افزایش کرسی‌ها و دانشجویان بورسیه غیر ایرانی در رشته زبان فارسی در دانشگاه­‌های کشور، حمایت کند.

 وزارت علوم نیز موظف است در راستای سیاست­‌های کلان مصوب هیات امنای بنیاد سعدی، اقدام لازم را به عمل آورد و در برنامه‌ریزی­‌های خود در امر اعزام استادان زبان فارسی به خارج از کشور، اعطای بورس، تبادل استاد و دانشجو، فرصت مطالعاتی و...، سیاست‌‌های کلان اعلام شده توسط هیات امنای بنیاد را مراعات کند.

 همچنین بنیاد سعدی می­‌تواند استادان ایرانی واجد صلاحیت را جهت طرح و بررسی در شورای علمی مربوطه، برای اعزام به دانشگاه­‌های خارج از کشور به وزارت علوم معرفی نماید و وزارت علوم نیز باید در تفاهم‌نامه‌های منعقده با دانشگاه­‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، ضمن توجه به ماهیت دانشگاهی و علمی تفاهم ­نامه، سیاست­‌های کلی بنیاد را در زمینه زبان فارسی، ملحوظ کند.

 طبق این تفاهم­ نامه که به امضاء فرهادی و حداد عادل رسیده است، مقرر شد بنیاد سعدی و وزارت علوم در جهت استفاده بهینه از حضور استادان اعزامی در برگزاری دوره‌های دانش افزایی، ارتقاء سطح دانش مدرسان زبان فارسی، برگزاری شب­‌های شعر و کلاس­‌های حافظ شناسی و...، همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند. در این توافق، وزارت علوم موظف است معاون بین بنیاد سعدی را به عضویت شورای علمی گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور در آورد و در مقابل بنیاد سعدی نیز موظف است که قائم مقام وزیر در امور بین­‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی و بین­‌المللی وزارت علوم را به عضویت در شورای بنیاد سعدی منصوب کند.

 کمیته­‌ای نیز متشکل از دو نفر از نمایندگان وزارت علوم و بنیاد سعدی، موظف است اجرا و پیگیری این تفاهم­ نامه را که در هجده ماده و یک تبصره تنظیم شده است، بر عهده گیرد. این تفاهم‌نامه برای مدت 4 سال به امضای طرفین رسید و دکتر محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکترحسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و دکتر عبدالحسین  فریدون مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی در مراسم امضای آن حضور داشتند.

نظر شما