شناسهٔ خبر: 27545 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرق کتاب‌سازی با کتاب‌های بازاری

اسدالله شعبانی گفت: مقوله کتاب‌سازی از کتاب‌های بازاری جداست. کتاب‌های بازاری در تناقض با فرهنگ فرهیختگان‌اند، در حالی‌که کتاب‌سازی با هنر و ادبیات پیوند دیرینه دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛‌اسدالله شعبانی گفت: مقوله کتاب‌سازی از کتاب‌های بازاری جداست. کتاب‌های بازاری در تناقض با فرهنگ فرهیختگان‌اند، در حالی‌که کتاب‌سازی با هنر و ادبیات پیوند دیرینه دارد.

این شاعر کودکان و نوجوانان و ناشر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، تاکید کرد: کتاب‌های بازاری به دو دلیل مضرند؛ اول این‌که این کتاب‌ها بی‌دلیل هزینه‌هایی همچون کاغذ، چاپ و نشر را به هدر داده و از سوی دیگر باعث آسیب‌ رساندن و تنزل ذائقه عمومی جامعه می‌شوند.

او افزود: اگر در جامعه فضای نشر سالمی وجود داشته باشد نقدها و انتقادها به صورت خودکار باعث می‌شود تا کتاب‌های بازاری به حاشیه بروند اما در فضایی که سانسور وجود دارد این کتاب‌ها به شکل برجسته‌ای خود را نشان می‌دهند، چون سانسور مانع انتشار برخی کتاب‌ها می‌شوند، اما کتاب‌های بازاری الزاما این‌طور نیستند.

1 (1)-5.gif شعبانی گفت: کتاب‌سازی مقوله‌ای حرفه‌یی است که هنر و فکر زیادی می‌طلبد و ربطی به مقوله کتاب‌های بازاری ندارد. چنین کتاب‌هایی بسیار زیبا و جذاب‌اند و می‌توانند شامل ادبیات فاخر در شکل و شمایلی دلپذیر باشند. افرادی همچون کاظم طلایی در این زمینه ید توانمندی دارند و می‌توانند مفاهیم نو را با کتاب‌سازی‌های ویژه به گونه‌ای به عموم منتقل کنند که در نهایت باعث ارتقای ذائقه آنان شوند.

مدیر نشر توکا همچنین اظهار کرد: در گذشته انتشارات افق با کتاب‌های چیستان خود در این زمینه ورود خوبی داشت و توانست به مدد کتاب‌سازی همراه با تصاویر پررنگ‌تر که دارای پیوستگی مفهومی هستند کار تازه‌ای را رقم بزند. بپذیریم که مقوله کتاب‌سازی کاملا کار هنرمندانه‌ای است که می‌تواند ادبیات فاخر را دربر گیرد در حالی‌که کتاب‌های بازاری باعث تنزل سلیقه مخاطب شده و در نهایت سودی برای فرهنگ ندارد.

نظر شما