شناسهٔ خبر: 27573 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

پدرخوانده

پدرخوانده جان لوئیس تحلیل پدرخوانده را با بررسی موشکافانه‌ی سبک بصری جسورانه‌ی فیلم شروع می‌کند: سِت‌پیس‌های نمایشی و بلند، نورپردازیِ سایه/ روشن و تدوین پایانی که مراسم غسل تعمید را در موازات با ترورهایی بی‌رحمانه به نمایش در می‌آورد. تحلیل سبک بصری با مباحثی پیرامون درون‌مایه‌های اصلی فیلم همراه است.

پدرخوانده
جان لوئیس
مترجم: امین مدی
سال چاپ: 1393
ناشر: آمه
تعداد صفحات: 128 صفحه
قیمت: 15 هزار تومان

 

 

«پدرخوانده» عنوان کتابی است از جان لوئیس، منتقد معروف سینما که به همراه مقاله‌ای از سعید عقیقی منتشر شده است. لوئیس این کتاب را به سفارش انستیتو فیلم بریتانیا، یکی از معتبرترین نهادهای سینمایی جهان، نگاشته است. جان لوئیس تحلیل پدرخوانده را با بررسی موشکافانه‌ی سبک بصری جسورانه‌ی فیلم شروع می‌کند: سِت‌پیس‌های نمایشی و بلند، نورپردازیِ سایه/ روشن و تدوین پایانی که مراسم غسل تعمید را در موازات با ترورهایی بی‌رحمانه به نمایش در می‌آورد. تحلیل سبک بصری با مباحثی پیرامون درون‌مایه‌های اصلی فیلم همراه است: تلاش ویتو و مایکل برای برقراری تعادل میان مسائل خانوادگی و تجارت خانواده، وسوسه‌ها و دام‌های موجود در مسیر سرمایه‌داری و درام گسترده‌ترِ توالیِ نسل‌ها و تکیه‌زدن پسر بر مسند پدر. لوئیس با پرداختن به درامِ روی پرده وحوادث پشت پرده‌ی تولید فیلم، مجموعه‌ای از روایت‌های مافیایی واقعی را نقل کرده و در نهایت فاش می‌کند که چگونه احتمالاً میلیون‌ها دلار پول مافیا در فیلم سرمایه‌گذاری شده و چگونه پدرخوانده استودیوهای هالیوود و پارامونت را نجات داده است.

«بنا بر گفته‌های بارت [مدیر اسبق استودیوی پارامونت]، بلادرن، کاپولا را در جریان مسائل مربوط به سیندونا گذاشته بود ... مسائلی در مورد معامله‌ی این گانگستر با بانک واتیکان و نقشی که ممکن است این معامله، بنابر برخی شایعات، در قتل پاپ ژان‌پل اول، ملقب به «پاپ خندان» داشته باشد. داستانی که بلادرن به کاپولا گفته بود پیش‌زمینه‌ی روایتی در پدرخوانده: قسمت سوم به وجود آورد: در این روایت مایکل تلاش می‌کند تا حق کنترل سهام شرکتی مرموز در واتیکان را خریداری کند، اما پاپی که عامل نفوذی مایکل در واتیکان است به فاصله‌ی سی روز از انتصابش ترور می‌شود و مایکل قدرت اعمال نفوذ خود را از دست می‌دهد.
اما داستان دیگری هم وجود داشت که کوپولا از روایت آن امتناع ورزید، داستانی در مورد رابطه‌ی بین پول نامشروع مافیا و تجدید حیات گیشه‌های هالیوود در سال 1970، تحولی اقتصادی که به شکلی اجتناب‌ناپذیر به اکران پدرخوانده منتهی شد. با نگاه به گذشته نمی‌توان متوجه تناقض موجود در این مسأله نشد؛ در نهایت، این سرمایه‌گذاری مخفیانه‌ی گانگستر شناخته‌شده‌ی سیسیلی بود که تولید فیلم پدرخوانده را ممکن ساخت. اینکه در اوایل دهه‌ی 70 پدرخوانده چنین نقش بزرگی در تحول صنعت فیلم‌سازی ایفا کرد به این معناست که سرمایه‌گذاری سیندونا ـ یعنی میلیون‌ها دلار پول مافیا ـ نه‌تنها سرنوشت استودیوهای پارامونت، بلکه سرنوشت هالیوود را نیز تغییر داد.» (صفحات 114 ت 113)

نظر شما