شناسهٔ خبر: 27581 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انفجار تقاضای کتاب های صوتی در سال 2015

همزمان با رشد صد درصدی بازار تولید و ارائه کتاب های صوتی در فضای دیجیتال در دو حوزه فرهنگی و اقتصادی در سال 2014 میلادی، کارشناسان بین المللی با استناد به الگوهای توسعه و موفقیت این فعالیت، سال 2015 را سال انفجار تقاضا و فراگیری عرصه کتاب های صوتی پیش بینی کرده اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، همزمان با سرعت رو به رشد دنیای دیجیتال به ویژه در بخش مجازی (اینترنت)، جهانی بزرگ در اختیار علاقه مندان برای دستیابی به نوآوری های متعدد قرار گرفته است که مطابق انتظار در این بین بار دیگر هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، صف اول استفاده بهینه از بسترهای فضاهای دیجیتال را به خود اختصاص دادند.

از راه اندازی نمایشگاه ها و گالری های مجازی هنرهای تجسمی گرفته تا ورود آثار مکتوب از کتاب ها گرفته تا نشریات مختلف؛ هر چند عمر کتاب های دیجیتالی چندان دراز نیست اما تنها طی یک دهه اخیر ارائه کتاب های دیجیتالی ۱۵۰ درصدی را تجربه کرده اند و در ادامه سیر تحول و توسعه کتاب های دیجیتال و با رونق گرفتن کتاب های صوتی (Audio Book)، بار دیگر علاقه مندان به این حوزه، دستاوری نو، تازه و بدیعی را تجربه خواهند کرد.

هر چند بسیاری تاریخ ورود کتاب های صوتی به بدنه فعالیت های مدرن فرهنگی در عصر دیجیتال را مربوط به سال ۲۰۰۵ میلادی می دانند اما برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی آماری متقن و حرفه ای از حضور این دست از کتاب ها در فضای مجازی رصد شد و نگاه کارشناسانه به این صنعت - هنر نوپا باعث شد تا توجه جهانیان به کتاب های صوتی از بخش اروپا و آمریکای شمالی به سراسر جهان تسری یابد.

برای اثبات این مدعا کافی است به اختلاف فاحش آمار کتاب های صوتی در سال ۲۰۰۷ میلادی تا سال ۲۰۱۴ نگاهی داشته باشیم تا متوجه رشد و فراگیری سرسام آور این شاخه از فعالیت های فرهنیگ در فضای دیجیتالی شویم.

بر همین اساس در حالی که در سال ۲۰۰۷ میلادی تنها سه هزار ۷۳ کتاب صوتی در فضای مجازی منتشر شده بود این آمار در سال ۲۰۱۲ میلادی به رقم ۱۲ هزار عنوان رسید. 

نکته جالب این آمار رشد دو برابری آن طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی بود تا جایی که در سال ۲۰۱۳ صنعت تولید کتاب های صوتی و بازتاب آنها در فضای دیجیتال به ۲۰ هزار عنوان و در سال ۲۰۱۴ به رقم حیرت آور ۳۵ هزار عنوان کتاب صوتی رسید.

با توجه به آمار و گزارشی که در سایت Audible به عنوان بزرگترین ناشر حوزه کتاب های صوتی در جهان بازتاب داده شده است تا پایان سال ۲۰۱۴میلادی گنجینه کتاب های صوتی موجود در فضای دیجیتال ارزشی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است که بی هیچ شک و تردیدی چنین سودی در بازار اینترنیت محصولات فرهنگی آن هم در بازه زمانی هفت ساله رتبه نخست را به خود اختصاص خواهد داد.

دقیقا به دلیل سودآوری و رونق کتاب های دیجیتالی و کتاب های صوتی دیجیتالی بوده که تنها طی چهار سال اخیر شاهد حجم بالای حضور ناشران نامدار در بخش کتاب های دیجیتالی در جهان هستیم و با ادامه این روند در سال ۲۰۱۵ میلادی بدون شک شاهد انقلاب عظیمی در بازار کتاب های صوتی دیجیتال در جهان خواهیم بود.

همچنین باردیگر در تایید این ادعا می توان به مقاله روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرد که در سنجش رشد بازار کتاب های دیجیتال در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۴ در قیاس با مدت مشابه شال قبل آن (۲۰۱۳ میلادی) از نرخ رشد ۲۶ درصدی و در بازه زمانی شش ماهه دوم سال ۲۰۱۴ از رشد ۲۸ درصدی خبر داده بود و دقیقا ادامه این روند کارشناسان را بر آن داشته تا برای بازار کتاب های صوتی در سال ۲۰۱۵ تصور انقلابی عظیم در زمینه فراگیری و فروش را داشته باشند.


آلمان رکوردها را می شکند
در حالی که بسیاری از کاربران فضای دیجیتال به ویژه علاقه مندان به کتاب های دیجیتل و کتاب های صوتی دیجیتال فکر می کنند که بزرگترین بازار این کتاب ها را باید در آمریکا و انگلستان جستجو کرد اما آمار منتشر شده موسسه بین المللی (Allensbach) حکایت از آن دارد که آلمان و مخاطبان آلمانی، داغ ترین بازار این دست از محصولات دیجیتالی حوزه فرهنگی را به خود اختصاص داده اند.

نکته جالب توجه در آمار این موسسه آن است که آلمانی ها در این حوزه علاقه بیشتری به کتاب های صوتی نشان داده اند تا کتاب های دیجیتالی و تنها طی ۱۲ ماه سال ۲۰۱۴ بیش از پنج میلیون آلمانی (هفت درصد جمعیت این کشور) اقدام به خرید حداقل یک کتاب صوتی کرده اند.

همین بازار داغ و پرطرفدار است که باعث شده تعداد ناشران کتاب های صوتی تنها در کشور آلمان طی سال ۲۰۱۴ میلادی رشد ۲۱ درصدی را داشته باشد.


نقش پرنگ کتابخانه ها 
بسیاری از کارشناسان حوزه کتاب های دیجیتال و صوتی بر این اعتقاد هستند که بیشترین سهم در جلب توجه مخاطبان به کتاب های صوتی و معرفی آثار خوش خوان در این زمینه را برخلاف تصور عموم که بر عهده تبلیغات دیجیتالی می دانند؛ کتابخانه ها برعهده داشتند.

کارشناسان با تاکید بر این مساله که کتابخانه های بزرگ و شناخته شده جهان در تعامل با کمپانی های بین المللی و بزرگ تولید کتاب های صوتی جهان چون (Cloud Library)، (۳M)، (Baker & Taylor)، (Hoopla) و (Overdive) با تجهیز سیستم های خود به آخرین فن آوری های نسخه کتاب های صوتی و به روز رسانی لیست کتاب های خود برای انبوه مخاطبان شان نقش پررنگی در ترویج کتاب های صوتی میان علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی داشتند.

طبق آمر روزنامه نیویورک تایمز، بیش از ۹۵ درصد کتابخانه های آمریکا به سیستم های به روز و مجهز کتاب های صوتی مجهز شده اند و همین کتابخانه ها در ترویج و تبلیغ این دست از کتاب ها در بین طرفداران «یار مهربان» نقش مهمی در فراگیری کتاب های صوتی در جهان داشته اند.


تاکید بر شراکت و تعامل
نکته بعدی در امر سوددهی و پرفروش بودن آثار کتاب های صوتی در گرو تجارت موفق توام با شراکت و تعامل تولید کنندگان کتاب های صوتی ناشران و توزیع کنندگان این آثار است.

به طوری که بسیاری از شرکت های بزرگ تولید کننده کتاب های صوتی علاوه بر آنکه در انتخاب صدای راویان کتاب ها به سراغ افرادی می روند که صدای خوب و رسایی دارند اغلب این دست از افراد را از میان ستاره ها و چهره های مطرح عرصه هنر به ویژه سینما و تئاتر انتخاب می کنند و درست به دلیل سرمایه گذاری بالای که در این عرصه دارند در بخش توزیع سعی می کنند تا از شرکت های دیگری به عنوان ضلع سوم این مثلث استفاده کنند.

بر این اساس است که تنها در کاتولوگ سال ۲۰۱۴ میلادی این شرکت ها اسامی بیش از پنجاه هزار کتاب صوتی از آثار موفق این شاخه فرهنگی به عنوان آثار دسته اول برای ارائه ذکر شده است.

البته در این زمینه استثناء هایی مثل کمپانی (Overdrive) هم وجود دارد که خود به نوعی خلاقیت به شمار می رود چرا که این کمپانی با تاسیس یک استودیوی حرفه ای صدابرداری کار تولید کتاب های صوتی را نیز خود و با سلیقه متخصصان اش انجام می دهد و توانسته با توجه به کم کردن هزینه اجازه استودیوها و کارهای ضبط و صدابرداری و میکس و مسترینگ به سود بیشتری از رقبا دست پیدا کند.


راز های موفقیت
هر چند در هر تجارت و کسب و کاری رمز موفقیت به عنوان یکی از اصول کاری و حرفه ای هیچ گاه بازتاب داده نمی شود اما شرکت های تولید کننده کتاب های صوتی با توجه به رشد و سود هنگفتی که تنها طی پنج الی هفت سال اخیر به آن دست یافته اند بر این قاعده اقتصادی نیز خط قرمز کشیده اند و رازهای توفیق خود را بارها و بارها به زبان ها و شیوه های مختلف بازگو کرده اند.

به عنوان مثال در گزارشی که در سایت Audible منتشر شده است، «تامی مارسر» از مدیران بخش بازگانی شرکت (۳M) که یکی از غول های بزرگ تولید کننده کتاب های صوتی در جهان به شمار می رود درباره دلایل توفیق این شرکت گفته است: همواره با مشتریان خود در ارتباط هستیم و سعی می کنیم تمامی نقدها و نظرات آنها را در آثارمان لحاظ کنیم و حتی با ایجاد تغییرات کتاب های ویرایش شده صوتی را برای آنها ارسال می کنیم و همین امر باعث ایجاد اعتماد فراوانی میان مشتریان با ما شده است.

وی همچنین سال ۲۰۱۵ را سال بسیار پررونق برای کتاب های صوتی دانسته و افزوده: بدون شک و با استقبالی که در سال ۲۰۱۴ میلادی صورت گرفت و همچنین رشد اقتصادی مطلوب بسیاری از کشورها طی سال گذشته بعد از چند سال رکود و بحران، بدون شک شاهد انفجار و انقلابی در امر تقاضا از سوی مشتریان کتاب های صوتی در جهان خواهیم بود.

همچنین کمپانی (Hoopla) دیگر شرکت بزرگ تولید کننده کتاب های صوتی در جهان که تنها طی سه سال اخیر (از زمان افتتاح تا امروز) رشدی ۱۲۰ درصدی را در زمینه اقتصادی تجربه کرده است علاوه بر امضاء قرارداد با ۱۰۰ کتابخانه بزرگ در سراسر جهان لیستی منتشر کرده است که طی آن ۱۳ هزار کتاب صوتی آرشیو خود را در اختیار علاقه مندان قرارداده و قول داده در سال ۲۰۱۵ میلادی هر ماه، هزار عنوان کتاب به این لیست اضافه خواهد کرد.

این شرکت همچنین تاکید کرده برای نصب یا به روزرسانی سیستم های کتاب های صوتی در کتابخانه ها تنها هزینه سخت افزاری را دریافت می کند و به هیچ وجه هزینه اضافی برای نصب و یا دستمزد کارگردان را از کتابخانه ها نخواهد گرفت و خود به پرداخت این هزینه ها اقدام خواهد کرد.

ذکر این نکته الزامی است که کمپانی (Hoopla) علاوه بر تمامی این خدمات تنها به ازای افزوده شده یک کاربر جدید به سیستم کتابخانه ها اقدام به دریافت سود آثار فروش رفته می کند که این سیستم فروش تا پایان سال ۲۰۱۴ انحصارا در اختیار این شرکت بود؛ اما ورود برخی دیگر شرکت های توزیع کننده کتاب های صوتی با استفاده از این الگو برای کسب درآمد، کار را برای شرکت مبدع این شیوه اقتصادی در سال جاری میلادی (۲۰۱۵) سخت تر خواهد کرد.

در ادامه نقل قول های مدیران شرکت های موفق تولید کننده کتاب های صوتی صحبت های «شرمن هامن» مدیر بخش بازرگانی نشر «خانه نگوئن» (پنگوئن هاوس) با اعلام تاکید و تصدیق خبر حضور شرکت های متعدد تولید و توزیع کننده کتاب های صوتی در سال ۲۰۱۵ از رشد ۴۵ درصدی فروش محصولات صوتی این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داده است.


تقلید از توفیق کتاب های صوتی
بی هیچ شک و تردیدی کمپانی (Audible) قدرت بلامنازع و یکه تاز بازار کتاب های صوتی در جهان است و لیست ۱۸۰هزار عددی کتاب های صوتی این کمپانی نشان دهنده قدرت آن در این عرصه اقتصادی و فرهنگی است.

همین مساله باعث شده تا با استفاده از توفیق کتاب های صوتی دست به خلاقیت های بزرگی در زمینه تولید محصولات صوتی دیجیتالی برای مخاطبان گوناگون این محصولات در دستور کار قرار داشته باشد.

طیق اعلامیه و اطلاعیه ای که سایت این کمپانی آن را بازتاب داده است مخاطبان متوجه شده اند که (Audible) در سال ۲۰۱۵ میلادی قصد دارد تا نشریات و رزنامه ها را نیز به شکل صوتی در فضای اینترنتی (مجازی) توزیع کند و به همین دیل قراردادهای متعددی با شرکت های کوچک و بزرگ صدابرداری، گویندگان و همچنین ناشران و مدیران مسئول روزنامه های معتبر جهان در همین روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۵ میلادی منعقد کرده است.

بر اساس این گزارش می توان به سادگی به این نتیجه رسید که سال ۲۰۱۵ میلادی سال انفجار بازار تقاضای کتاب های صوتی در جهان خواهد بود و موفقیت این الگو در عرصه بین المللی می تواند سرلوحه کار فعالان حوزه کتاب های صوتی در کشورمان نیز قرار بگیرد و آرام آرام با استناد به این موفیقت ها علاوه بر تولید آثار استنادار، شرایط عرضه آنها را در بازار بین المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی فراهم کنند.
 

نظر شما