شناسهٔ خبر: 27610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نصرالله پورجوادی: آرای احمدغزالی بیانگر فلسفه ایرانی است

«شب احمد غزالی» دیگر شب مجله بخارا بود که در آن از کتاب «ایوان جان» گزیده آثار پارسی احمد غزالی به تصحیح و گزینش دکتر نصرالله پورجوادی، استاد فلسفه و عرفان رونمایی شد. دکتر پورجوادی در این آیین گفت: آراء احمد غزالی، بیانگر فلسفه تمام عیار ایرانی است. وی ادبیات تصوف را تغییر داد و عشق را محور نظریات خود ساخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر نصرالله پورجوادی، استاد فلسفه و عرفان در «شب احمد غزالی» و  مراسم رونمایی از کتاب «ایوان جان» که شنبه ۲۷ دی‌ماه برگزار شد عنوان کرد: ابتدا باید تفاوت‌ها و شباهت‌های دو برادر ابوحامد و احمد غزالی را برایتان برشمارم، هردو این برادر از علما و فقهای زمان خود بودند که هر دو به فارسی و عربی می‌نوشتند، به‌ویژه این‌که ابوحامد از جمله عرفا و فلاسفه‌ای بود که به خوبی به عربی می‌نوشت و درتصوف به درجه‌ای رسیده بود که مرید داشت و شیخ نام گرفته بود.

 عشق و تصوف در نزد احمد غزالی

صاحب کتاب «آسمان جان» درباره وجوه تفاوت این دو برادر اظهار کرد: نوشتن و تالیف احمد غزالی از تصوف با ابوحامد دارای تمایز است. هنگامی‌که از تصوف نامی به میان می‌‌آید، عنصر «محبت» یکی از مقامات و احوالات آن است که احمد غزالی نیز تمام منشا و ارتباطات جهان را بر پایه «عشق» می‌داند.

پورجوادی در ادامه شب احمد غزالی، با تاکید بر این‌که احمد غزالی، «عشق» را محور تمام نظریات خود قرار داده است، عنوان کرد: احمد غزالی ادبیات تصوف را نیز تغییر داد و شعر و داستان را نیز به آن افزود.

این مدرس عرفان، فلسفه ایرانی را نشانی از عقاید و آرای احمد غزالی و کتاب «سوانح» وی دانست.

پورجوادی در ادامه آیین رونمایی از کتاب «ایوان جان» به خودشناسی از منظر سقراط پرداخت و خطاب به حاضران گفت: در فلسفه ایرانی، هنگامی غزالی از خودشناسی سخن می‌گوید، مقصودش این است که  آن حقیقتی را می‌توان نامش «من» گذاشت که «حقیقت الحقایق» باشد و باقی وهم شود و آینه‌ای که در برابر آن می‌ایستیم حقیقیت «من» متجلی می‌شود که همان «ایوان جان» است و در نهایت به عشق می‌رسد، و آن زمان وقتی است که خود را شناخته‌ایم.

مصصح کتاب «ایوان جان» ادامه داد: حافظ به لحاظ فکری از نزدیک‌ترین افراد به احمد غزالی است که به عشق و خودشناسی پرداخته است.



ادبیات عرفانی؛ زمین وسیع مطالعات ساختارگرایی

علی نظیف‌پور دیگر سخنران «شب احمد غزالی» بود. وی در سخنان خود به بررسی ساختاری کتاب «سوانح» اثر احمد غزالی پرداخت و گفت: هدف ساختاراگرایی بررسی دستور زبان کلی آثار است که نمونه‌های آن را می‌توان در اسطوره‌های غربی دید.

وی «سوانح» را نمونه درخشانی از ادبیات عرفانی دانست و افزود: در این اثر می‌توان تصویر‌سازی‌های تکرار شونده را مشاهده کرد.

نظیف‌پور، با اشاره به این‌که ادبیات عرفانی زمینی بارور برای مطالعات ساختارگرایانه است اظهار کرد:‌ «سوانح» دارای دوگانه‌هایی است که می‌توان ردپای شعر و نثر را نیز در آن دید.

وی آثار ادبیات عرفانی را در ظاهر دارای بی‌نظمی زبانی معرفی کرد اما از نظم باطنی آنها نیز سخن گفت و اظهار کرد: وظیفه ساختار گرایی کشف این نظم است.



کتابی با لوح شنیداری
بهزاد میرزایی، مدیر هنری مجموعه «گنج حکمت» که کتاب «ایوان جان» نیز از این مجموعه منتشر شده است در ادامه این مراسم و درباره انتشار این مجموعه گفت: بیش از این ۶ کتاب از مجموعه «گنج حکمت» منتشر شده است. بنا به تصمیمات گرفته شده قرار بر این شده تا آثار فارسی کمتر خوانده شده به همراه لوح شنیداری آن در اختیار مخاطبان قرارگیرد.

 میرزایی ادامه داد: متون انتخاب شده در اختیار استاد متخصص قرار داده می‌شود و سپس صفحاتی از کتاب نیز برای ضبط بر سی‌دی انتخاب می‌شود.

مدیر هنری مجموعه «گنج حکمت» اظهارکرد: «ایوان جان» گزیده آثار پارسی احمد غزالی است  که با گزینش و تصحیح دکتر نصرالله پورجوادی  به همراه دو لوح شنیداری با صدای استاد پورجوادی از سوی نشر معین منتشر شده است.

«شب احمد غزالی» و رونمایی از کتاب « ایوان جان» شب گذشته در محل بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار شد.

نظر شما