شناسهٔ خبر: 27621 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا تلویزیون تیزرهای این فیلم را پخش نمی‌کند؟

مراسم دیدار با عوامل فیلم مستند «کهریزک، چهار نگاه» به کارگردانی و نویسندگی چهار کارگردان سینمای ایران در محل باغ فردوس موزه سینما با حضور جمعی از هنرمندان سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در این مراسم رخشان بنی‌اعتماد به عنوان نویسنده و کارگردان «اتاق شماره 202»، محسن امیریوسفی به عنوان نویسنده و کارگردان «هملت در کهریزک»، بهمن کیارستمی به عنوان نویسنده و کارگرادن «عید» حضور داشتند اما پیروز کلانتری به عنوان نویسنده و کارگردان «حکمت شادان» در این مراسم حضور نداشت که رخشان بنی‌اعتماد علت آن را این گونه عنوان کرد که کلانتری طبق وعده‌ای که با خانواده خود دارد، بایستی امشب در خانه می‌ماند و از مادر کهنسال خود پرستاری و نگهداری می‌کرد.

رخشان بنی‌اعتماد در بخشی از سخنانش نسبت به عدم پخش‌تیزرهای این مستند از تلویزیون در پی سخنان مجری مراسم که به این موضوع اشاره کرده بود،سخن گفت و ادامه داد: "گروه هنر و تجربه" یک امکان است و مستندهای دیده نشده که به نظر من گنجینه‌ای در سینمای ایران هستند، در این فرصت نمایش فیلم‌ها در" گروه هنر و تجربه" یک موقعیت و یک پشتوانه برای این نوع سینما باشد.

این کارگردان درباره تبلیغات فیلم‌های گروه "هنر و تجربه" بیان کرد: متاسفانه تبلیغات فیلم‌های گروه هنر و تجربه با دست خالی و بدون امکان است. به هر حال مسئولیت و رسالت هر بیننده‌ای است که با نمایش این فیلم‌ها به نگاهی دیگر از جامعه برسند. امیدوارم هر فرد خود رسانه‌ای برای تبلیغ این گروه از فیلم‌ها باشد.

کارگردان فیلم "قصه‌ها" که این فیلم هنوز اکران عمومی نشده است، در ادامه به رسانه ملی اشاره کرد و گفت:در تمام دنیا محل نمایش و دیدن فیلم‌های مستند، تلویزیون آن کشور است.متاسفانه رسانه ملی ما با دایره تنگ و بسته‌ای، مانع از نمایش فیلم‌هایی می‌شود که تصویری واقعی از جامعه را نشان می‌دهند، حداقل کاری که به نظر می‌رسد وظیفه چنین رسانه‌ای است ،این است که تا به نهاد مردمی و قابل احترامی همانند کهریزک برسد و تبلیغات و تیزر این فیلم‌ها را پخش کند. از عواید این فیلم چیزی به تهیه‌کننده و کارگردان نخواهد رسید؛ اگر عوایدی هم داشته باشد،عواید فرهنگی آن خواهد بود که نگاهی به کهن سالگی و سالخوردگی است.

رخشان بنی‌اعتماد تصریح کرد:تلویزیون باز هم از تبلیغ این گونه فیلم‌ها دریغ می‌کند. چقدر باید سیاست‌های ما بر مبنای برگشت عینی ریال باشد. بازده چنین کارهایی که می‌تواند براساس فرهنگی، میلیاردها ریال ارزش داشته باشد، در حالیکه تلویزیون از آن دریغ می‌کند، پس کمک کنیم به اطلاع رسانی در رسانه‌های دیگر که امیدواریم سینما بیش از این دیده شود.

در این مراسم که شامگاه گذشته 28 دی ماه برگزار شد در کنار قشر هنرمند، اعضا آسایشگاه کهریزک هم حضور داشتند، همه در انتظار پخش این فیلم بودند و بنی‌اعتماد کارگردان یکی از این اپیزودها به رسم خوشامدگویی حضار و بیش از همه سالمندان را برای دیدن فیلم دعوت می‌کرد.

در ابتدای مراسم و طبق روال همیشگی کیوان کثیریان به عنوان نماینده این مراسم به صحبت پرداخت و از رخشان بنی اعتماد، محسن امیر یوسفی و بهمن کیارستمی دعوت کرد تا برای سخنانی کوتاه و پیش از نمایش فیلم روی سن حاضر شوند.

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما گفت: پیروز کلانتری در بین ما نیست و اجازه نداشت که به این مراسم بیاید، چرا که طبق قرار با خانواده‌اش، باید از مادرشان مراقبت کنند و ما تصمیم گرفته‌ایم که هر کجا ما چهار نفر دعوت بودیم و یکی از ما حضور نداشت، به عنوان زنده‌یاد از او یاد کنیم.

محسن امیریوسفی در ادامه بیان کرد: خوشحال هستم که بعد از سه سال فرصتی پیش آمد که در مراسم افتتاحیه اکران فیلم "کهریزک، چهار نگاه" اینجا در کنار شما باشم و این فیلم رنگ پرده سینما را به خود دید.خوشحال هستم که این انرژی در ابتدا در خود آسایشگاه کهریزک بود و در چهل وسومین سال از تاسیس این آسایشگاه و با کمک مدیران محترم، این فیلم‌ها ساخته شد؛ این فیلم هم نیز ختم به خیر شد و در انتظار اتفاقات بهتری در آینده هستیم.

بهمن کیارستمی هم در صحبتی کوتاه بیان کرد: در این جمع و در کنار ما جای آقای حکاک از کهریزک و همچنین آقای منتظری واقعا خالی است چرا که این دو نفر خیلی زحمت کشیدند تا این پروژه به نتیجه رسید.

احمد مسجد جامعی، سید محمد بهشتی، محمدسریر، فرهاد توحیدی، مجید برزگر، حمید فرخ‌نژاد، مصطفی آل احمد، نگار جواهریان، جعفر پناهی ،نوید محمودی ،ابراهیم شیبانی، مهناز محمدی، علی ژکان ،علیرضا تابش ،امیر عابدی، سروش صحت، سجاد افشاریان ، پزشکی از هیئت مدیره کهریزک دیگر مهمانان این برنامه در موزه سینما حضور داشتند.

در ادامه این مراسم دکتر احمدی مدیر عامل آسایشگاه کهریزک به روی سن آمد و گفت: در همین مکان باید تشکر کنم از این چهار کارگردان سینما که زحمت کشیدند و مدت‌ها در کهریزک حضور داشتند و با اعضای کهریزک به گفت‌وگو نشستند. این فیلم براساس تحقیقات و بررسی این دوستان از آسایشگاه کهریزک ساخته شد.

دکتر احمدی به نشانه تشکر از طرف آسایشگاه کهریزک دسته گل‌هایی را به رخشان بنی اعتماد، محسن امیریوسفی و بهمن کیارستمی هدیه کرد وبنی اعتماد در ادامه و ضمن تشکر از دکتر احمدی گفت: ما باید از شما و دست اندرکاران و مسئولان کهریزک تشکر کنیم و این گل را به شما تقدیم کنیم. من و دوستانم در کهریزک عشق و زندگی را دیدیم، واقعا نگاه و داوطلبانی که در کهریزک مشغول به کار هستند، درس بزرگی برای ما بود. من این گل را به نشانه احترام دوباره به کهریزک و همکارانم در آنجا تقدیم می‌کنم.

در پایان دکتر احمدی از اعضا کهریزک نام برد و از پشت میکروفن از این دوستان تقدیر کرد و همچنین در این برنامه اعلام شد که مستند «کهریزک چهار نگاه» عواید فروشش به آسایشگاه کهریزک می‌رسد.

نظر شما