شناسهٔ خبر: 27644 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحمتی: محور قرار دادن انسان در اخلاق بی‌اخلاقی است

دکتر انشاالله رحمتی، نویسنده، مترجم و دانشیار فلسفه دانشگاه آزاد تهران مرکز در نشست درس‌گفتار فلسفه اخلاق گفت: قرار دادن انسان به‌عنوان محور اخلاق، نشان بی‌اخلاقی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر انشاالله رحمتی، نویسنده و مترجم در نشست درس‌گفتار «فلسفه اخلاق» بر مبنای کتاب «دانشنامه فلسفه اخلاق» گفت: فایده‌گرایی از جمله مکتب‌های فلسفه است، اما این مکتب نیز دارای اشکالاتی است که از آن میان، می‌توان به‌انسان‌گرایانه بودن آن اشاره کرد.

مترجم «دانشنامه اخلاق» با اشاره به این‌که فلسفه اخلاق بر پایه نظریات اومانیستی است افزود: در فلسفه اخلاق با رویکرد اومانیستی، انسان محور است، اما این محوریت غیراخلاقی است، زیرا به واقع نمی‌توان سایر موجودات را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در این میان فایده‌گرایی قاعده محور قابل دفاع است،  همان‌طور که می‌دانید فلیسوفی به نام برد هوکر در مقاله خود به نظریات اسمارت درباره فایده‌گرایی تاخته  و با آن مخالفت کرده است، ارزش مقاله هوکر در این بود که تا آن زمان کسی در مخالفت نظر اسمارت درباره فایده‌گرایی سخنی نگفته بود.


مرز باریک اخلاق و بی‌اخلاقی

رحمتی ادامه داد: فایده‌گرایی در بسیاری از مواقع ما (انسان) را  به زیر پا گذاشتن اخلاق سوق می‌دهد که طی آن برای منافع بشریت حقوق عده‌ای دیگر زیر پا گذاشته می‌شود.

این نویسنده در ادامه نشست «فلسفه اخلاق» به یکی از ابهامات فایده‌گرایی پرداخت و افزود: در بحث‌هایی که درباره فایده‌گرایی مطرح می‌شود لذت و غیرلذت نیز مطرح است.

سخنران نشست فلسفه اخلاق در ادامه با اشاره به این‌که فایده و مصلحت مفهوم سعادت را می‌سازد اظهار کرد: در مقاله بیست و هفتم این کتاب مقاله «سعادت» آورده شده است که در آن سعادت را جزیی از فلسفه اخلاق برشمرده‌اند.

وی مفهوم سعادت را بحثی در اخلاق هنجاری و ارزشی معرفی و بیان کرد: ارزش در دو وجه اخلاقی و غیراخلاقی بررسی می‌شود.

مترجم «معبد و مکاشفه» در تبیین خودگرایی اخلاقی به رویکرد هابزی و نئوهابزی اشاره کرد و افزود: خودگرایی روانشناختی مبنای خودگرایی اخلاقی است که در آن نزاعی بین خوددوستی و نوع‌دوستی نیز درگرفته است.
 

نظر شما