شناسهٔ خبر: 27645 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گفت‌وگوهای شهرام پازوکی درباره «عرفان و هنر در دوره مدرن» کتاب شد

کتاب «عرفان و هنر در دوره مدرن» نوشته شهرام پازوکی حاوی گزیده‌ای از گفت‌وگوهایی است که از حدود 15سال پیش تاکنون با نویسنده انجام شده است. این کتاب از سوی نشر علم منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «عرفان و هنر در دوره مدرن» نوشته شهرام پازوکی گزیده‌ای از گفت‌وگوهایی است که از حدود ۱۵ سال پیش تاکنون با نویسنده انجام شده است و بر اساس موضوع در این کتاب گردآوری شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «گفت‌و‌گو» مقام فلسفه است و اصولاً با فلسفه آغاز شده است. فلسفه پرسش از ماهیت موجودات را آغاز کرد. معلمان اولیه گفت‌وگو سقراط و افلاطون بودند که گفت‌و‌گو را به عنوان مقدمات سیر معرفتی وصول به حقیقی که ناگفتنی است تعلیم می‌دادند. اما وقتی سخن از عرفان می‌آید چگونه می‌توان گفت‌و‌گو کرد؟...

آنچه در این مجموعه آمده گفت‌وگوهایی درباره عرفان و بخشی از همان ماجراهایی است که در جوانب آن وجود دارد.

موضوع اصلی این کتاب تفکر عرفانی در دین است و به طور کلی و به تبع آن تصوف و عرفان اسلامی و شئون و جوانب مختلف آن، خاصه اخلاق و هنر چه از حیث ماهوی و چه از حیث تاریخی و فرهنگی، در گذشته و عالم مدرن. هریک از این گفت‌وگوها شأن حدوث خاصی دارد و به مناسبتی انجام شده که در پاورقی به آن اشاره شده است. اصولاً فصل‌های کتاب حاضر هر یک از مستقل است و مانند یک کتاب تالیفی نیست ک این مساله در آن رعایت شود.

عرفان، چند تن از بزرگان و اهل عرفان، دین و هنر بخش‌های اصلی این کتاب هستند.

شهرام پازوکی متولد سال ۱۳۳۵ در تهران، عضو هیات علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر است. از آثار او به «عقل و وحی در قرون وسطا» و «حکمت و هنر و زیبایی در اسلام» می‌توان اشاره کرد.
 
کتاب «عرفان و هنر در دوره مدرن: چند گفتگو با شهرام پازوکی» با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه در ۵۰۷ صفحه به بهای ۳۲۵ هزار ریال صفحه از سوی نشر علم در تهران در سال ۹۳ منتشر شده است.

نظر شما