شناسهٔ خبر: 27649 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قصه های ایرانی در گوش کودکان فرانسوی

رادیو فرانسه گزارش داد : 'ناصره مصدق'، یکی از نادرترین و تنها قصه گوی ایرانی است که دست کم از 22 سال پیش، کودکان فرانسوی را درمکان های مختلف، مدرسه ها، بیمارستان، مراکز فرهنگی وکتابخانه ها، با قصه های ایرانی وداستانهای شاهنامه که به دوزبان می خواند، آشنا کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، شبکه اینترنتی رادیو فرانسه یکشنبه شب درگزارشی نوشت: ناصره مصدق، که قرار بود درروز آغاز کار فستیوال قصه درتآتر 'مانداپا'، درروز 11 ژانویه، برنامه ای را همراه با دو موزیسین اجرا کند، بدلیل راهپیمایی درمحکومیت کشتار روزنامه نگاران و کاریکاتوریست های 'شارلی ابدو'، این برنامه را لغو کرد.

او به تازگی کتابی را، زیر عنوان 'ماجراهای نخودی'، توسط انتشاراتی 'لارماتان'، راهی بازار کرده که در آن ماجراهای نخودی روایت می شود. 

ناصره مصدق، پیش تر کتاب های 'کدو قلقله زن' و 'اولدوز عروسک'، نوشته 'صمد بهرنگی'، را همراه با تصاویری زیبا، منتشر ساخته بود.

گفتنی است که مرکز مانداپا، با سالن کوچک خود درمحله سیزدهم پاریس، ازسال ها پیش رقص وموسیقی هند و پاکستان، کشورهای خاور دور و ایران را، در فضایی کاملأ غیر متعارف نسبت به تآتر های دیگر، ارایه می کند.

این مرکز که قرار بود در روز 11 ژانویه کار خود را با داستان ها و موسیقی ایرانی آغاز کند و در آن ناصره مصدق، قصه های خود را همراه با 'بهکامه ایزد پناه'، سه تار و 'رسول بابائی'، تنبک ارایه کند، اما به دلایلی که پیش تر گفته شد، این برنامه لغو گردید، از سالهای 80 به این سو جای ویژه ای را به قصه و قصه گویی داده از این راه مشتریان برنامه هایش را به کشف گنجینه های کشورهای مختلف دعوت می کند.

این فستیوال که ' دور دنیا با 80 قصه' نام دارد، تا 14 فوریه 2015 ادامه خواهد داشت. 

خانم دکتر ناصره مصدق، دارای مدرک دکترا در نقالی داستان بوده و از 22 سال پیش تاکنون در فرانسه به کار نقل شفاهی داستانهای ایرانی بویژه در عرصه ادبیات کودک اشتغال دارد. وی همچنین از سالیان گذشته تاکنون، جلسات و کارگاههایی را با هدف معرفی فرهنگ و ادبیات ایرانی به مخاطبان فرانسوی برگزار می کند.

نظر شما