شناسهٔ خبر: 27660 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی چیستی سینما با استفاده از نظریه‌های آندره بازن

کتاب «آنچه سینما هست؛ جستجوی بازن و بار سنگین آن» نوشته دادلی اندرو با ترجمه مجید اخگر منتشر شد. در این کتاب اندرو با تحلیل و تفسیر نظریه‌های آندره بازن، مفسر و منتقد فیلم فرانسوی، به تحلیل ماهیت سینما می‌پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «آنچه سینما هست» با عنوان فرعی «جستجوی بازن و بار سنگین آن» نوشته دادلی اندرو، یکی از منتقدان و مدرسان اثرگذار سینما در آمریکاست. کتاب با نگاهی به نظریه‌های آندره بازن، مفسر شهیر سینما، اهل کشور فرانسه و یکی از بنیانگذاران نشریه اثرگذار «کایه‌دوسینما» نوشته شده است. اندرو با استفاده از نظریات بازن به تحلیل ماهیت سینما می‌پردازد.

«آنچه سینما هست» چهار فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از «دوربین در جستجو در جهان»، «کشف فرم به وسیله تدوینگر»، «پروژکتور به مثابه چراغ راهنمای بازیگر» و «تطور موضوعات سینما». پیش‌درآمد مباحث کتاب نیز عنوان «هدف نظریه فیلم» ‌را با خود دارد.

هرکدام از چهار فصل کتاب نیز به چهار بخش یا در واقع چهار مبحث تقسیم شده‌اند. فصل نخست شامل این مباحث است:‌ «آیا وجود دوربین ضروری است؟»، «اصل موضوعه کایه دو سینما»، «ردیابی رد و نشان بازن» و «تصاویر به چالش کشیده امروز».

فصل دوم کتاب نیز به این مباحث اختصاص دارد: «اسلاف بازن»، «مستندهایی در دیگ جوشان تاریخ»، «مسیر کایه» و «مسیر سینما در قرن بیست و یکم». مباحث فصل سوم کتاب نیز به این شرح است: «قدرت فرافکنی/نمایش»، «گشودن ابعاد پرده»، «قاب تصویر به مثابه آستانه» و «نوشتن بیرون از قاب». در نهایت فصل چهارم کتاب نیز به این مباحث اختصاص یافته است: «سینمای مدرن: میان کلاسیک و آوانگارد»، «تکوین شناسی سینما»، «تیتراژها و مولف‌ها: بوم‌شناسی اقتباس» و «وفاداری: اقتصاد شناسی اقتباس».

اندرو در مقدمه خود بر «آنچه سینما هست» نوشته است که این کتاب از دل سمینارهایی شکل گرفت که در دوره دکترای مطالعات سینمایی در دانشگاه ییل ایالات متحده آمریکا برگزار کرده بود.

«آنچه سینما هست» نوشته دادلی اندرو و ترجمه مجید اخگر با شمارگان هزار و 500 نسخه، 208 صفحه و بهای 15 هزار و 400 تومان از سوی نشر بیدگل منتشر شده است. طراحی جلد این کتاب را سیاوش تصاعدیان انجام داده است.

نظر شما