شناسهٔ خبر: 27701 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تخریب خانه‌ عامری‌ها یا حکم انفصال خدمت!

خانه تاریخی عامری‌ها در حالی تخریب و مسئولان میراث فرهنگی متذکر به دریافت حکم انفصال از خدمت شدند که اکنون میراث فرهنگی استان تهران با ارسال نامه‌ای به شهرداری، خواستار ساخت بنایی هم ارتفاع و عین به عین بنای قبلی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ هر چند این خانه تاریخی را ثبت اضطراری کردند تا پابرجا بماند، اما با شکایت مالک به دیوان عدالت اداری، خانه‌ی عامری‌ها را از ثبت اضظراری هم خارج کردند تا او بتواند دو شب گذشته این بنای تاریخی را به طور کامل تخریب کند! اما در این میان چه کسی مقصر است؟

«رجبعلی خسروآبادی»، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در این‌باره با اشاره به ثبت اضطراری خانه عامری‌ها در دو سال گذشته به خبرنگار ایسنا گفت: در این ثبت مقدمات کامل موضوع انجام نشده بود. مضاف بر آن که دیوان عدالت اداری به این مسأله ورود پیدا کرده و خانه عامری‌ها را از ثبت خارج کرده بود. تلاش‌هایی هم شد، اما هنگام خروج اثر امکان تجدید نظر وجود نداشت؛ از طرفی حتا پس از آن که من مدیرکل شدم، با وجود آنکه نامه نوشتیم، چون بحث مطرح شده خارج از زمان مورد نظر بود، توجهی نشد. به عبارتی در این موضوع نه شهرداری و نه میراث فرهنگی، بلکه دیوان عدالت اداری مورد بحث است.

او تأکید کرد: فرض کم‌کاری سازمان میراث فرهنگی یا شهرداری در مورد تخریب خانه عامری‌ها فرض درستی نیست. ما مشکلاتی داریم. این که دوستان در میراث فرهنگی در آن زمان دقت عمل لازم را نداشتند و به جبران مافات به دنبال ثبت اضطراری رفتند یا در زمان مقرر بخش حقوقی به درستی دفاع نکرده درجای خود محفوظ است، اما آنچه اکنون اتفاق افتاده نه خواسته میراث فرهنگی بود و نه شهرداری، بلکه دیوان نامه داده بود ما را ملزم به اجرا کرده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: دیوان عدالت اداری با ارسال نامه‌ای به ما متذکر شده بود در صورت عدم ابلاغ، حکم انفصال از خدمت صادر می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا صحیح است که اداره کل میراث فرهنگی تهران به مالک مجوز ساخت عین به عین داده است، نیز اظهار کرد: بنابر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه 1390، خانه‌های تاریخی موجود در بافت تاریخی حتا اگر تخریب هم شوند، مالک موظف به ساخت بنایی هم ارتفاع با بنای قبلی و عین به عین آن است. ما این نامه را برای تمام خانه‌های تاریخی و از جمله خانه عامری‌ها به شهرداری ارسال کردیم.

اما حالا دیگر چه سود؟ «عامری ها» در تهران بی‌خانمان شدند و مالک مجتمع تجارت جهانی هم به آرزوی خود یعنی ساخت پارکینگ رسید.

به گزارش ایسنا، عمارت تاریخی «عامری‌ها» از جمله‌ی خانه - باغ‌های متعلق به اواخر دوره‌ی قاجار و متعلق به سال 1305 هجری شمسی در محله‌ی فردوسی است. این خانه - باغ در زمینی به مساحت 2 هزار و 750 مترمربع در ضلع جنوب غربی میدان فردوسی قرار دارد.

این خانه متعلق به شخصی بود به نام سلطان خان محمد عامری فرزند (نصرالله نائینی – ملقب به اسدالسلطنه) متولد ۱۲۶۸ ه خورشیدی ، فارغ التحصیل مدرسه آمریکایی تهران (آموزگار همان مدرسه در سالهای آتی) ‌بعدها شد، رئیس دفتر و معاون سید ضیاء الدین طباطبایی و عضو کمیته آهن یا فولاد یا همان کمیته زرگنده که نقش به سزای در شکل گیری کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ داشت. در دوره چهارم مجلس شورای ملی منتخب مردم شهر نائین بود اما به علت شرکت در جلسات کمیته زرگنده و حضور فعال در کودتای ۱۲۹۹ اعتبار نامه او رد شد.

سلطان خان محمد عامری در دوره ششم مجلس شورای ملی به عنوان نماینده نایین انتخاب شد و به تهران آمد و قسمتی از ملکی را که متعلق به خاندان امین دارالضرب بود و در پشت خندق ناصری قرار داشت ، خرید و در همان سال عمارتی ۲ طبقه در آن زمین بنا نمود و آن خانه شد «خانه عامری‌ها».

نظر شما