شناسهٔ خبر: 27725 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه کتاب انجمن تاریخ جنگ جهانی اول به نویسنده طولانی‌ترین جنگ تاریخ

«پائول جانکفسکی» پروفسور تاریخ در Raymond Ginger دانشگاه براندیس در ماساچوست، برنده جایزه 3 هزار دلاری و یادبود برنزی «انجمن تاریخ جنگ جهانی اول» شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «نبرد ۱۰ ماهه وردون در سال ۱۹۱۶» موضوع بسیاری از کتاب‌های نظامی در بخش تجزیه و تحلیل تاکتیک‌های نظامی بوده، اما رویکرد متفاوت جانکفسکی و بینش تجربه انسانی به این جنگ از هر دو منظر آلمانی و فرانسوی باعث تحسین قلم وی شده است.

جایزه کتاب انجمن تاریخ جنگ جهانی اول به نویسنده طولانی‌ترین جنگ تاریخ

ساعت ۷ صبح ۲۱ فوریه ۱۹۱۶ زمین در شمال فرانسه لرزید. در عرض ده ساعت ۱۲ هزار تفنگ آلمانی بارانی از گلوله بر سر خطوط مقدم فرانسوی‌ها ریختند و شدت انفجارها به حدی بود که تمامی خطوط ارتباطی-مخابراتی، برق و آب و تأسیسات توسط آلمانی‌ها کاملاً منهدم شد. پس از پایان گلوله باران نیروهای آلمانی به جلو حرکت کردند: نبرد وردون آغازشده بود!

جانکفسکی مورخ، به عنوان متخصص برجسته تاریخ، به خوبی جنگ وردون را تجزیه و تحلیل کرده و با پژوهش عمیق روی هر دو منبع فرانسوی و آلمانی قضاوت عادلانه‌ای را در طول کتاب داشته و با رویکرد اجتماعی-فرهنگی جدید، نظامی‌گری، نقشه‌ها، تاکتیک‌ها، فناوری‌های بکار رفته در جنگ و ساختارهای نهادهای نظامی درگیر را مورد کنکاش قرار داده است.

نبرد وردون ۹ ماه و ۳ هفته و ۶ روز به طول انجامید و با رکورد ۳۰۳ روز، لقب طولانی‌ترین جنگ تاریخ را با بیش‌ترین تلفات (کشته و مفقود شدن ۱۶۲ هزار فرانسوی و کشته و مفقود شدن ۱۰۰ هزار آلمانی) به خود اختصاص داد.

این کتاب / Verdun: The Longest Battle of the Great War سوم فوریه ۲۰۱۴ در ۳۳۶ صفحه توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد راهی بازار شده است.{لینک}

نظر شما