شناسهٔ خبر: 27750 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تولد ارکستر «فیلهارمونیک»؛

خانه هنرمندان یک گام بلند موسیقایی برداشت

نخستین اجرای ارکستر فرهنگی شهر تهران به رهبری نادر مشایخی دوشنبه شب 29 دی‌ماه با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در ابتدای این مراسم که با تلاوت قرآن مجید توسط قاری بین المللی کریم منصوری  و اجرای زنده سرود ملی کشورمان همراه بود، محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی به نمایندگی از سوی هنرمندان موسیقی آغاز فعالیت ارکستر فرهنگی شهر تهران به رهبری نادر مشایخی را تبریک گفت و افزود: دوست ندارم زیاد صحبت کنم چرا که من هم مثل شما منتظرم هر چه زودتر برنامه را بشنوم.  

 

نخستین کنسرت فیلهارمونیک فرهنگی شهر تهران

 

یکی از مهم ترین رخدادهای هنری ایران

مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران هم افتتاح ارکستر فرهنگی شهر تهران را گامی در جهت اعتلای هنر موسیقی در کشورمان ارزیابی کرد و گفت: بسیار مفتخرم که در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، افتتاح رسمی ارکستر فرهنگی شهر تهران را در حضور شما بزرگواران اعلام کنم. افتتاح این ارکستر که می کوشد در کنار ارائه داشته های فرهنگی ایران اسلامی تعاملی جدی با دنیای هنر برقرار کند و چهره درست و مخدوش نشده ملت ایران را به جهانیان بشناساند اگر مهم ترین رخداد هنری ایران در سال جاری نباشد، قطعا یکی از مهمترین آن ها است.

وی  افزود: در همین فرصت از تمامی کسانی که این اتفاق مبارک را باعث شده اند سپاسگزاری می کنم. به ویژه مایلم قدردانی خود را از حمایت های شهرداری محترم تهران، هنرمندانی که امروز صدای سازشان طنین‌بخش دوستی، مهر و همدلی است، رییس و اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنم.

نخستین کنسرت فیلهارمونیک فرهنگی شهر تهران

جمله دکارت آغاز ماجرا برای تکریم اندیشه نبود

این مدرس دانشگاه در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: زمانی رنه دکارت، فیلسوف قرن شانزدهم در ابتدای رساله «گفتار در روش» خود گفت «می اندیشم پس هستم». این جمله دکارت یا به قولی «کوگیتو ارگو سوم» سرآغاز رویکردهای جدیدی نسبت به جایگاه فردی و اجتماعی انسان در غرب شد اما بنا به شهادت تاریخ، این جمله دکارت آغاز ماجرا برای تکریم اندیشه نبود. نگاهی به ادبیات، فلسفه، حکمت و هنر ایرانی و اسلامی نشانگر آن است که ایرانیان از دیرباز اندیشیدن و تعقل را جزو لاینفکی از تعالی بشر و جامعه آرمانی خود می دانستند. برجستگان اندیشه ورزی این مرز و بوم، این جایگاه بلند برای اندیشه را از نگاه قرآن و اهل بیت (ع) برگرفته اند. خرد، اولین آفریده الهی است که دیگران به واسطه او به عالم وجود پا نهاده اند. اندیشه، عامل بسط و تعالی انسان است و او را به دستیابی بر جانشینی خدا در هستی سوق می دهد.

سرسنگی ادامه داد: در قرآن کریم، آخرین کتاب آسمانی در آخرین دین توحیدی، بیش از 300 آیه درباره اندیشیدن آمده است که پرداختن به آن ها فرصتی جداگانه و مفصل می خواهد. در این کتاب مقدس بارها اندیشیدن و فعل تفکر مورد سؤال و توجه قرار گرفته است: افلا تتفکرون؟ علاوه بر آیات قرآنی، احادیث و جملات بسیاری از بزرگان دین اسلام را می توان یافت، که با تأکید بر اندیشیدن و لزوم آن برای انسان سخن گفته اند. پیامبر اسلام (ص) می فرماید: «و برای هر چیز مرکبی است و مرکب راهوار انسان عقل است و برای هر چیز هدفی است و هدف عبادت عقل است.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران بیان کرد: فشارهای اجتماعی در جهانی که همچنان در دام خودبافته مادی گری اسیر و دربند است، گاه چنان ما را از حقیقت هستی و مفهوم حیات دور می دارد که فقر را تنها در قاب گرسنگی و بی خانمانی تفسیر می کنیم. غافل از آنکه فقر اصلی در دور ماندن از اندیشه و اندیشه ورزی است. امروزه که عرصه اندیشه به آوردگاه اصلی توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی ملت ها بدل شده است، انسان فقیر، انسانی فاقد اندیشه است. اما هیچ شکی نیست که یکی از چاره مهم رواج اندیشیدن و گسترش اندیشه، توجه و استفاده از هنر است، هنری متعالی که خود را واسطه انسان و آسمان می کند. ملتی که هنر را و هنرمند را پاس بدارد، مهر تایید اندیشه مداری را بر تارک حیاتش نقش کرده است و آنجا که هنر واژه ای فراموش شده یا ابزار هوا و هوس تن است، دیگر جایی برای اندیشیدن فراهم نیست.

نخستین کنسرت فیلهارمونیک فرهنگی شهر تهران

فاصله گرفتن از آن چیزی که به نام موسیقی روحمان را خلیده است

سرسنگی تصریح کرد : امشب در کنار شنیدن نوای موسیقی ارکستر فیلهارمونیک و کمی فاصله گرفتن از آن چیزی که در این سالیان به نام موسیقی جان و روحمان را خلیده است، از ارکستر و سازهای آن و نوازندگان آن، می توان درس هایی نیز گرفت. تماشای ارکستر به یادمان می آورد که می شود صداهای مختلف را شنید، اما نشان از آشفتگی ندید. تماشای ارکستر تذکرمان می دهد که می توان در کنار هم، با سازهای مختلف نشست، اما در نهایت یک نوای هماهنگ و زیبا را پدید آورد. تماشای ارکستر یادآوری می کند، در عین کثرت، رسیدن به وحدت محال نیست. تماشای ارکستر می فهماند که گفتگو تنها در چند صدایی معنا پیدا می کند

وی گفت: تماشای ارکستر می آموزد که چگونه می توان برای یک هدف متعالی یکدیگر را حمایت کرد و خطای دیگری را با بزرگواری پوشاند. تماشای ارکستر نشانگر آن است که مهم نیست تو یک تن چه سازی را می نوازی یا مدت زمان نواختنت کم است یا زیاد، مهم آن است که کار خود را هرچند جزئی خوب انجام دهی چون همین کار جز می تواند توفیق یا عدم توفیق دیگران را رقم بزند. تماشای ارکستر پیامی می دهد، اینکه ما نیز تماشاگر و تماشاگرانی داریم، آیا این تماشاگر و تماشاگران، آنگاه که اجرایمان به پایان رسد، بر لبان خود را با  لبخندی از رضایت خواهند گشود؟

نخستین کنسرت فیلهارمونیک فرهنگی شهر تهران

شهیدان خدایی بیژن کامکار در کنار موسیقی بتهون

بر اساس گزارش مهر، بعد از صحبت‌های سرسنگی نوبت به اجرای بخش اصلی برنامه توسط ارکستر فرهنگی شهر تهران رسید که با وجود وضعیت جسمانی نادر مشایخی نشان دهنده آغازی خوب برای یک ارکستر نیمه خصوصی موسیقایی بود که بعد از سالها ورود این هنرمند به صحنه اجرایی موسیقایی را خوش آمد گفت.

«شهیدان خدایی» به خوانندگی بیژن کامکار، «پایکوبی دلاوران» از ُپروکُوفیِف، «سوئیت جز/ والس 2» اثر شوستا کوویچ، «مارش مراسم ترکی» اثر ژان باتیست لولی، «پیش درآمد اصفهان» اثر مرتضی نی داود، موسیقی نواحی مغولستان و «برادران» اثر آرووُ پرت قطعه هایی بودند که در بخش اول کنسرت اجرا شدند.

در بخش دوم نیز که بعد از یک استراحت بیست دقیقه ای و با ترک سالن از سوی عده ای از مسوولان و هنرمندان همراه بود «والس تریست» اثر یان سیبلیوس، «اربار مدیش»، «کانتات فاب 78»، «کانتات فاب 27» و « کانتات فاب 12» اثر یوهان سباستین باخ و « اوتور کریولان، اپوس 62» اثر بتهوون برای علاقه مندان اجرا شد که این بخش نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت این در حالی است که در بخش پایانی نیز قطعه «سوئیت جز/ والس 2 » اثر شوستا کوویچ مجددا برای تماشاگران اجرا شد. البته در خبرها و حتی بروشور از عبدالحسین مختاباد به عنوان یکی از سولیست ها یاد شده بود که وی در این کنسرت بدون توضیح قبلی حضوری نداشت.

نخستین کنسرت فیلهارمونیک فرهنگی شهر تهران

نادر مشایخی بعد از پایان این دو بخش هم در حالی که از بازگشت خود روی صحنه رهبری ارکستر بسیار خوشحال به نظر می رسید از گروه کر ارکستر خود تشکر کرد و گفت: گروه کری که امشب در کنار ارکستر حضور داشتند یکی از بهترین گروه‌های کری بودند که تاکنون در کشورمان دیده ام.

مصطفی کمال پورتراب، جمشید مشایخی، مسعود فروتن، شهرام ناظری، پری صابری، هوشنگ کامکار، خسرو سینایی، نجمه تجدد، شیرین یزدانبخش، میترا حجار، سینا حجازی، حمیدرضا نوربخش، حسام الدین آشنا، علی مرادخانی، سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، سید جواد شوشتری مدیر کل دفتر شهرداری تهران، شهرام گیل آبادی مدیر روابط عمومی شهرداری تهران، مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام زم،  بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد رودکی، سید عباس سجادی، رضا مهدوی و تعدادی از سفیران کشورهای مختلف از جمله مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

ارسلان کامکار کنسرت مایستر، سیاوش لطفی رهبر کر، بیژن کامکار، پیتر سلیمانپور، سامر حبیبی، مازیار یونسی، سیاوش کامکار، لیلا فروغی، هومن نامداری، سهراب جلایی سولیست ها، ارسلان کامکار، نوید شعبازن زاده، فرمهر بیگلو، اشکان پیرنیا، امین عطایی، آذین نصرتی، امین واحدی، یاسمن مشهوری ویولن یک، دانیال جورابچی، نگین حاتمی، آنیتا واحدی، کیمیا ابراهیم زاده، صدف حقی، یاسمن آزادی، دینا مسگری، اکیر ترمشیر ویولن دو، کاوه تسعیری، نیلوفر سهری، صبا صفوی، سهراب جلایی، پگاه فضلی، الهام عادلزاده، محمد یوسف شیوا ویولا، مجید اسماعیلی، ماکان خوی نژاد، سالار غفار بجویی، غزاله شیرازی، نامدار مجیدی، کوروش کشاورز، زهرا یکانی چلو، پورنگ پورشیرازی، پروانه انارکی، داریوش آذر، آرش ضرابیان کنترباس، محمدحسین پورمعین، داریوش بیژنی، رهام ایرانخواه، یلدا احسانی کلارینت، فرشید حفظی فرد، نازنین احمد زاده ابوا،  مجید سینکی، سهراب بابکی، مریم گلزاریان فلوت، فرشاد شیخی، میلاد عباسی، سیامک میردادیان، محمد نصرتی، نرگس تقی پور، مهسا یوسفی هورن، حسین شریفی، سیاک کریم پور علی عباسی ترومبون، حسن فراهانی، علی ضرابی، مهسا خطیب زاده ترومپت، بابک میردادیان توبا، روشنک رفانی، سینا فتح العلومی، آرمین خیردان، عرفان فرشی زاده، ماهان ببری نمین کویه ای، سامر حبیبی کمانچه، رضا مازندرانی شور انگیز، شیما شاه محمدی قیچک، امیر سیاوش پور نی، روشنک رفانی دف،  لیلا فروغی، پگاه عینک چی، یکتا اعتمادی، روشنک کی منش، سوان عابدی، نسیم شجاعی، ناهید ابراهیمی فر، پانته آ صفایی، تارا بخت طالع، یاشار احمدی، علیرضا عبدالکریمی، جواد حنیفه، نوید ناصحی فر، آرمین باباییان، محمد حقیقی، مهرداد طلایی، وحید دین پرور گروه کر، عوامل اجرایی این کنسرت را تشکیل می دادند. ضمن اینکه مهدی بهبودی مدیر ارکستر، سحر لطفی مدیر داخلی، سهراب جلایی مدیر آرشیو، سرور حبیبی مسوول هماهنگی، بتی بریران روابط عمومی و بیژن صیفوری طراح گرافیک اعضای دیگر گروه اجرایی بودند.

نظر شما