شناسهٔ خبر: 27775 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تیتراژ فیلم جوزانی را شهرام ناظری خواند

«شهرام ناظری» تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» و آهنگسازی «ارشک رفیعی» را خواند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ «شهرام ناظری» در مورد خواندن تیتراژ پایانی فیلم «ایران برگر» گفت: آقای جوزانی به عنوان مردی که بالاخره با گذراندن تجربیات مختلفی در همه جای دنیا، ولی هم‌چنان آن روح اصیل ایرانی خودشان را حفظ کرده‌اند و یک روحیه قلندرواری دارند که من خیلی دوست دارم و باب ذائقه من است. از طرف دیگر دلیل علاقه خاص من به آقای رفیعی این است که در کنار موسیقی، رمان‌نویس و اهل ادب و ادبیات هستند و در عرض این پنج، شش سالی که ایشان را می‌شناسم؛ تجربیاتم را در اختیارشان قرار داده‌ام. از یک طرف آقای جوزانی و از طرف دیگر آقای رفیعی، در واقع همه آن چیزهایی است که من دوست دارم. به خصوص شعر این اثر که مربوط به «سیاوش کسرایی» است که از علایق خود بنده است. در واقع این اثر، موردی ارزشمند و زیبا برایم محسوب می‌شود.

 وی هم‌چنین گفت: شعر این قطعه از سروده‌های «سیاوش کسرایی» است و ایشان یکی از عزیزان وگوهرهای یک‌دانه ایران زمین است که جان خودش را در راه آرمان‌ها و عشقش از دست داد. من هم طبیعتاً به «سیاوش کسرایی» ارادت دارم.

ناظری در مورد «ارشک رفیعی» آهنگساز فیلم سینمایی «ایران برگر»، اظهار داشت: ما قبلاً با ایشان بر روی اشعار «نیما یوشیج» کار کرده‌ایم، وی قبل از کار آهنگسازی در درجه اول، ادیب و رمان‌نویس است؛ چون بنده نسبت به ادبیات حساس هستم و دقت و توجه خاصی دارم، در نتیجه با موسیقی‌دان‌هایی که با ادبیات آشنا هستند، راحت‌تر می‌توانم، ارتباط برقرار کنم. و این یکی از دلایلی است که چند سال است با هم‌دیگر کار می‌کنیم و به عنوان کسی که تجربیات بیشتری داشته است، تجربیاتم در اختیارشان قرار داده‌ام. البته قبلاً اثری را برای بزرگداشت و یادواره پدر شعر امروز ایران «نیما یوشیج» به همراه آقای رفیعی آماده کرده‌ایم که در آینده خیلی نزدیک منتشر خواهد شد.

شوالیه آواز ایران  در ادامه اظهار داشت: در گذشته نیز قرار بود در آثار سینمایی ارزشمندی حضور داشته باشم که بنا به دلایلی به سرانجام نرسید. قبلاً «علی حاتمی» توسط «جمشید مشایخی» از من خواست که برای اجرای قطعاتی از موسیقی در فیلم سینمایی «دلشدگان» شرکت بکنم و در آن موقع در مجله فیلم نیز منتشر شد؛ ولی چون سفر آمریکا را در پیش داشتم و سه ماه در ایران حضور نداشتم، وقتی که برگشتم چنین قسمت نبود، من این قطعات را اجرا نمایم و دوستان هنرمند دیگری این قبول زحمت را کرده بودند.

«شهرام ناظری» در مورد رابطه‌اش با سینما گفت: چون این افتخار را داشته‌ام که چندین سال رفت و آمد خانوادگی با «بهرام بیضایی» داشته باشم؛ در نتیجه این معاشرت‌ها خیلی بر روی من تأثیر خوبی داشته است. خیلی عاشق نوشته‌ها به خصوص فیلمنامه‌های ایشان، کارگردانی و طرز تفکرشان هستم. در حقیقت ایشان یکی از کسانی بوده است که در زمینه تئاتر و سینما روی من تأثیر گذاشته است.

«شهرام ناظری» در پایان تأکید کرد: در نتیجه مشخص است که من به تئاتر و سینما نمی‌توانم، بی‌علاقه باشم و پایه این علاقه نیز از آن جا شروع شد. واقعاً ایشان دایره‌المعارفی از کلیه فرهنگ‌هایی است که در ایران وجود دارد. فقط به عنوان یک کارگردان و یا فیلم‌نامه‌نویس در مورد ایشان حرف نمی‌زنند؛ بلکه ایشان یکی از آدم‌های استثنایی ایران زمین است که واقعاً شبیهش خیلی کم و انگشت‌شمار است، امثالی مثل؛ «شفیعی کدکنی»، «بهرام بیضایی» و «حمید سمندریان» افرادی هستند که در هر قرن تعداد این گونه افراد خیلی انگشت‌شمار است.

«مسعود جعفری جوزانی» در مورد صدای «شهرام ناظری» بر روی تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» گفت: «شهرام ناظری» یک اتفاق است و یک پدیده هنری در کشور ما محسوب می‌شود. آدمی است با اصالت‌های ویژه موسیقی ایرانی و کسی است که با خلاقیت و استعدادی که دارند، جزو افراد نادری هستند که با نوآوری و خلاقیت خود، موسیقی ایران را بسط و گسترش داده‌اند. افتخار بزرگی است و ایشان با خواندنشان به فیلم ما بها دادند و من عاشقانه کار ایشان را دوست دارم؛ یکی از طرفداران پر و پاقرص ایشان هستم و همیشه کارشان را با علاقه و شیفتگی ویژه‌ای دنبال کرده‌ام.

وی هم‌چنین گفت: وقتی که آقای ناظری برای فیلم ما خواندند، به نظر من بیش‌تر ایشان با حضور، لطف، متانت و بزرگواری‌شان به فیلم ما بهای بیشتری دادند. من هر چقدر که بگویم کم است، درباره کسی که همیشه دوستش داشته‌ام. وی کسی است که هنوز که دلم می‌گیرد در ماشینم آلبوم «گل صد برگ» را گوش می‌دهم.

کارگردان فیلم «ایران برگر» در ادامه افزود: وقتی که آقای ناظری برای «ایران برگر» خواندند، البته شاید به نوعی شگفت‌زده نشدم؛ چون قبلاً اعمالی هم که ایشان به عنوان پاک‌دل، پاک‌نهاد و پاک‌دست در کارهای دیگرشان انجام داده بودند؛ نشان می‌داد که ممکن است که اقدام به چنین کارهایی بکنند که حتی بدون دریافت وجهی و حتی بدون تصور این که درباره دریافت چیزی بحثی بشود، افتخار دادند و برای فیلم ما این آواز زیبا را خواندند.

جوزانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «شهرام ناظری» در ژرفای قلب من جای دارد، ایشان یکی از پدیده‌های استثنایی در عالم هنر و موسیقی ایران زمین است؛ در واقع ایشان به عنوان پایگاه هنر و یک شخصیت جهانی محسوب می‌شود و کسی است که به انسان‌ها آرامش می‌دهد. بصیرت ویژه‌ای که در سخن و اعمالشان وجود دارد؛ کلماتی که از دهانشان بیرون می‌آید، بیشتر شبیه حکمتی است که در درونشان پرورش یافته است و این به خاطر ارتباط نزدیکشان با شعرهای ادبیات فارسی و عمیق شعرای بزرگ ایران است و نیز آگاهی جهانی که دارند.

وی در ادامه افزود: وقتی که با ایشان وارد بحث شدم و با هم‌دیگر صحبت کردیم؛ هیچ وقت آن شب را فراموش نمی‌کنم؛ به خاطر آن ویژگی و انرژی مثبتی که در برخوردشان وجود دارد، یک شب فراموش نشدنی برای من رقم خورد. این که ایشان این افتخار را به ما دادند، طبیعی است که مایه خرسندی باشد. ولی ورای این حرف‌ها ایشان برای من یک پدیده هنری است، چون صدایش اسطوره‌ای با جنبه‌های حماسی و در حقیقت هم‌چون تخت جمشید ماندگار و و در هنر ایران و جهان یک‌دانه و بی‌مانند است. 

نظر شما