شناسهٔ خبر: 27804 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمازون؛ قهرمان یا هیولا؟

بحث هفته پیش برنامه تلویزیونی «اینتلیجنس2 اسکوآرد» با موضوع «آیا آمازون دوست خوانندگان است؟» سؤالات زیادی در ذهن مردم ایجاد کرد. از تسلط آمازون بر بازار کتاب گرفته تا یک حریص و کرگدن درنده‌خویی که بازار کتاب را خورده است بین مناظره کنندگان این برنامه موردبحث قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ماهیت واقعی آمازون دات کام/ Amazon.com به عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین که مانند مار پیتون، کمپانی‌های بزرگ و کوچک کتاب را بلعیده چیست؟

آنچه در این برنامه اتفاق افتاد برعکس سؤال طرح‌شده در طول برنامه بود. به گفته «جو کنراث» مؤلف خودنشر و نیز «ماتئو ایگلسیاس» مدیر اجرایی Vox، جف بزوس، میلیاردر و مدیر اجرایی آمازون با ۱۵۰ هزار کارمند در دنیا، به دست گرفتن ۴۰ درصد بازار کتاب چاپی در امریکا و در اختیار گرفتن ۶۷ درصد بازار کسب‌وکار کتاب‌های الکترونیکی توانسته است به مدد فناوری‌های برتر، به کتاب و ادبیات با قیمت پایین کمک زیادی کند.

اما «اسکات تورو» نویسنده و پرفروش معروف و «فرانکلین فوئر» ویراستار «نئو رپابلیک»؛ آمازون را کینه‌توزی نامیدند که با سوءاستفاده از قدرت خود در بازار، فقط به انحصار فکر می‌کند و در حال از بین بردن صنعت نشر و غارت فرهنگ و ادب دنیاست و نویسندگان قربانی اصلی این استراتژی هستند.

«تورو» اعتراض کرد که واژه دوست را نمی‌توان روز آمازون گذاشت چراکه رفتارهای آمازون نشان داده دوست هیچ‌کسی نبوده و سرمایه‌دارانی هستند که بی‌رحمانه بازار و کسب‌وکار کتاب را مطابق نیازهای خود تعریف کرده‌اند و به خوانندگان القاء می‌کنند که چه کتابی خوب است و چه کتابی خوب نیست!

«جو کنراث» و «ماتئو ایگلسیاس»
«جو کنراث» و «ماتئو ایگلسیاس»

در سوی دیگر، «ماتئو ایگلسیاس»، از کتاب‌خوان کیندل آمازون به عنوان موفقیتی بزرگ یادکرد که خوانندگان می‌توانند آثار کلاسیک را به‌طور رایگان بخوانند و با در اختیار گرفتن کتاب‌های الکترونیکی جدید، از فرصت پیش‌آمده نهایت استقبال را کنند. وی ادامه داد اگر آمازون ماشین مرگی بسازد که سوخت آن از واق‌واق سگ‌ها باشد، همچنان خیلی مهم نیست، چراکه آمازون همچنان دوست خوانندگان است. وی افزود چرا آمازون بازار را در اختیار گرفته؟ چراکه دوست خوانندگان است و بهترین سرویس‌ها را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند.

«جو کنراث» نیز گفت ۵۰۰ نامه ردیه از ناشران بزرگ و کوچک دارد که کتابش را چاپ نکردند اما با استفاده از پلتفرم الکترونیکی آمازون توانست کتاب خود را عرضه کرده و میلیون‌ها نسخه از آن را با قیمت پایین به خوانندگان در جهان بفروشد.

وی افزود کتاب گران است و بازار متوجه شده که ناشران دوست خوانندگان نیستند و آمازون وارد عمل شده و جای خالی را در بازار پر کرد.

«اسکات تورو» و «فرانکلین فوئر»
«اسکات تورو» و «فرانکلین فوئر»

فوئر، طرفدار ناشران سنتی روی این نکته تأکید کرد که بدون ناشران سنتی، پروژه‌های وقت‌گیر غیر داستانی که نیاز به پژوهش داشته را نمی‌توان تحت خودنشری، راهی بازار کرد و اصولاً خودنشری جواب نمی‌دهد. از سوی دیگر بازارنشر سنتی در سال‌های اخیر دچار تغییر و تحول و ادغام‌شده و اکنون بیگ فایو(۵ ناشر عمده) بهترین رمان‌ها و کتاب‌های غیر داستانی را راهی بازار می‌کنند. وی افزود اگر بخواهید درباره ویرجینیا ولف بنویسید باید به انگلستان سفر کنید و با درامد متوسط ۵ هزار دلار نویسنده خودنشر نمی‌توانید این کار را انجام دهید اما نویسنده با درآمد ۱۰۰ هزار دلار است که قادر به چنین کاری است که فقط دو درصد خودنشرها می‌توانند چنین کاری انجام دهند. فوئر تأکید کرد آمازون انتقام‌جو است و وقتی وی مقاله‌ای در نئو رپابلیک با عنوان «آمازون باید متوقف شود» مجله را مجبور کردند تا مقاله را حذف کنند.

اسکات تورو نیز تأیید کرد که آمازون می‌خواند ناشران را نابود کند و کنراث نیز گفت نیازی به ناشران نیست چراکه با آمازون می‌توان خوانندگان بیشتری نسبت به ناشران سنتی پیدا کرد و به اسکات گفت شما پول زیادی از بابت ناشران سنتی به جیب زده‌اید و به همین خاطر موقعیتتان به خطر افتاده است.

نظر شما