شناسهٔ خبر: 27874 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوش‌آبادی: مهم‌ترین سیاست وزارت ارشاد، ارتقای منزلت و جایگاه حقوقی و اجتماعی پدیدآورندگان و ناشران کتاب است

دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان، با حضور حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل ورزشگاه شهید اکبری شهر شاهرود افتتاح شد. وی در این مراسم گفت: مهم‌ترین سیاست وزارت ارشاد، ارتقای منزلت و جایگاه حقوقی و اجتماعی پدیدآورندگان و ناشران کتاب است.

 مهم‌ترین سیاست وزارت ارشاد، ارتقای منزلت و جایگاه حقوقی و اجتماعی پدیدآورندگان و ناشران کتاب است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دویست و هفتاد و هفتمین نمایشگاه استانی کتاب که دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان است، امروز (اول بهمن‌ماه) در شهر شاهرود با حضور حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی وزارت ارشاد، دکتر محمدمهدی احمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌‌ها، داود میرباقری، چهره سینمایی کشور و جمعی از مسئولان و مقامات استانی و محلی افتتاح شد.

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه فعالیت‌های فرهنگی در استان‌ها و گسترش عدالت فرهنگی و تمرکززدایی از پایتخت است و معتقدیم که فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید از پایتخت به استان‌ها و شهرستان‌ها سوق پیدا کند.

نوش‌آبادی بیان کرد: حضور 220 ناشر با بیش از 30 هزار عنوان کتاب در این استان یک حرکت ارزشمند فرهنگی است. با وجود تنگناهای مالی موجود همواره نمایشگاه‌های استانی با استقبال مواجه بوده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن برشمردن سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب، گفت: مهم‌ترین سیاست ما ارتقای منزلت و جایگاه حقوقی و اجتماعی پدیدآورندگان و ناشران کتاب است و نمونه آن برگزاری نمایشگاه کتاب در مراکز استان‌هاست و در واقع این نمایشگاه‌ها پلی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کتاب است.

وی گفت: کتاب مؤثرترین عنصر فرهنگی در جامعه است و میراث بزرگ فرهنگی بشری به شمار می‌رود. امروز با گسترش فضاهای مجازی همچنان کتاب جایگاه و نقش مؤثر خود را در میان افراد جامعه حفظ کرده است و این نقش هرگز کمرنگ نخواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب به عنوان مفهوم الهی یاد کرد و گفت: اسلام یک مکتب فرهنگی است و تمامی آموزه‌های آن در حوزه فرهنگی جلوه می‌کند و خداوند برای واژه کتاب اهمیت فراوانی قائل است.

وی در ادامه گفت: کتاب به تعبیر قرآن باید منیر، مبین و حق باشد و تولیدکنندگان کتاب باید از نشر کتاب بی‌محتوا برای افراد جامعه جلوگیری کنند. 

نوش‌آبادی ضمن محکوم کردن حتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر (ص) گفت: دین اسلام برترین دین است و متأسفیم که عده‌ای با رفتارهای توهین‌آمیز خود قصد ایجاد تفرقه را دارند در حالی که دین مبین اسلام اعتقاد به گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را دارد و کسانی که دست به این‌گونه رفتارها می‌زنند حتی دین خود را نیز به درستی درک نکرده‌اند و اعتقاد به جنگ بین تمدن‌ها دارند و به دنبال این رفتار خود، یک سناریو را دنبال می‌کنند و این همان جلوه‌هایی است که رهبر انقلاب بارها از آن به عنوان «تهاجم فرهنگی» یاد کرده‌اند و آن را متذکر شده‌اند.

وی افزود: ما اعتقاد به تبادل و تعامل فرهنگی در میان همه فرهنگ‌ها داریم و رهبر فرزانه انقلاب نیز بارها این موضوع را برای ما ترسیم کرده‌اند.

در دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان تعداد 223 ناشر از سراسر کشور ، 28 هزار و 500 عنوان کتاب در حوزه‌‌های مختلف را در 155 غرفه عرضه کرده‌اند. 11 ناشر از استان سمنان به‌صورت مستقیم در این نمایشگاه تازه‌های نشر خود را به نمایش گذاشته‌اند. 43 ناشر نیز از سراسر کشور آثار خود را در قالب غرفه فروش متمرکز در دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان عرضه کرده‌اند.

برای این نمایشگاه مبلغ 250 میلیون تومان بُن یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته شده است که از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه براساس جدول تخصیص داده شده، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

معرفی و رونمایی از کتاب نویسندگان استانی، برگزاری مسابقات فرهنگی، شب شعر، شب خاطره و داستان از برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه است.

دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب استان سمنان به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از امروز تا 7 بهمن‌ماه در محل ورزشگاه شهید اکبری شهر شاهرود از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 20 برپا خواهد بود.

نظر شما