شناسهٔ خبر: 27966 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برپایی مسابقه کاریکاتور برای آزمایش سطح تحمل سیاستمداران غرب

در نشست خبری مسابقه کاریکاتور هولوکاست، حجت الاسلام زائری تأکید کرد که این مسابقه به طرح سوالی در زمینه هولوکاست می پردازد و نوعی سنجش تحمل غرب در حد و مرز آزادی بیان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست صبح ۴ بهمن با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور ایران و حجت الاسلام زائری مدیر عامل مجموعه فرهنگی سرچشمه در این مجموعه برگزار شد.

حجت الاسلام زائری در این نشست به انگیزه و هدف از برپایی این مسابقه با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه و خانه کاریکاتور ایران اشاره کرد و گفت: بعد از توهین نشریات دانمارکی به پیامبر گرامی اسلام در سال ۲۰۰۵ حوادث تروریستی بسیاری در کشورهای مختلف دنیا به وجود آمد؛ از آتش زدن اموال عمومی گرفته تا حمله به سفارتخانه های اروپایی به ویژه دانمارک و بعد از آن یک بحثی در تهران پیش آمد که راه مقابله با این جریان چیست.

وی افزود: با توجه به این که تنش و درگیری مطلوب غرب و استکبار است ما به این فکر کردیم که به سمت یک برخورد هوشمندانه و فرهنگی پیش رویم تا حرکت اثرگذارتری صورت گیرد. پس از این بود که در عکس های یک راهپیمایی در یک کشور عربی من پلاکاردی را دست یک جوان اهل تسنن دیدم که روی آن نوشته شده بود اگر آزادی بیان حد و مرزی ندارد چرا اجازه نمی دهید درباره هولوکاست بحث شود. این سوال برادر اهل سنت به شکل جدی برای ما مطرح شد و در تهران به نتیجه رسید.

او با اشاره به اولین دوره برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست یادآور شد: این موضوع را به آقای شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور  ایران پیشنهاد کردیم که با استقبال او همراه شد و بعد از اعلام فراخوان این مسابقه و ارسال آثار، بازتاب بسیار گسترده ای در میان کشورهای جهان را شاهد بودیم از جمله سخنگوی کاخ سفید و دولت های غربی در این زمینه موضع گرفتند و به دنبال آن اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان نیز به تهران سفر کردند و از برگزارکننده این مسابقه دعوت کردند که از آشویتس پرس دیدن کند.

زائری همچنین به تاثیر برگزاری این مسابقه در سطح دنیا و موج  گسترده تهدیدات علیه برگزارکنندگان این مسابقه اشاره کرد و افزود: شجاعی طباطبایی که بارها به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و داوری مسابقه های کاریکاتور را بر عهده داشته است، بعد از این مسابقه، به بیش از ۲۰ کشور دنیا ممنوع الورود و حتی تهدید به قتل شد. حتی روزنامه ای که در برگزاری دور اول این مسابقه همکاری داشت نیز تحت فشار قرار گرفت و این واکنش ها به ما نشان داد که راهی را که انتخاب کرده ایم، درست بوده است و در واقع پاشنه آشیل و چشم اسفندیار استکبار غربی همین نکته است.

زائری بیان کرد: در این مسابقه ما فقط سوال کرده ایم نه توهین کرده ایم و نه تهدید، با این وجود از توهین به پیامبر گرامی اسلام خشمناکیم اما ترجیح می دهیم به جای اعمال خشونت، رفتار فرهنگی داشته باشیم و به همین مناسبت بعد از گذشت ۱۰ سال از اولین دور برگزاری این مسابقه و به دنبال توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر گرامی اسلامی در قالب انتشار کاریکاتور، ما تصمیم گرفتیم که دور دوم این مسابقه را برگزار کنیم.

زائری با بیان این که موساد همیشه پشت این جریان قرار داشته است، اظهار کرد: از همان ۱۰ سال پیش که اولین بار این توهین صورت گرفت، موساد پشت این جریان قرار داشت و این در واقع یک بازی گسترده و هدفمند است که صهیونیست آغاز کرده و این بار با ترور کاریکاتوریست های نشریه شارلی ابدو شروع شد و با راهپیمایی مضحک سران کشورهای غربی در فرانسه ادامه یافت.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه همچنین توضیح داد که انتخاب این مجموعه برای برگزاری این مسابقه به این دلیل بوده است که این مکان قتلگاه شهدای هفتم تیرماه است که نماد مظلومیت ملت ایران در جریان ترور است و بیشترین تناسب را با موضوع این مسابقه دارد.

وی افزود: ما معتقدیم که محکومیت جریان صهیونیست و جریان تروریست با هم معنی می دهد و ما آمده ایم که هر چه فریاد داریم بر سر آنها بکشیم.

زائری در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که این مسابقه قصد توهین به قربانیان هولوکاست را ندارد، اضافه کرد: اصل ماجرای هولوکاست را محکوم می کنیم و با هر هولوکاستی چه در جنگ جهانی اول، دوم و دنیای کنونی مخالفیم و با قربانیان هولوکاست نیز همدردی می کنیم اما این ها نباید بهانه ای باشد برای به وقوع پیوستن یک هولوکاست جدید، بنابراین قصد ما نشان دادن بازی صهیونیست ها در این زمینه به مخاطبان بین المللی است و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند می خواهیم که جوانان غربی را به فکر کردن دعوت کنیم که اگر آزادی بیان حد و مرزی ندارد، چرا درباره هولوکاست اجازه بحث و بررسی داده نمی شود.

وی افزود: ما هم با غربی ها موافقیم که آزادی حد و مرز ندارد بنابراین می خواهیم در قالب برگزاری یک مسابقه کاریکاتور سطح تحمل و صبر شما را آزمایش کنیم و این مسابقه در واقع نوعی صداقت آزمایی غربی ها در زمینه آزادی بیان است.

زائری به موضع گیری و واکنش های غربی ها نسبت به هولوکاست اشاره کرد و گفت: پژوهشگران غربی وقتی درباره موضوع هولوکاست سوال مطرح و پژوهش می کنند، زندانی می شوند و اخیرا نیز مجری سرشناس شبکه سی ان ان وقتی در صفحه توئیتر خود بحثی را درباره یهودیان مطرح کرده بود، بلافاصله از این رسانه اخراج شد. این در حالی است که ما درباره مقدسات خود در دین اسلام نیز باب بحث علمی را نمی بندیم و حتی بحث های انتقادی نیز صورت می گیرد.

زائری از هولوکاست به عنوان یک دروغ بزرگ یاد و تصریح کرد: این مسابقه دعوت کردن جوانان غربی به فکر کردن درباره حد و مرز آزادی بیان در غرب است و آزمایش صبر و تحمل سلطه غربی در برابر آن چه ادعا می کنند.

او در بخش پایانی سخنانش از شجاعی طباطبایی برای پذیرفتن دبیری این مسابقه با وجود همه تهدیداتی که نسبت به او صورت گرفته است، تقدیر کرد.

نظر شما