شناسهٔ خبر: 27968 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ سردبیر خبرگزاری کتاب به دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای

سردبیر ایبنا درباره شایعات و دروغ پردازی های رسانه ای نسبت به سوابق فرهنگی اش پاسخ داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدرضا اسدزاده، سردبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در واکنش به خبرسازی های صورت گرفته درباره وی، جوابیه ای منتشر کرد. متن پاسخ وی به شرح زیر است:

یک هفته است که دروغ سازی ها و شایعه پردازی های رسانه ای علیه اینجانب بالا گرفته است که اهداف مشخصی از جمله تخریب تلاش های دلسوزانه در عرصه فرهنگی کشور توسط مدیران دولت اعتدال را دنبال می کند. در ابتدا تصور می کردم مساله پیچیده نیست و نیازی به پاسخ این دروغ ها نیست اما اکنون موارد دروغ یا شایعات بی اساسی درباره شخص اینجانب منتشر شده که لازم می دانم برای تنویر افکار عمومی به آنها پاسخ بدهم.

۱- برخی رسانه ها در گزارشی نوشته اند: اسدزاده در جمهوري‌آذربايجان با بي‌بي‌سي همكاري مي‌كند و توسط بي‌بي‌سي آموزش مي‌بيند. در امارات و کویت هم با عوامل ضد انقلاب همکاری داشته است...

پاسخ: این مساله کاملا دروغ بوده و بنده با بی بی سی ارتباط و همکاری نداشته ام. حضورم در کشور امارات و کویت در سال های ۱۳۸۵ نیز چندین سفر کاری در مدتی کوتاه بوده که از سوی موسسه همشهری به عنوان عضو تحریریه روزنامه های همشهری امارات و همشهری کویت انجام گرفته است.

۲- در برخی سایت ها منتشر شده است: «این مدیر دولت اعتدال در لندن با ایرج امینی پسر ارشد نخست وزیر رژیم پهلوی همکاری داشته و در آنجا سردبیری مجله ای لیبرال به نام زندگی برای ایرانیان ضد انقلاب را بر عهده داشته است.»

پاسخ: دیدار و گفت وگوی بنده با آقای ایرج امینی که به ایران سفر کرده بود، در کافه خبر در تهران برگزار شده که حاصل آن نیزدر رسانه ها منتشر شده است. ضمنا بنده سردبیر مجله «اسلام و زندگی» وابسته به مرکز اسلامی لندن بوده ام که این مجله برای تبیین و ترویج اسلام برای نسل جوان مسلمان در انگلستان منتشر شده است.

۳- در برخی سایت ها نوشته اند: ستاد فتنه در جلسه ای در هفته گذشته با حضور سهیل محمودی، عموزاده خلیلی، محمد قوچانی، محمدرضا اسدزاده و چند روزنامه نگار و عنصر سیاسی دیگر تصمیم دارد برای فعال سازی ارتباطات نیروهای جریان فتنه در انتخابات آینده برنامه ریزی کند. قرار است اسدزاده به عنوان مسئول ارتباطات نیروهای فتنه و اصلاح طلب برای انتخابات مجلس آینده انتخاب شود.

پاسخ: این خبر کاملا دروغ است و اساسا چنین جلسه ای وجود خارجی نداشته است.

۴- در برخی سایت ها منتشر شده است: حضور محمد قوچانی، حسین درخشان، هومان دوراندیش، فرید مدرسی، حمید ابک در این خبرگزاری درهفته گذشته و جلسه با عباس عبدی نشان از فعال شدن حلقه ای مشکوک برای انتخابات در خبرگزاری کتاب دارد.

پاسخ: این خبر کاملا دروغ است و برگزاری چنین جلسه ای با حضور این افراد در خبرگزاری کتاب کاملا تکذیب می شود.

۵- در برخی سایت ها نوشته اند: اسدزاده در هفته گذشته در دیدارهای جداگانه با معصومه ابتکار، محمد نوری زاد ( چهره فتنه گر) و تعدادی از عناصر نهضت آزادی تلاش می کند تا از وجهه مورد قبول و دست ساز خود به نفع جریان شبه اصلاح طلب و فتنه گر استفاده کند.

پاسخ: انجام چنین دیدارهایی دروغ محض است. گفت وگوهای مطبوعاتی بنده با آقای محمد نوری زاد به سال ها قبل از انتخابات ۸۸ بر می گردد و عکس منتشر شده با ایشان هم مربوط به همان دوران است. همچنین دیدار اینجانب با سرکار خانم ابتکار در خرداد ماه ۹۳ نیز برای تولید فیلمی با موضوع بخشش و محیط زیست بوده است.

۶- در برخی سایت ها نوشته اند: اسدزاده برای ارائه گزارش هماهنگی هایش در خصوص انتخابات مجلس با حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در امور فرهنگی، هفته گذشته در یکی از باغ های سعادت آباد  دیدار کرد.

پاسخ: بنده هیچ دیداری با آقای دکتر آشنا درباره انتخابات نداشته ام و دیدارهای انجام شده، گفت وگوهای مرسوم روزنامه نگاری بوده که تولیدات آن منتشر شده است.

۷- برخی رسانه ها نوشته اند: کتاب بنده که در باکو چاپ شده اخیرا توزیع شده است.

پاسخ: کتاب اینجانب سرتاسر دردمندی و دوستی و دغدغه مندی درباره مسائل فرهنگی و دینی نسل جدید است و در آغاز آن تصریح کرده ام که به عنوان فردی معتقد به آرمان های انقلاب اسلامی این کتاب را نوشته ام. ضمن اینکه این کتاب دو سال پیش با تیراژ اندکی در باکو منتشر شده و حتی یک نسخه از آن در ایران توزیع نشده است. همچنین هنگام انتشار کتاب، ضمن کسب اطلاع از نداشتن ممنوعیت قانونی برای چاپ کتاب در خارج از کشور برای ایرانی ها اقدام به این کار کرده ام. اکنون نیز کتاب برای گرفتن مجوز بر اساس مقررات اداره کتاب تقدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. تصریح می کنم که قصد و مقصود محتوای این کتاب به هیچ وجه توهین به نهادهای انقلابی نظام نبوده و نیست و این مساله حتی در مقدمه کتاب نیز به صراحت بیان شده است و نباید با انتشار محتوای تقطیع شده و پاره پاره کردن جملات کتاب، برداشت های نادرست از محتوا صورت بگیرد.

۸- برخی رسانه ها نوشته اند: «اسدزاده در جريان جنگ غزه زماني كه از وي درخواست مي‌شود تا در ايبنا بخشي را به بازتاب جنايت‌هاي صهيونيست‌ها و تهيه اخبار پيرامون آن اختصاص دهد، جمله‌اي را با اين مضمون مي‌گويد، كه آنها (فلسطيني‌ها) موشك نيندازند تا موشك بهشان پرتاب نشود، تا زماني كه در مدارس انبار اسلحه ايجاد و از آنجا موشك پرتاب مي‌كنند، بايد هم منتظر جواب باشند. استدلال اسدزاده شباهت كاملي به مواضعي دارد كه شبكهBBC در آن ايام نسبت به جنايت حقوق بشري اسرائيل در غزه داشت.جالب است كه اندكي بعد صفحه ويژه غزه در ايبنا ايجاد مي‌شود.»

پاسخ: این جملات کاملا تهمت و کذب و دروغ پردازی است. بنده با اعتقاد و ایمان خودم و نه دستوری یا برای ارائه بیلان سازمانی، در ایام مذکور، ویژه نامه ای برای جنگ غزه ایجاد کردم که اخبار منتشر شده آن موجود است و حتی در تماس با آقای میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از ایشان خواستم اخبار مجمع ناشران درباره غزه را پیش از هر رسانه ای برای خبرگزاری کتاب ارسال کنند.{لینک اخبار کار شده در ایبنا در زمان وقوع فاجعه غزه}

۹- برخی رسانه ها نوشته اند: واژه «آقا» عنواني احترام‌آميز است كه در ادبيات سياسي امروز ايران نيز وارد شده است. اين واژه از سوي محبان مقام معظم رهبري براي خطاب قرار دادن معظم‌له استفاده مي‌شود. حال بخوانيد كه اسدزاده چگونه «آقا» را خطاب قرار داده است...

پاسخ: انتصاب این واژه در نوشتار بنده به مقام معظم رهبری دروغ سازی برای تخریب اینجانب است. این کتاب گفت وگوی دو دوست معتقد به آرمان های انقلاب اسلامی است و در نوشتار تصریح شده که کلمه «آقای آقا» ترجمه واژگانی «آقا سید» است و اصلا ربطی به ساحت مقام معظم رهبری ندارد.

۱۰- برخی رسانه ها نوشته اند: بنده در نوشته هایم توهين‌هاي بي‌سابقه‌اي نسبت به بسيج و ارزش‌هاي دفاع مقدس داشته ام. ازجمله نوشته ام: هر مغرور عقده‌مندِ عقب‌مانده‌ عصبيِ تندخويي عضو مدرسه‌ عشق شده است.

پاسخ: متن کامل نوشته بنده که جعل و دستکاری شده چنین است:

هنگام ورود افراد برای ثبت نام در مدرسه عشق باید از آنها بخواهیم که کنار خیابان ها چند شاخه گل محمدی سرخ را به یاد سال های سرخ استقامت به من این نسل هدیه بدهند. برای نسل نو، نامه های عاشقانه بنویسند و با نسل جوان در طبیعت چای بنوشند و قدم بزنند... آنگاه هر مغرور عقده‌مندِ عقب‌مانده‌ عصبيِ تندخويي را نمی توانیم عضو مدرسه‌ عشق بنامیم.

در پایان:

لازم به ذکر است اینجانب بیست سال است که با افتخار به عنوان روزنامه نگار با چهره های مختلف از جریان های متنوع مصاحبه داشته ام و طبیعت کار روزنامه نگاری گفت وگو با چهره هاست. لذا عکس هایی که از اینجانب با افراد مختلف منتشر شده، گذشته از آنکه برخی متعلق به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش است، به ضرورت شغلی در گفت وگو های مطبوعاتی انجام گرفته است.
همچنین یادآور می شوم که خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۸۹۰ عنوان گفت وگو، گزارش، یادداشت وگزارش تصویری با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر کرده و شورای سردبیری ایبنا همگی از دلبستگان آرمان های انقلاب هستند. لذا حذف چنین بخشی از خبرگزاری کذب است.

سخن کوتاه، به واقع متاسفم که عده ای تلاش دارند با شایعه سازی و دروغ پردازی و افتراء مدیران وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را مخدوش جلوه دهند و جریانی می خواهد معاونت فرهنگی ارشاد و اقدامات خانه کتاب و خبرگزاری و نیز مشی اعتدالی معاونت محترم فرهنگی وزارتخانه را تخریب کند.

والسلام.
و العاقبة للمتقین.

محمد رضا اسدزاده. سردبیر خبرگزاری کتاب
شنبه ۴ بهمن ماه ۱۳۹۳

نظر شما