شناسهٔ خبر: 28007 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستندسازان رکورددار حضور در جشنواره‌ی فجر

با مروری بر اسامی 11 مستندساز حاضر در جشنواره‌ی فیلم فجر به ترتیب محسن ‌خان‌جهانی با 5 بار، فرشاد افشین‌پور با 3 بار رکورداران حضور در ادوار مختلف جشنواره‌ی فیلم فجر هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ معین‌کریم‌الدینی،صادق‌داورفر و داریوش یاری نیز که برای دومین‌بار در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور دارند،در رده‌های بعدی قرار دارند و 6 مستندساز دیگر اولین حضورشان را در فجر سپری می‌کنند.

محسن خانجهانی با فیلم «آزادراه» در این دوره از جشنواره فیلم فجر، پنجمین دوره‌ی حضورش را پشت سر می‌گذارد. او پیش از این در بیست و چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر با «خواهران حافظ» و در بیست و هشتمین دوره‌ با دو فیلم «کلاه شیشه‌ای» و «یاردبستانی» و در سی‌و یکمین دوره با فیلم «صندلی 257» حضور داشت.

خان‌جهانی برای «صندلی 257 » نامزد بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شده بود و در بخش سیاسی سینما حقیقت نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

فرشاد افشین‌پور نیز که با فیلم «سفر به آمادای» سومین حضورش را در جشنواره فیلم فجر پشت سرمی‌گذارد، پیش از این با مستندهای «پرندگان در سرزمین برف و آفتاب» و «زندگی در قلب دنا» در دوره‌ی سی‌ام و سی‌ویک جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشت. او برای این دو فیلم جوایز اصلی جشنواره سینما حقیقت را گرفته بود.

 

مستندسازان که برای دومین‌بار در فجر حضور دارند

 

معین کریم‌الدینی که با فیلم «آتلان» به عنوان بهترین فیلم بلند مستند و بهترین کارگردانی جشنواره "سینما حقیقت"، دومین حضورش را در جشنواره‌ی فیلم فجر پشت سر می‌گذارد، پیش از این با فیلم «وقتی ابرها پایین می‌آیند» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت که این فیلم نامزد تدوین، تصویر شد و تصویربردار فیلمش، ساسان لطفیان سیمرغ را گرفت. این مستندساز، پیش از این در عرصه تدوین فعال بود و برای تدوین فیلم «تینار» جوایز جشن خانه سینما و سینما حقیقت را گرفت (در مقطعی که جشنواره فیلم فجر جایزه دستاورد فنی نداشت.)

صادق داورفر که با فیلم مستند «فیه ما فیه» دومین حضورش را در جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد، پیش از این با فیلم «شیخ شوخ کاشی» درباره حجت‌الاسلام قرائتی در جشنواره فیلم فجر حضور داشته که در بخش جنبی فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفت.

داریوش یاری که با فیلم «کربلا جغرافیای تاریخ» دومین حضورش را در جشنواره‌ی فیلم فجر پشت سرمی‌گذارد، پیش از این با فیلم داستانی «دخیل» در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشت.

او با فیلم «دخیل» در بخش فیلم اولی‌های جشنواره‌ی فجر که در آن مقطع جداگانه تحت عنوان جشنواره «امید» برگزار می‌شد، جایزه بهترین فیلم را گرفت و «دخیل» حضورهای موفق بین‌المللی داشته است که می‌توان از دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المذاهب ایتالیا ،‌جایزه قاهره طلایی مصر و... نام برد. یاری بخش عمده‌ای از مستندهایش را به صورت مجموعه‌ای و سه گانه برای شبکه مستند کارکرده است.

 

مستندسازان که اولین حضورشان در بخش مستند فجر

 

6 مستندساز دیگر حاضر در جشنواره‌ی فیلم فجر که اولین حضورشان را در این جشنواره پشت سرمی‌گذارند اغلب به دلیل اینکه تایم فیلم‌هایشان کوتاه بوده و با مقررات جشنواره که فیلم‌ها ملزم به داشتن تایم 60 دقیقه به بالا هستند،نمی‌رسیده نتواستند در دوره‌های قبلی جشنواره متقاضی باشند بنابراین اغلب آنها با اولین مستند بلندشان برای رقابت در این دوره از جشنواره‌ی فجر پذیرفته شده‌اند.

محمد کارت که با سومین فیلم مستندش «بختک»، اولین حضورش را در بخش مستند جشنواره‌ی فیلم فجر پشت سر می‌گذارد،پیش از این مستندهای «جایی که آدم‌ها درخت می‌شوند» و «خون‌مردگی» را ساخت. کارت که سابقه بازیگری در فیلم‌هایی چون «بوسیدن روی ماه» ،‌«عصبانی نیستم» و فیلم‌های عبدالرضا کاهانی را دارد در سال‌های گذشته به عنوان بازیگر در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشت و امسال نیز علاوه بر حضورش در بخش مستند به عنوان بازیگر نیز با فیلم «آزادی مشروط» حسین مهکام در جشنواره‌ی فجر حضور دارد.

دلاور روستاییان که با «زندگی پنهان» اولین حضورش را در جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد، پیش از این با فیلم‌ها کوتاهی چون «مورچه‌ها»، «پرواز»، «عبور از سیم خاردار» در عرصه مستند فعال بوده است.

مهدی گنجی نیز که با فیلم «من می‌خواهم شاه بشوم» در جشنواره سینما حقیقت جایزه ویژه دبیر جشنواره‌ را دریافت کرد، با این فیلم به عنوان اولین فیلم بلند مستندش در جشنواره‌ی فجر شرکت کرده و برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

او پیش از این با فیلم‌های 30-40 دقیقه‌ای در عرصه مستند فعال بوده که جوایزی را هم دریافت کرده است،از جمله این مستندها می‌توان به «مهتاب»، «همه اوراق هویت من»،‌ «زندگی پای چوبه دار» ، «مادرم منیژه» و... اشاره کرد. مهدی گنجی پیش از این به عنوان تصویربردار در سینمای مستند فعال بوده است.

محمدعلی شعبانی که با «سمفونی استیضاح» در این دوره از جشنواره‌ی فیلم فجر، اولین حضورش را تجربه می‌کند. پیش از این مستندهای کوتاهی ساخته بود که مهم‌ترین آن فیلم کوتاه «ملی بدون کارت» بود که مورد تقدیر قرار گرفته بود.

عباس سندی که با فیلم «پناهگاه» اولین حضورش را در جشنواره فیلم فجر تجربه می‌کند؛ پیش از این با مستندهای کوتاهی چون «سپیده»، «خلسه» ،« جنگل» در جشنواره فیلم کوتاه تهران و برخی جشنواره‌های دیگر حضور داشته است.

کمیل سوهانی نیز که با اولین فیلم مستند بلندش «جای خالی» اولین حضورش را در جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد، اخیرا با همین فیلم، جایزه نقد درون گفتمان را از جشنواره‌ی فیلم عمار گرفت.

نظر شما