شناسهٔ خبر: 28014 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه اندازی «گروه نیکوکاران آینده ساز شریف» در دانشگاه شریف

دکتر فتوحی در جشن افتتاح نخستین مرکز تحقیقاتی وقف شده کشور با عنوان «مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند جواد موفقیان» از راه اندازی «گروه نیکوکاران آینده ساز شریف» در دانشگاه شریف خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ جشن افتتاح نخستین مرکز تحقیقاتی وقف شده در کشور، شب گذشته 29دی ماه با حضور مدیران و مسئولان کشور، خیرین و استادان دانشگاه در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم دکتر فرزام فرهمند عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف و رئیس «مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند جواد موفقیان» ضمن ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن تمامی تلاش‌ها در ایجاد و تاسیس چنین مرکزی گفت: خدا را شکر می‌کنم که تلاش‌های دو ساله همه عزیزان به نتیجه رسید و برای اولین بار در تاریخ دانشگاه صنعتی شریف می‌بینیم که نیکوکاری با وقف دارایی خود در راه فناوری و دانش گامی بزرگ نهاده است.

وی ضمن معرفی این مرکز و ماموریت‌های آن گفت: امیدوارم که بتوانیم در این مرکز با استفاده از فناوری‌های عصبی هوشمند در خدمت بیماران ناتوان حرکتی و معلولین باشیم و گام موثری در تبدیل دانش به ثروت و ایده به محصول برداریم.

رئیس «مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند جواد موفقیان» در ادامه به معرفی بخش‌های مرکز پرداخت. وی یادآور شد؛ جهت دهی و هدایت تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در راستای نیازهای درمانی، ارتقاء ظرفیت‌های علمی و فناوری بر ملاحظات بومی در حوزه توانبخشی، تسهیل شکل گیری حلقه فناوری در حوزه توانبخشی در محیطی یکپارچه و توسعه و ترویج روش‌ها و فرآیندهای درمانی فناورانه و هوشمند از اهداف راهبردی تاسیس «مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند جواد موفقیان» می‌باشد.

دکتر فرهمند در پایان صحبت‌هایش ضمن قدردانی از دکتر موفقیان و وکیل ایشان مهندس عشقی،«مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند جواد موفقیان» را به نوزادی تازه متولد شده تعبیر کرد و گفت: امیدواریم این نوزاد که با کمک این عزیزان متولد شده است در آینده‌ی نزدیک به جوانی برومند تبدیل شود که در راه خدمت به ایران و ایرانی گام‌های موثری بردارد.

تعلیم و تربیت بهترین و با هوش‌ترین جوانان این مرز و بوم نیاز به مساعدت همه اقشار از جمله خیرین دارد

دکتر فتوحی رئیس دانشگاه نیز در سخنرانی خود با اشاره به تاثیر نهاد وقف به عنوان یک سنت نیکو در پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی گفت: در کشورهای پیشرفته وقف به مثابه یک نهاد مالی قدرتمند در توسعه علم و فناوری به کار می‌رود و به عنوان مثال می‌توان از بنیاد نوبل در سوئد، بنیاد فورد در آمریکا و بنیاد فردریش در آلمان نام برد. وی خاطرنشان کرد امیدوارم که در ایران نیز این سنت حسنه بتواند به طور گسترده در خدمت پژوهشگران و نهادهای پژوهشی و دانشگاه‌ها قرار گیرد تا در مسیر حل مسائل اساسی جامعه به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه با اشاره به پیشینه‌ی دانشگاه شریف گفت: دانشگاه صنعتی شریف نهاد طیبه‌ایست که در طول 50 سال فعالیت خویش، نقش قابل توجهی در آموزش متخصصین و متفکرین و نیز حل معضلات صنعتی کشور ایفا کرده است.

وی با اشاره به درخشش دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه در المپیادها و مسابقات داخل و خارج کشور تاکید کرد؛ تحقق این افتخارآفرینی‌ها جز با جذب و بکارگیری اعضای هیئت علمی متخصص و متخلق به اخلاق حرفه‌ای، ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر در سطح جهان و حفظ کیفیت آموزشی و پژوهشی با استفاده از یک نظام منسجم پایش و بازخور امکان پذیر نمی‌بود.

دکتر فتوحی در ادامه از مشکلات و محدودیت‌های دانشگاه در جهت حفظ کیفیت آموزشی و فراهم کردن فضای مناسب برای تعلیم و تربیت بهترین و با هوش‌ترین جوانان این مرز و بوم گفت و خاطرنشان کرد؛ در چنین شرایطی، نگهداشت جوانان مستعد این مرز و بوم که آینده سازان کشورند، بسیار مشکل است و نیاز به مساعدت همه اقشار از جمله خیرین محترم دارد.

وی با یاد بردن از فعالیت‌های خیرخواهانه دکتر موفقیان گفت: جواد موفقیان یکی از هزاران انسانی ست که وقت و سرمایه خود را وقف گسترش و پیشرفت علم و دانش و از این طریق، کمک به جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر کرده است.

رئیس دانشگاه یادآور شد امیدوارم در آینده نزدیک، شاهد مساعدت تعداد بیشتری از خیرین در کنار آقایان موفقیان و مصلی نژاد باشیم که با وقف بخشی از دارایی خود در رشد و تعالی دانشگاه‌های کشور و آثار مادی و معنوی آن سهیم شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر فتوحی در پایان از راه اندازی «گروه نیکوکاران آینده ساز شریف» خبر داد و در این رابطه افزود: به منظور برقراری ارتباط موثر و منسجم با خیرین محترم بر آن شدیم تا « گروه نیکوکاران آینده ساز شریف» را راه اندازی کنیم. این گروه در پی آن است که توانگران نیک اندیش را از کمبودها و نیازهای دانشگاه مطلع کرده و تلاش این عزیزان را در جهت تقویت و گسترش زیرساخت‌های دانشگاه سازماندهی کند.

نظر شما