شناسهٔ خبر: 28027 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین و معتبرترین سند شیعه در میان راویان حدیث ترجمه شد

کتاب «اسرار آل محمد(ص): ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی» به کوشش اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی به تازگی منتشر شده است. راویان کتاب سلیم از محدثان و علمای بزرگ شیعه در طول 1400 سال این اثر را به عنوان اولین و معتبرترین سند شیعه حفظ کرده‌اند و در تالیفاتشان احادیث آن را به عنوان سند آورده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «اسرار آل محمد(ص): ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی» به کوشش اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی به تازگی از سوی انتشارات «دلیل ما» منتشر شده است.

ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی منتشر شد/ اولین و معتبرترین سند شیعه در میان راویان حدیث

این کتاب در شرایط بسیار ویژه و با انگیزه حفظ کیان فرهنگ شیعه تألیف و تدوین شده است. سلیم بن قیس هلالی در شرایطی که منع تدوین حدیث پیامبر(ص) به صورت یک قانون اجباری بر جامعه بعد از پیامبر(ص) حاکم شده بود با سوال از صاحبان ولایت یعنی امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد (ع) و اصحاب باوفایشان اقدام به تألیف این کتاب کرد. او حقایق بسیاری از وقایع زمان پیامبر(ص) و نیز رخداد‌های بعد از آن حضرت را به نقل از شاهدان عینی برای ما به یادگار گذاشت.

به گفته اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی، اهمیت کتاب سلیم بن قیس هلالی از آنجا معلوم می‌شود که ائمه اطهار (ع) کتابش را تأیید کرده‌اند و این سند افتخار را به او و کتابش داده‌اند. علما و محدثین نیز در نقل و حفظ کتاب او کوشیده‌اند به طوری که در طول هزار و چهار صد سال این کتاب در تاریخ اسلام باقی مانده است.

در کتاب «اسرار آل محمد(ص): ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی» چکیده‌ای از سلیم و مطالب کتابش آورده شده است که مفصل آن در جلد اول مجموعه سه جلدی عربی کتاب و مخلص آن در مقدمه چاپ تک جلدی عربی و فارسی آن آمده است.

از زمان امام صادق (ع) کتاب سلیم به دست هفت نفر از بزرگان محدثین رسیده است. اکثر راویان حدیث نسخه‌ای از کتاب سلیم را دیده‌اند. تاکنون هفتاد نسخه خطی از کتاب سلیم شناسایی شده که سی نسخه آن در کتابخانه‌ها موجود است. 

راویان، کتاب سلیم از محدثان و علمای بزرگ شیعه در طول ۱۴۰۰ سال این اثر را به عنوان اولین و معتبرترین سند شیعه حفظ کرده‌اند و در تالیفاتشان احادیث آن را به عنوان سند آورده‌اند.

این کتاب در سه بخش متن کتاب سلیم، تتمه کتاب سلیم و مستدرکات کتاب سلیم سامان یافته است. انتشارات «دلیل ما» کتاب «اسرار آل محمد(ص): ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی» را در قطع وزیری با صفحات کمتری به چاپ رسانده است. متن اصلی کتاب تغییری نکرده و فقط مقدمه تلخیص شده و پاورقی‌ها و فهرست‌ها حذف شده است.

مخاطبانی که طالب متن اصلی کتاب هستند و می‌خواهند دست نوشته‌های سلیم بن قیس را به طور کامل مطالعه کنند، می‌توانند به این کتاب رجوع کنند.

کتاب «اسرار آل محمد(ص): ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی» به کوشش اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی با شمارگان پنج هزار نسخه در ۴۸۰ صفحه به قیمت ۱۰ هزار تومان از سوی انتشارات «دلیل ما» منتشر شده است.

نظر شما