شناسهٔ خبر: 28035 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقش خرزوخان‌ها در جلوگیری از انتشار کتاب‌ها و نشریات

اسماعیل امینی در جشن انتشار ماهنامه طنز «سه نقطه» گفت که خط قرمز یک مقوله جعلی است که از طرف سیاست‌مدارها ساخته شده و به فرهنگ ما بسیار ضربه زده است، ما باید پاسدار حریم‌ها باشیم و خط قرمزها را بشکنیم. وی همچنین اشاره کرد که معمولا در برخی اداره‌‌های فرهنگی دولتی کسانی هستند که به صورت ناشناس از انتشار کتاب‌ها و نشریات جلوگیری می‌کنند. امینی از این اشخاص با عنوان خرزوخان» یاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جشن انتشار ماهنامه طنز «سه نقطه» با سردبیری امید مهدی نژاد، عصر امروز، یکشنبه پنجم بهمن، با حضور و سخنرانی اسماعیل امینی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، مرتضی سرهنگی، ناصر فیض، رضا امیرخانی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، هادی مقدم‌دوست، احمد توکلی و با اجرای شهرام شکیبا در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

خط قرمزها حریم‌ها را شکسته‌اند
اسماعیل امینی، شاعر، طنزپرداز و یکی از مشاوران نشریه «سه نقطه» در این مراسم گفت: افتخار ما این است که امت پیامبری هستیم که به اخلاق نیکش شهره بود و خُلقی عظیم داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل رواج دین اسلام از سال‌های ابتدایی بعثت پیامبر(ص) نه معجزه بلکه رفتار و اخلاق نیک پیامبر بود. با این اوصاف کسانی که معمولا در کشور پست دولتی دارند، اخمو و عبوس هستند و از روش رسول‌الله به دورند.

وی افزود: «خط قرمز»ها معمولا جعلی و برساخته اهل سیاست است، من به مقوله مهم‌تری قائل هستم که هم در نظریه‌های ادبی مطرح شده و هم در دین ما رواج کامل دارد و آن «حریم» است. حریم‌ها در همه تاریخ و در همه جوامع معتبرند و البته فرهنگ ما را ساخته‌اند. به‌عنوان مثال حرمت بین پدر و فرزند همه جا معتبر است، اما زمانی که می‌گویند درباره فلان وزیر یا فلان مسئول مطلبی ننویسید، این خط قرمز است و باید آن را شکست.

امینی در ادامه با اشاره به این نکته که باید خط قرمزها را شکست، اما پاسدار حریم‌ها بود، گفت:‌ «خط قرمز»ها را هیبت‌های پوشالی ساخته‌اند و معمولا نگهبانان بسیاری از آن حراست می‌کنند. همین خط قرمزها بسیار به فرهنگ ما ضربه زده‌اند، اما حریم‌ها هیچ نگهبانی ندارند و امروزه ۸۰ درصد طنزی که در رادیو و تلویزیون طرح می‌شود، چیزی جز شکستن حریم‌ها نیست. اصولا همین درست کردن خط قرمزها باعث شد تا همه به سمت شکستن حریم‌ها بروند.

داستان خرزوخان‌ها در فرهنگ
این شاعر و مدرس ادبیات در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: امروزه وقتی بخواهند از انتشار یک کتاب یا نشریه‌ای جلوگیری کنند، می‌گویند که «گفته‌اند پخش نشود.» و در این میان اگر از آنها بپرسی که چه کسی این ممنوعیت را اعلام کرده همه می‌گویند نمی‌دانیم. یعنی تمام اداره‌های دولتی و خصوصی در کشور امروزه یک «خرزوخان» دارند که از انتشار کتاب‌ها و نشریات جلوگیری می‌کند.

وی افزود: پیامی برای این اشخاص دارم؛ ای خرزوخان‌هایی که مدام غایب هستید، حال که نظر همه اندیشمندان، منتقدان و ادیبان و دلسوزان را رد و نفی می‌کنید، حداقل جرات داشته باشید و بیایید برای کار خود دلیل بیاورید.

امینی همچنین اظهار کرد: کار این خرزوخان‌ها باعث شد که در دوره‌ای هرکسی که خط قرمزها را می‌شکست، اما پاسدار حریم‌ها بود، خانه‌نشین شود و بهترین موقعیت کاری و قراردادهای فرهنگی با مفسدانی چون شاهکار بینش پژوه، محسن نامجو و شاهین نجفی بسته می‌شد.

یارانه طنز را پرداخت کنیم
ابوالفضل زرویی نصرآباد نیز در این جشن سخنرانی خود را با اشاره به توصیه کتیبه‌های هخامنشی به شادی، گفت: در سه هزار سال پیش و در دوران هخامنشیان از اهورامزدا به دلیل آفریدن خوشی و خرمی ستایش کرده‌اند. این مسئله در کتیبه‌های به جای مانده از دوران هخامنشی وجود دارد.



وی افزود: طنزنویسان طیف مظلوم خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند. در اکثر متون تاریخی درج شده است که پادشاهان و امرا در دربار خود طلخک و دلقک داشته‌اند. این مسئله را به این صورت می‌توان تاویل کرد که خندیدن و شادی یک تجمل شاهانه بوده و یا حداقل کسانی می‌توانستند آن را داشته باشند که هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

این شاعر و طنزپرداز در ادامه با اشاره به این نکته که از قدیم الایام تا به امروز همه هزینه‌های مادی شادی را پرداخت می‌کردند گفت: برای حمایت از طنزپردازان باید کار آنها را جدی گرفت و به حرفه‌ای شدن‌شان کمک کرد. این مسئله مستلزم آن است که «یارانه طنز» پرداخت شود.

طنز و تمدن
مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری و فعال فرهنگی و هنری نیز در این مراسم گفت: طناز بودن انسان‌ها به فرهنگ و تمدن‌شان بستگی دارد. طنز مولود و محصول بحران‌هاست و هیچگاه خود به خود به وجود نیامده است.

وی افزود: ایرانی‌ها نیز در طول تاریخ معمولا پس از هر بحرانی به سمت طنز می‌رفتند و این خود نشانگر روحیه بالا و والای ایرانیان است.

شوخ طبعی دستور دینی است
شهرام شکیبا، شاعر و طنزپرداز و مجری این مراسم نیز دقایقی را برای حاضران سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: طنز برای ما بسیار جدی است. معمولا در شب ۱۵ ماه رمضان هرسال که شعرا در محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جمع شده و با ایشان دیدار دارند، حتما یک شعر طنز هم خوانده می‌شود و واکنش حضرت آقا نسبت به این‌گونه از اشعار بسیار متفاوت‌تر از دیگران است.

وی افزود: پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) انسانی شوخ طبع و اهل شوخی بود. اصولا شوخ طبعی، یک دستور دینی است. برخی دشمنان حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) نیز در جریان سقیفه، به عنوان [نعوذبالله] یک خصلت منفی حضرت به گشاده‌رویی و شوخ طبعی او اشاره می‌کردند، که البته همه ما می‌دانیم این یک خصلت نیک ایشان بوده است.

محسن مومنی شریف، مرتضی گودرزی (دیباج)، فاضل نظری، علیرضا قزوه، محمد حمزه زاده و جواد محقق نیز در این جشن حضور داشتند. حجت‌الاسلام زائری در ابتدای سخنرانی خود در این مراسم از خبرنگاران حاضر درخواست کرد تا سخنرانی‌اش را پوشش خبری ندهند.

نظر شما