شناسهٔ خبر: 28050 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت زندگی پدر نوحه‌خوانی معاصر ایران

مستند پرتره حاج مرزوق عرب حائری، پدر نوحه‎خوانی معاصر در ایران به کارگردانی بابک مینایی ساخته می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛‌ بابک مینایی، مستندساز از ساخت مستندی پرتره در مورد یک نوحه‌خوان خبر داد و گفت: حاج محمد مرزوق حائری نوحه خوانی است که نزدیک به 130 سال پیش توسط هیئت بزاز از عراق به ایران می‎آید. البته داستان حضور او در ایران و مهاجرت او از کربلا به ایران نیز بسیار جالب است که در مستند به تصویر کشیده می‎شود. به همین دلیل اسم مستند را شاید «ارمغان مرزوق» و یا «سفیر امام حسین(ع)» بگذاریم. در حقیقت این مستند پرتره زندگی پدر نوحه‎خوانی معاصر در ایران است چرا که بسیاری از آداب و رسوم‎هایی که اکنون در هیئت‎ها انجام می‎شود منتسب به ایشان است.

وی ادامه داد: رسم‎هایی مثل «شب های مسلمیه» در 6 و 7 و 8 ذی الحجه، «چهارپایه رفتن در بازار»، نامگذاری هر شب دهه اول به نام  یکی از شهدای کربلا و ... از آداب و رسومی است که حاج مرزوق را پایه گذار آن می‎دانند.

مینایی درباره ی تصویر برداری این مستند گفت: تصویر برداری این مستند را در طول 70 روز و در 24 جلسه در شهرهای قم، کاشان، شهرری و تهران انجام دادیم و اکنون تدوین مستند را آغاز کردیم. این مستند به سفارش شبکه افق ساخته می‌شود.

این مستندساز گفت: یکی از نوادگان او صوتی از حاج مرزوق دارد که مربوط به چندین سال قبل است. ما می‎خواهیم برای گرفتن این صوت سفری به کربلا داشته باشیم. در این مستند سعی می‎کنیم تنها صوت موجود از حاج مرزوق را منتشر کنیم.

این مستند ساز تصریح کرد: تاریخچه عزاداری در ایران، مسجد گوهرشاد و رضاخان، آداب و رسوم نوحه‎خوانی حاج مرزوق و زندگی شخصی او از مباحثی است که در مستند به آن پرداخته می‎شود. در این مستند 52 دقیقه‎ای علاوه بر استفاده از مصاحبه و نریشن از تصاویر آرشیوی نیز استفاده کردیم و تصاویر بازسازی نیز داریم.

مینایی افزود: در این مستند با تعدادی از شاگردان حاج مرزوق مانند سید عباس زری باف، سید حسن معطر، سید علی سالک سر و محمد علی اسلامی آشنا می‎شویم و با تعدادی از آنها مصاحبه می‎کنیم.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از، کارگردان و گوینده متن: بابک مینایی، دستیار کارگردان: ساتیا آه دوخش، فیلمبردار: علیرضا اسعدنژاد، تدوین: سید ابوالفضل موسوی. تهیه کننده: مهدی مطهر.

نظر شما