شناسهٔ خبر: 28100 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

400 هزار نسخه کتاب خطی در سطح کشور در دست مردم است

معاون کتابخانه ملی ایران گفت : بر اساس برآوردها حداقل 400 هزار نسخه کتاب خطی در سطح کشور در دست مردم است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ 'غلامرضا امیرخانی' افزود: کارشناسان عمر مفید اسناد و کتابهایی را که در منازل مردم نگهداری می شود 50 سال اعلام کرده اند.

وی گفت: در واقع به دلیل شرایط آب و هوایی، رطوبت، آلودگیها، قارچ و موارد مشابه این اسناد و کتابها به مرور زمان از بین می رود.

معاون کتابخانه ملی ایران افزود: این در حالی است که در کتابخانه و اسناد ملی با ایجاد شرایط استاندارد برای این آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عمر مفید آنها به بیش از 500 سال افزایش می یابد.

وی از مردم خواست اسناد و کتابهای خطی و تاریخی خود را به اشکال مختلف چون امانت، فروش و یا وقف در اختیار مرکز استاند ملی قرار دهند تا بتوان آنها را به عنوان تاریخ ملت حفظ نمود.

امیرخانی در ادامه همچنین گفت: خراسان رضوی با وجود مرکز اسناد و کتابخانه آستان قدس رضوی از جمله منابع غنی در حوزه نسخ خطی است.

وی افزود: این مرکز آستان قدس رضوی از مفاخر ملی ایران است و حجم گسترده ای از نسخ ارزشمند را در اختیار دارد.

او گفت: کتابخانه ملی هم با دو میلیون و 700 هزار جلد کتاب یکی از بزرگترین منابع و مخازن موجود در سطح ملی و منطقه ای است.

معاون کتابخانه ملی ایران وجود پنج میلیون نسخه نشریه، 38 هزار جلد نسخ خطی نفیس، 34 هزار جلد نسخه سنگی و چند صد میلیون برگ سند در مرکز اسناد را بخشی از میراث مکتوب و معنوی ایران ذکر کرد.

وی افزود: علاوه بر این چند صد هزار نقشه و عکس، فیلم، میکروفیلم و بیش از 200 هزار جلد پایان نامه از دیگر بخشهایی است که کتابخانه ملی وجود دارد.

امیرخانی در بعد بین المللی هم گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بسیاری از کتابخانه های معتبر جهان و نیز مراکز آرشیوی مرتبط است و همچنین همکاری گسترده ای با 'شورای جهانی کتاب و شورای آرشیو جهانی' که در آنها عضویت دارد انجام می دهد.
 

نظر شما