شناسهٔ خبر: 28130 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دخالت نهادهای بیرونی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ممنوع

نسخه بازنویسی شده آئین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی آبان ماه به دانشگاه ها ابلاغ و پس از آن جلسات نقد و بررسی نسخه اصلاح شده برگزار شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛‌ در ماده 7 این آئین‌نامه که جزئیات چگونگی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در آن تشریح شده آمده است: برگزاری و ارائه نظرات در کرسی‌های آزاداندیشی در چارچوب مقررات دانشگاه و آیین‌نامه مربوطه، منوط به تشخیص هیأت برگزاری کرسی در دانشگاه می‌باشد و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از دانشگاه امکان هیچ‌گونه اعمال نظر و یا دخالت در برگزاری یا عدم برگزاری آن نخواهد داشت.

در این رابطه دکتر سید ضیاء هاشمی -معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم- با تاکید بر اینکه نهادهای بیرون از دانشگاه حق دخالت مستقیم در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را ندارند، به خبرنگار دانشگاهی ایسنا گفت: حراست بخشی از دانشگاه است و اگر نظری درباره برگزاری کرسی های آزاد اندیشی داشته باشد نظر خود را به رئیس دانشگاه منعکس می کند.

وی تشریح کرد: اما اگر بیرون از دانشگاه دغدغه و نگرانی هایی درباره برگزاری کرسی ها وجود داشته باشد،آنها تنها می توانند نگرانی ها را به دانشگاه انعکاس دهند و به هیچ وجه حق دخالت مستقیم در کرسی های آزاد اندیشی را ندارند. بنابراین اگر برخوردی با شرکت کنندگان در کرسی های آزاداندیشی صورت گیرد خلاف قانون است و دانشگاه پیگیری خواهد کرد.

 

سایر آئین‌نامه‌ها به بازنگری نیاز ندارد

هاشمی همچنین با تاکید بر اینکه آئین‌نامه کرسی های آزاداندیشی نیاز به اصلاح اساسی داشت، بیان کرد: در جریان بازنویسی این آئین نامه، مجموعه های مختلف مانند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی و سایر مجموعه ها ایفای نقش کردند.

وی افزود: در مورد سایر آئین نامه ها نیازی به بازنگری اساسی احساس نمی شود، تنها اشکالاتی موردی وجود دارد که متناسب با درخواستها و بازخوردهای دانشگاهیان، اصلاحات را انجام می دهیم و اگر در مقطعی احساس کنیم اصلاحی ها زیاد است سراغ بازبینی اساسی می رویم.

متن کامل آئین نامه کرسی های آزاد اندیشی در لینک http://www.dnva.ir/bylaw?nid=28 قابل مشاهده است.

نظر شما