شناسهٔ خبر: 28142 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش مجازی زبان فارسی

نخستین نشست شورای راهبردی آموزش مجازی زبان فارسی با هدف بحث و تبادل نظر درباره راه‌اندازی سامانهٔ مجازی جامعی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایلنا؛ نخستین نشست شورای راهبردی آموزش مجازی زبان فارسی با هدف بحث و تبادل نظر درباره راه‌اندازی سامانهٔ مجازی جامعی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و با حضور معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و جمعی از کار‌شناسان این حوزه، در بنیاد سعدی برگزار شد. ‌

* شناسایی ۲۴ بنیاد عظیم آموزش زبان در جهان

در ابتدای این نشست رضامرداد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به فعالیت کشورهای مختلف دنیا برای آموزش زبان خود در جهان، گفت: ما تاکنون ۲۴ بنیاد عظیم آموزش زبان در جهان را شناسایی کردیم که از میان آن‌ها می‌توان به موسسهٔ گوته‌ در آلمان، بریتیش کانسیل در انگلیس و کنفوسیوس در چین اشاره کرد.

او با تاکید بر ضرورت آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان و بر مبنای آن ضرورت تشکیل بنیاد سعدی به شرح تاریخچهٔ این بنیاد از بدو تاسیس تاکنون و ساختار سازمانی آن پرداخت و سپس از اهداف و اقدامات بنیاد سعدی در مورد آموزش رایانه‌ای و مجازی زبان فارسی سخن گفت.

همچنین آقانصیر، سرپرست واحدفناوری و اطلاعات بنیاد سعدی نیز به تشریح اقدامات صورت گرفته در واحد فناوری اطلاعات بنیاد با موضوع آموزش زبان فارسی به کمک رایانه و در فضای مجازی پرداخت.

سپس اعضای شورای راهبردی آموزش مجازی زبان فارسی حاضر در نشست از جمله حجت الله الماسی، وحیدرضا میرزائیان، امیرمنصور یادگاری، سیدعباس مرادی، فرشته آزادی پرند، سیده سوسن مرندی و مهرنوش شمس فرد و همچنین کار‌شناسان آموزشی، پژوهشی و فناوری اطلاعات بنیاد سعدی به بیان دیدگاه‌های کار‌شناسی خود پرداختند.

* هر فارسی آموز، یک پشتیبان/ استفاده از تجربه‌های پیشین در آموزش مجازی

بر همین اساس حاضران جلسه، برای راه اندازی سامانهٔ آموزش مجازی زبان فارسی، راهکارهایی را همچون «راه اندازی LMS، پشتیبان فردی برای هر زبان آموز، راه اندازی برگزاری کلاس آنلاین مجازی، توجه به شبکه‌های اجتماعی، استفاده از تجربه‌های پیشین در موضوع آموزش مجازی در ایران، راه اندازی زیرساخت‌های لازم برای آموزش زبان فارسی در جهان، استفاده از سیستم‌های روزآمدی مانند LCMS و توجه به نظریه‌های جدید یادگیری عصر دیجیتال» پیشنهاد کردند.

* توجه به ارتباط دوسویه آموزش فرهنگ اسلامی- ایرانی و آموزش زبان فارسی

همچنین در این نشست بر مواردی مانند: «تفاوت آموزش الکترونیک یا E-Learning و آموزش زبان به کمک کامپیو‌تر یا CALL»»، توجه به ارتباط دو سویهٔ آموزش فرهنگ اسلامی- ایرانی و آموزش زبان فارسی»، «تفاوت آموزش هوشمند که در آن نحوهٔ آموزش برای هر فرد منحصر به فرد است و سامانه برحسب نیاز زبان آموز که روش مناسب برای او را تشخیص می‌دهد، با آموزش الکترونیکی که نحوهٔ آموزش برای همهٔ زبان آموزان یکسان است»، «توجه به زیرساخت مالی، شناسایی آسیب‌های یادگیری الکترونیک در جهان و ایران و ارتباط با سازمان‌های حوزهٔ فضای مجازی مانند مرکز ملی فضای مجازی» تاکید شد.

در پایان جلسه، گزارشی از اقدامات بنیاد سعدی در شناسایی و بررسی سایت‌های آموزش زبان و به طور خاص آموزش زبان فارسی ارائه شد و از حاضران خواسته شد در جلسهٔ بعدی این شورا با موضوع «بررسی محتواهای تولید شدهٔ بنیاد سعدی و قالب طراحی شده در این بنیاد» برای وبگاه جامع آموزش مجازی زبان فارسی شرکت کنند.

نظر شما