شناسهٔ خبر: 28158 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز داوری‌های نهمین دوره جشنواره شعر فجر با ۹ داور

دبیر علمی نهمین دوره جشنواره شعر فجر از آغاز داوری‌های این دوره با ۹ داور خبر داد و گفت:‌ در هر یک از سه بخش جشنواره سه داور به ارزیابی آثار می‌پردازند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ اسماعیل امینی دبیر علمی جشنواره شعر فجر از آغاز داوری‌های نهمین دوره جشنواره خبر داد و گفت: داوری‌ها در ۳ رشته کتاب شعر‌  بزرگسال‌، کتاب شعر کودک و نوجوان و کتاب درباره شعر آغاز شده است‌، طبق آیین‌نامه در هر رشته سه داور ارزیابی آثار را بر عهده دارند و کلیه آثار منتشر شده در سال ۹۲ در حوزه شعر در حال بررسی است.

وی در پاسخ به اینکه برخی انتقاد دارند که بررسی اشعار این امکان را ارائه می‌داد که تعداد آثار بیشتری از شاعران ارزیابی شود و طبعا با بررسی کتاب‌ها حجمی از شاعرانی که به هر دلیل در سال ۹۲ کتاب منتشر نکرده‌اند‌، از غافله جشنواره عقب بمانند،‌ گفت:‌ علاوه بر مشکلاتی که شیوه گذشته داشت و پیش از این به آن اشاره کرده‌ایم‌، باید بگویم به آن شیوه گذشته بخش بسیاری از شارعران در جشنواره شرکت نمی‌کردند‌، بسیاری یا اطلاع پیدا نمی‌کردند‌، یا حوصله شرکت نداشتند و یا اصلا تمایلی برای حضور در جشنواره نداشتند.

امینی گفت: اما در وضعیت فعلی کلیه آثار منتشر شده ارزیابی می‌شوند و طبیعی است که تعداد شاعران حاضر در جشنواره نیز رو به فزونی خواهد گذاشت.

 دبیر علمی جشنواره شعر فجر در پاسخ به این پرسش که جشنواره شعر فجر معمولاً فرصتی برای بروز استعدادهای جوان و تازه به جامعه شعری کشور بوده است،‌ در این دوره با وجود کتاب‌هاش شاعران پیشکسوت و بزرگ آیا فرصتی برای جوان‌ترها باقی است‌، گفت:‌ شاعری که به سن و سال و تجربه نیست، این احتمال بسیار است که کتاب شاعران جوان برگزیده شود. قدرت شاعری به سن و سال و تجربه نیست، در جشنواره‌های دیگر نیز اینگونه بوده است و بسیاری از شاعران جوان در کنار شاعران پیشکسوت برگزیده شده‌اند.

وی گفت:‌ کما اینکه ما بخش شعرخوانی و محافل شعر را نیز در چند منطقه از کشور برگزار می‌کنیم‌، که شاعران جوان‌تری که کتاب ندارند‌، می‌توانند در این محافل شرکت کنند و به جامعه معرفی شوند.

نظر شما