شناسهٔ خبر: 28216 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بنیاد ملی نخبگان استادان دانشگاهها را رتبه بندی می کند

معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان از رتبه بندی استادان دانشگاهها در چهار عرصه توسط این بنیاد خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ دکتر 'غلامعلی منتظر' افزود: در دنیا اصلا اینگونه نیست که همه استادان دانشگاه در همه عرصه ها کار و فعالیت کنند لذا بنیاد ملی نخبگان استادان را در چهار ساحت 'آموزش، پژوهش، فناوری و خدمت' شناسایی می کند.

وی گفت: هم اکنون وضع بگونه ای است که گاه استادی در دانشگاه فعالیت دارد که آموزشگری قوی است اما روال مرسوم ترفیع می گوید که باید پژوهش کند تا ارتقا یابد یا استادی که در راه اندازی و مدیریت شرکتهای فناور زبده و چیره دست است باید برای ارتقا معطل ارائه مقاله آی.اس.آی باشد یا استاد دانشگاهی که در عرصه پزشکی و بالینی خدمات فراوانی انجام داده باید بخاطر نداشتن پژوهش در رتبه های پایین دانشگاهی بماند. 

معاون بنیاد ملی نخبگان افزود: در این طرح برای هر کدام از این عرصه ها کرسی آموزش، پژوهش، فناوری و خدمت تعریف شده تا به جز روال مرسوم ترفیع و ارتقا که به مسایل حاشیه ای نیز آغشته شده زمینه رشد استادان دانشگاهها در همه عرصه ها فراهم شود.

وی در ادامه همچنین گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۴ استخدام دانش آموختگان برتر به خود دانشگاههای برتر از جمله دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شده و برای بقیه دانشگاهها نیز اختیار در دست بنیادهای نخبگان در استانها است.

منتظر افزود: در طرحی که تهیه شده اگر دانش آموخته برتر دکترا بخواهد برای کار وارد دانشگاه شود یک بسته حمایتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریالی به عنوان راتبه(بورس) پژوهشی به همراهش به دانشگاه تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین به گروه آموزشی که وی را در استخدام می گیرد نیز ۲۰۰ میلیون ریال راتبه داده می شود و فرد نیز تا سقف سه میلیون ریال وام می گیرد تا بتواند شرکت دانش بنیان راه اندازی کند.

او گفت: همین فرد با این شرایط اگر قرار باشد که به دانشگاه نیایید و در بخش غیردولتی شاغل شود، تا سه سال بخشی از حقوق و مزایا و بیمه وی را بنیاد ملی نخبگان پرداخت می کند و اگر در استان خودش به اشتغال برسد حمایت بیشتری از وی صورت خواهد گرفت و بنیاد نخبگان درصد بیشتری از حقوق و مزایایش را پرداخت می کند.

بنیاد ملی نخبگان از سال ۱۳۸۵ با هدف برنامه ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان، جذب، حفظ، بکارگیری و پشتیبانی از افراد نخبه در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری، توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه بر اساس سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ تشکیل شده است.

این بنیاد به شکل هیات امنایی اداره می شود و ریاست هیات امنای آن بر عهده ریاست جمهوری اسلامی ایران است.
 

نظر شما