شناسهٔ خبر: 28244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عضو شورای صنفی خوابگاه های دانشگاه تهران عنوان کرد؛

مباحث فرهنگی ساکنان خوابگاه‌ها نیازمند توجه ویژه خیرین

یکی از اعضای شورای صنفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران با اشاره به کمبود برنامه‌های فرهنگی به منظور پر کردن اوقات فراغت دانشجویان گفت: از آنجایی که تعداد مشکلات در زمینه خوابگاه‌ها زیاد است، مباحث فرهنگی دیده نمی‌شود. در صورتی که پر کردن اوقات فراغت ساکنین خوابگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حدیثه شیرازی با بیان اینکه بیش از 10 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران ساکن خوابگاه هستند، افزود: پس از بازسازی خوابگاه ها که طی دو سه سال گذشته انجام شد، امکانات خوابگاه شامل روشنایی، زیباسازی درون ساختمان، امکانات وسایل آشپرخانه و... ارتقا پیدا کرد، اما پر کردن اوقات فراغت دانشجویان مخصوصا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری همچنان با مشکل روبه‌رو بوده و علاوه بر همت مسئولین توجه ویژه خیرین را می طلبد.

این عضو شورای صنفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران افزود: ما از خیرین دعوت می کنیم از خوابگاه های ما بازدید کنند تا متوجه شوند امکانات فرهنگی و تفریحی ساکنان خوابگاه چقدر محدود بوده و نیازمند سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به به تنوع گیاهی در فضای خوابگاه دانشگاه تهران گفت: برای مثال برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان میتوان از فضای سبز موجود در خوابگاه ها بهره برد اما بحث فضای سبز خوابگاه نیازمند متخصص است. در کوی دانشگاه تهران بالغ بر چند هزار گونه گیاه وجود دارد که می‌توان از این تنوع در جهت ایجاد فضای سبز مناسب برای دانشجویان بهره برد.

این عضو شورای صنفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به اینکه در رفت و آمد دختران سخت‌گیری‌های خاصی وجود دارد لازم فضایی را فراهم کنیم تا دختران دانشجوی ساکن در خوابگاه به جای اینکه مجبور باشند برای تفریح به پارک بروند، در فضای خوابگاه اوقات فراغت خود را سپری کنند.

حدیثه شیرازی با اشاره به اقدامات شهرداری در سطح شهر اظهار کرد: اقدامات شهرداری در سطح شهر بسیار مطلوب بوده است. ما از شهرداری خواستیم تا مبلمان شهری را داخل خوابگاه بیاورند تا دانشجویانی که در کنار خانواده خود زندگی می‌کردند و از امکانات مختلفی برخوردار بودند و هم‌اکنون مجبور هستند در اتاق‌های چند نفره زندگی کنند و ترمی فقط یک بار می‌توانند نزد خانواده‌های خود برگردند از فضای آرامش‌بخشی برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان دانشگاه تهران جزو افراد نخبه کشور هستند، افزود: نباید با این افراد مانند دیگران برخورد کرد و بحث‌های فرهنگی خوابگاه‌ها نیازمند یک مدیریت خلاق است.

 

تعداد ساکنان خوابگاه بیش از ظرفیت است

این عضو شورای صنفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران در ادامه درباره مشکلات خوابگاه‌های دانشگاه تهران توضیح داد: یکی از مشکلات خوابگاه‌ها افزایش تعداد ساکنان آن است، تعداد ورودی‌ها افزایش یافته و هم‌اکنون با مشکل اسکان دانشجویان مواجه هستیم، هرچند تدابیری مانند افزایش ظرفیت اتاق‌ها و تبدیل اتاق‌های چهار نفره به اتاق‌های پنج و شش نفره اتخاذ شد اما این مشکل همچنان ادامه دارد.

حدیثه شیرازی ادامه داد: در این مورد دو موضوع مورد توجه است، موضوع اول دانشجویان سنواتی و موضوع دوم ورودی‌های بهمن هستند. ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه تهران همین ساختمان‌های موجود است و از آنجایی که خوابگاه‌های متمرکز اکنون ظرفیتی برای پذیرش ندارند، موضوعی که وجود دارد این است که کدام دسته از دانشجویان به خوابگاه‌های سطح شهر منتقل شوند. از یک طرف دانشجویان سنواتی حق را با خود می‌دانند و از طرف دیگر ورودی‌ها خواستار اسکان در خوابگاه‌های متمرکز هستند.

وی ادامه داد: از قبل از سال 88 همه خوابگاه‌های دانشگاه تهران داخل کوی بودند اما اکنون 13 الی 14 خوابگاه پراکنده در سطح شهر وجود دارد که از امکاناتی مانند سلف، باشگاه‌های ورزشی و.... محروم هستند. البته دانشگاه تهران دارای چند سالن ورزشی در خیابان انقلاب است که پس از صحبت‌های انجام شده این سالن ها از ساعت 10 شب به بعد در اختیار ساکنان خوابگاه‌های پراکنده شهر است.

نظر شما