شناسهٔ خبر: 28275 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت با اشیاء تاریخی چه می‌کند؟

مدیرکل سابق حفظ و احیای ابنیه‌های تاریخی‌ گفت: بارها با من و دوستانم تماس گرفته شده که اشیای تاریخی پیدا کرده‌ایم، دولت با این اشیاء چه می‌کند؟ و ما هم پاسخ می‌دهیم اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد و شما اشیاء را به دولت ارائه دهید برابر قانون و کارشناسی انجام شده حقی را به شما می‌دهد، اما اگر شما این اشیاء‌ را بخواهید بفروشید قاچاقچیان با ارزان‌ترین قیمت آن را از شما می‌خرند و از مملکت خارج می‌کنند و در موزه‌های آمریکا، اسرائیل، فرانسه و... به نمایش درمی‌آورند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حسین رایتی مقدم درباره سیاست و اولویت‌هایی که می‌تواند به استرداد اشیاء تاریخی‌مان به کشور کمک کند، اظهار کرد: از ابتدای سال‌های بعد از انقلاب اتفاق‌های این چنینی که اشیاء ایران به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده باشند افتاده است و شکایت‌های مفصلی هم از حراجی‌های آثار تاریخی ایران در پاریس و لندن و ... داشته و نماینده جمهوری اسلامی ایران بسیاری از اموال را هم توقیف کرده و در دو مورد فوق‌العاده مهم هم ایران حاکم شد.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: بعدها غربی‌ها سیاستی را پیش گرفتند که با هماهنگی‌های انجام دادند و زد و بندهایی که به وجود آوردند، متأسفانه ایران در چند مورد موفق نشد. گفته می‌شود اشیای برجسته که از ایران خارج شده را گذاشته‌اند تا بعد از گذشت دو نسل رونمایی کنند، غربی‌ها انواع و اقسام حیله‌گیری‌ها و شگردها را دارند، باید در درون مملکت شهروندان حس کنند که این آثار چه ارزشی دارند.

او با بیان اینکه تفهیم چنین ارزش‌هایی در جامعه مهم است افزود: این ارزش‌ها را می‌توان از طریق رسانه‌ها آموزش داد. برای مثال انگلیس از زمانی که کشور هند را به استعمار درآورد سیل اشیای تاریخی مملکت‌ها به این کشور سرازیر شد و در خانه‌های آن‌ها و حتی روستایی‌ها پر شد از این آثار؛ از طرفی خریداران بین‌المللی در سال‌های دهه 50 خورشیدی، در روستاها می‌گشتند و اشیاء با ارزش را با قیمت‌های ارزان از آنها می‌خریدند، هنگامی که دولت انگلیس متوجه این موضوع شد، برنامه مفصلی از تلویزیون پخش کرد و اشیاء را به روستایی‌ها و جامعه معرفی کرد و درباره ارزش اشیاء توضیح داد. بنابراین باید دید با چه روش‌هایی می‌توان مردم را متوجه کرد تا بتوان جلوی این مسائل گرفته شود.

رایتی مقدم همچنین درباره همکاری نهادها درباره برگرداندن آثار تاریخی ایران از کشورهای دیگر گفت: ما قوانین درخشانی داریم که عمدتا در جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده است، این قوانین ما را به لحاظ مسائل حقوقی و حفظ آثار تاریخی در جهان سربلند می‌کند. کشور ما از اولین کشورهایی بوده که کنوانسیون‌های بین‌المللی را پذیرفته‌ است. این قوانین باید معرفی شوند تا دستگاه‌های مختلف بدانند این قوانین تنها مربوط به میراث فرهنگی نیست، بلکه مربوط به حیثیت فرهنگی کشور است. این مسائل باید به مجریان قانون و دیگر نهادها تفهیم شود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: اشیایی که از بلژیک برگردانده شدند با نهایت شایستگی انجام شد و به انسان احساس غرور دست می‌دهد که روابط بین‌المللی کشورمان آنقدر قدرتمند است که توانسته چنین کاری را انجام دهد، مسلما برای همه این کارها هزینه شده تا رای مثبت به نفع ایران صادر شود.

نظر شما