شناسهٔ خبر: 28283 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر ارشاد: بودجه وزارت ارشاد پاسخگوی نیازها نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته با حضور در مجموعه تئاتر شهر درباره بودجه این وزارتخانه و همچنین مسایل و حاشیه‌های تئاتر پاسخ داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه ۹ بهمن ماه با حضور در مجموعه تئاتر شهر از مراحل بازسازی و تعمیرات و نوسازی سالن های «سایه»، «قشقایی» و «کارگاه نمایش» مجموعه تئاتر شهر بازدید و در جریان روند بازسازی این مجموعه قرار گرفت. وی همچنین در نهمین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دیدن نمایش «بیست» به کارگردانی سید علی موسویان در تالار چهارسو نشست.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاترشهر، ندا انتظامی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد، عباس غفاری مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و نماینده پیمانکار در حال فعالیت در این مجموعه، جنتی را در این بازدید همراهی می کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح پرسش هایی از جزییات بازسازی این سالن ها بر ادامه روند آماده سازی مجموعه تئاتر شهر تاکید کرد و در گفتگو با مدیر مجموعه تئاترشهر و معاون هنری از نحوه ساخت و ساز این تالارها آگاه شد.

جنتی بعد از بازدید از مراحل ساخت و ساز مجموعه تئاتر شهر در دفتر مدیریت این مجموعه به سئوال خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ داد.

بازدید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر

آماده شدن یک سالن تئاتر شهر تا پایان بهمن ماه

وزیر ارشاد درباره دیپلماسی فرهنگی دولت و پیگیری مراحل بازسازی تئاتر شهر عنوان کرد: در مورد دیپلماسی فرهنگی ما باید از تمام ابزارهایی که داریم استفاده کنیم تا بتوانیم فرهنگ و هنر و تمدن ایرانی را به ملت های دیگر منتقل کنیم. بخشی از این امر توسط رایزن های فرهنگی و نمایندگان ما در کشورهای مختلف صورت می گیرد و بخش دیگر از دیپلماسی فرهنگی دعوت از کشورهای دیگر برای دیدن آثار ایرانی است که در همین جشنواره های بین المللی فیلم و تئاتر اتفاق می افتد. بر همین اساس امسال بخش بین الملل جشنواره فیلم را از بخش مسابقه ایران جدا کردیم که قرار است در اردیبهشت ماه برگزار شود. این تصمیم برای این صورت گرفت که بخش بین المللی مستقل عمل کند و تحت الشعاع بخش داخلی قرار نگیرد.

وی ادامه داد: همیشه به معاونت امور هنری و سینمایی تاکید داشتم که از سفرا و رایزن های فرهنگی کشورهای مختلف دعوت کنند تا در برنامه های مختلف حضور داشته باشند و کارها را از نزدیک ببینند چون این افراد بیشترین تاثیر را می پذیرند و به سرعت هم نظرات را به خارج از کشور منتقل می کنند. به هر صورت تمام کشورها به این نوع اقدامات توجه دارند و ما هم باید از سفرای مقیم ایران دعوت کنیم تا در برنامه های ما شرکت کنند.

جنتی متذکر شد: در مورد بازسازی تئاتر شهر هم باید بگویم که مجموعه پیشرفت کار خوب بوده و همانطور که شما هم ملاحظه کردید بعد از وقفه کوتاهی که به وجود آمده و دست اندارکاران این پروژه به شکل شبانه روزی درحال آماده سازی مجموعه تئاتر شهر هستند. همان طور که پیمانکار پروژه هم اعلام کرد بعضی از سالن ها تا آخر بهمن آماده و برخی دیگر ابتدای سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد. به هر جهت ما قصد داریم کاری ماندنی انجام شود چون سالیان دراز بود که وقتی بلک باکس های تئاتر شهر را می دیدیم افسوس می خوردیم چون این سالن ها اصلا در شان تئاتر کشورمان نبود. به هرحال الان دارد طبق برنامه ریزی کارهای مثبتی انجام می گیرد، زمانی که این سالن ها را تخریب کردند تنها یک اسکلت از آنها باقی مانده بود اما الان می بینیم که یکسری سالن جدید با امکانات در حال ساخته شدن است و امیدواریم که تجهیزات نیز هرچه زودتر از خارج وارد ایران شود تا هرچه زودتر مراحل بازسازی تئاتر شهر به پایان برسد.

بازدید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مشکل بودجه تئاتر و پاسخگو نبودن این بودجه برای فعالیت های هنرمندان و لزوم تخصیص بودجه ای مستقل برای تئاتر عنوان کرد: اینکه بودجه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ وجه تکافوی نیازی که ما داریم نیست و حتی در برخی موارد می توان گفت این بودجه تنها می تواند نیمی از نیازها را جواب دهد یک واقعیت است. از طرف دیگر تلاشی که هم از طرف شخص من و هم کلیه معاونان به خصوص معاونت توسعه مدیریت منابع وزارت خانه که مسئول تامین بودجه است و همچنین در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون تلفیق صورت می گیرد نکته ای انکارناپذیر است.

وی اضافه کرد: ما جلسات متعددی با همه معاونان وزارتخانه و در سازمان مدیریت با جناب دکتر نوبخت داشتیم و به کرات درباره مسائل و مشکلات حوزه تئاتر، سینما و سایر حوزه های فرهنگی صحبت کرده ایم. اگر شما با هر وزارتخانه دیگری هم که صحبت کنید می بینید از بودجه اش راضی نیست. ما با توجه به تنگناها و مشکلاتی که دولت دارد احساس می کنیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی همه توانش را به کار گرفته تا بودجه را عادلانه بین همه دستگاه ها توزیع کند.

دولت تنگناهای جدی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات مالی که در کشور وجود دارد تاکید کرد: توجه داشته باشید در شرایطی هستیم که به جای دو میلیون و هفتصد هزار بشکه نفتی که قبلا صادر می کردیم الان یک میلیون بشکه نفت صادر می کنیم و قیمت هر بشکه از صد و چند دلار رسیده به زیر ۴۰ دلار و نزدیک به ثلث شده است. بنابراین تنگناهای دولت تنگناهای جدی است و به هر حال  با وضعیت موجود فکر می کنم دولت همه امکاناتش را در حوزه های فرهنگی و هنری به کار گرفته البته باید این امکانات را مدیریت بکنیم تا بیشتر از آنها بهره مند شویم. به عنوان نمونه از امکانات شهرداری ها استفاده کنیم که خوشبختانه در این زمینه شهرداری همکاری خوبی با ما کرده و همین پردیس خاوران از جمله کارهای ماندنی است که انجام گرفته است.

بازدید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر

وی ادامه داد: این کار وظیفه دولت بود اما ما توانستیم از کمک های غیر دولتی برای ساخت این پردیس استفاده کنیم. در نهایت تلاش می کنیم از کمک های غیر دولتی برای کمک به هنرمندان تئاتر و سینما استفاده کنیم تا آنها بتوانند کارشان را به درستی انجام دهند. شاید برخی از دوستان ندانند که ما داریم چه فعالیت هایی انجام می دهیم اما آقای مرادخانی به طور مرتب یا به دفتر معاون اول رییس جمهور یا به دفتر سازمان مدیریت و برنامه ریزی نزد آقای نوبخت می رود و پیگیر مطالبات و گرفتن بودجه است.

جنتی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر حضورش در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد که حتما در این مراسم شرکت خواهد کرد و در ادامه درباره پرسش دیگری مبنی بر بحرانی بودن وضعیت تئاتر کشور و تفاوت زیاد بودجه جشنواره تئاتر فجر نسبت به جشنواره فیلم فجر و حاشیه هایی که در بدنه مدیریتی رخ داده و همچنین ضعیف بودن بخش بین الملل این دوره از جشنواره به دلیل نبود امکانات مالی و تامین هزینه های گروه های خارجی اینگونه پاسخ داد: مساله ضعیف بودن آثار بخش بین الملل جشنواره هم معلول کمبود امکانات مالی وزارتخانه است. وقتی دست ما کاملا باز باشد می توانیم از ۵۰ – ۶۰ کشور دعوت کنیم تا در جشنواره شرکت کنند و شاهد جشنواره ای پرنشاط و باشکوه باشیم اما وقتی امکانات کم است می توانیم به همان اندازه دیگران را در این امر مشارکت  دهیم.

بازدید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر

از اعتبار دیگر معاونت ها خرج تئاتر می کنیم

وزیر یادآور شد: ولی آقای مرادخانی خودش می داند که ما خیلی آرام و آهسته حتی از برخی اعتباراتی که دیگر معاونت ها دارند کاسته و به حوزه تئاتر کمک می کنیم تا انشالله تئاتر رونق بیشتری بگیرد. اگر وضعیت مالی دولت بهبود یابد مطمئن باشید ما کمک بیشتری به حوزه معاونت هنری و مخصوصا تئاتر خواهیم کرد.

وی در واکنش به این سوال که چه تمهیدی برای از بین بردن ناامیدی و نارضایتی هنرمندان تئاتر اندیشیده است، گفت: ناامیدی در بین هنرمندان تئاتر نباید وجود داشته باشد. در حال حاضر با تامین اعتبارات تئاتر و بازسازی سالن های تئاتر شهر داریم فضا را به سمتی هدایت می کنیم تا هنرمندان بتوانند در فضایی استاندارد آثارشان را تمرین و اجرا کنند. هر چند وقت یکبار نیز جلساتی با هنرمندان و رییس خانه تئاتر می گذاریم و روی مسائل و مشکلات تئاتر بحث می کنیم تا راه حل هایی برای آنها بیابیم. ناامیدی باید زمانی رخ دهد که هنرمندان احساس کنند مسئولان امر هیچ توجهی به حوزه شان ندارند یا اصلا این حوزه را رها کرده اند اما همه مسئولان از وزیر و معاون وزیر گرفته در حال تلاش برای رفع مشکلات هستند.

بازدید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر

در پایان این جلسه پرسش و پاسخ جنتی درباره اینکه چرا در نهمین روز به دیدن جشنواره تئاتر فجر آمده است، گفت: اگر روز اول هم به جشنواره می آمدم باز هم چنین سوالاتی مطرح می شد. شاید اولین روز جشنواره مصادف بوده با جلسه هیات دولت به همین دلیل نتوانستم به جشنواره تئاتر فجر بیایم. چیزی که مهم است این است که ما عنایت داشته باشیم تا مسائل تئاتر را حل و فصل کنیم.

بازدید علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه تئاتر شهر

وزیر ارشاد در ابتدای ورودش به محوطه تئاتر شهر با سوال چند تن از خبرنگاران در مورد وضعیت بحرانی تئاتر کشور مواجه شد اما در ابتدا عنوان کرد که به صورت سرپایی به سوالات پاسخ نمی دهد چون وزارتخانه سخنگو دارد و خبرنگاران می توانند سوالاتشان را در جلسه ای که هر هفته توسط سخنگوی وزارت ارشاد برگزار می شود، مطرح کنند.

جنتی در طول مراحل بازدید از روند بازسازی تئاترشهر توضیح داد که تنها برای دیدن تئاتر و اطلاع از روند نوسازی تئاتر شهر به این مکان آمده است اما در نهایت با اصرار اهالی رسانه و هماهنگی روابط عمومی معاونت هنری در دفتر مدیریت تئاتر شهر پذیرای پرسش های تعدادی از رسانه ها شد.

نظر شما