شناسهٔ خبر: 28332 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد؛

حجت الاسلام زائری: یکی از مشکلات ما در قضیه حجاب ساده انگاشتن آن است

سی امین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با موضوع پوشش در دانشگاه ها از شبکه سه سیما پخش شد.

فرهنگ امروز: سی امین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با موضوع پوشش در دانشگاه ها به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه و در ایتم خبرنامه، به آخرین اخبار دانشگاهی کشور در هفته جاری پرداخته شد.

پرسش پیامکی قسمت سی ام برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "به نظر شما پوشش نامناسب در دانشگاه ها سن ازدواج دانشجویان را به تأخیر می اندازد؟ 1) بله، 2) خیر".

در بخش ابتدایی برنامه خانم ها مصطفی زاده و بهرامی از دانشجویان پیرامون موضوع پوشش در دانشگاه میهمان میزگرد دانشجویی «حذف و اضافه» بودند. و در بخش دوم برنامه با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری، کارشناس فرهنگی- مذهبی، پیرامون ضابطه مندی پوشش در دانشگاه بحث شد.

وی در این باره بیان داشت: «فکر می کنم اگر کسی بخواهد با انصاف قضاوت کند، راجع به اصل ضابطه مند بودن حرفی نداشته باشد. معمولا کسانی نیز که انتقاد دارند، راجع به اصل شکل اجرا و شیوه اعمال این نظام و قانون حرف می زنند.»

این کارشناس افزود: «همین نظام ترمیک دانشگاه ها، میهمان شدن، واحد اخذ کردن و سایر قوانین دانشگاهی در عین حال که اضطرار است یک مجموعه ضوابطی  است تا یک افق گسترده تری را معنا کند. قرار است این ضوابط اجرا شود تا جریان علمی کشور تقویت شود. هیچ کدام به خودی خود معنا ندارد. ما نمی خواهیم دانشگاهی داشته باشیم که در آن فقط درس بخوانند و هیچ ارتباطی با جامعه نداشته باشد. در این صورت قطعا پیشرفتی نخواهیم داشت. قرار است دانشگاه محل ترویج جریان دانش و علم در کشور باشد. ضوابط پوشش نیز همین طور است. قرار است بخشی از یک زندگی کلی باشد.»

زائری خاطرنشان کرد: «دانشجوی ما لیسانس را در دانشگاه ایران تحصیل می کند و برای کارشناسی ارشد به خارج از کشور می رود. او به محض اینکه از این فضا بیرون می رود، ممکن است رفتارش عوض شود. ممکن است در اتمسفر جدید قبل از نشستن هواپیما روسری اش را دربیاورد. ما قرار نیست این چنین به قضیه نگاه کنیم. ما قرار نیست این دانشجو را در دوره ی خاصی ایزوله کنیم و این فضا، هیچ نسبتی با زندگی روزمره او و فضای اجتماعی نداشته باشد. قرار است این کمیته انضباطی نیز بخشی از نظام تربیتی کشور باشد.»

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: «ما دانشگاهی داریم که دانشجویان دختر و پسر با مینی بوس به دانشگاه می روند. به در دانشگاه که می رسند، باید پیاده شوند، خانم ها و آقایان از هم تفکیک شوند و دوباره آن طرف با هم هستند. این یک بازی است. یعنی درب دانشگاه قرار است فرم کار ما باشد تا ادا دربیاوریم. این ژست ما است. همه جا با هم هستند اما وقتی به درب اصلی و حراست می رسند از هم جدا می شوند. این بازی است و فقط داریم خودمان را سرگرم می کنیم. اگر امروز قضیه حجاب در جامعه چالش است، بخشی بخاطر این است که رفتار ما با این مسئله بازی بوده است.

زائری بیان داشت: «نسلی که ما از آنها حرف می زنیم در همین فضای انقلاب اسلامی رشد کرده است.به نظر من مسئله حجاب را نمی  توان یک خطی تحلیل کرد. حجاب واقعا از آن دست مسائلی است که بسیار پیچیده است. عوامل بسیار متنوع و متعددی بر آن اثر دارد. یک بعد سیاسی، یک بعد اقتصادی، اعتقادی، سبک زندگی، رسانه ای و... است. ما نمی توانیم به این سادگی ها آن را تحلیل کنیم. یکی از مشکلات ما در قضیه حجاب همین است که خواستیم آن را ساده طرح کنیم. بگوئیم هرکسی روسری اش این چنین بود خیلی انقلابی و متدین است و هرکسی این چنین نیست، پا روی خون شهدا می گذارد و دست در دست آمریکا دارد.»

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خراسان شمالی بیان داشت: «رهبر انقلاب در سفر خراسان شمالی با نگاهی متفاوت و افقی عرفانی، فرمودند همه ما نقص ها و ایراداتی داریم. حجاب هم یکی از این ایرادات است که در برخی وجود دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که «آیا حجاب خط قرمز انقلابی و ضدانقلابی بودن است؟»، گفت: «حجاب بخشی از آن است. ما راستگویی، وفای به عهد، انصاف و... نیز داریم. برای حجاب گشت ارشاد راه می ا ندازیم، اما برای موارد دیگر راه نمی اندازیم چون اینها قابل محاسبه نیستند. زورمان به خانم ها می رسد، چون حجاب قابل محاسبه است. از این جهت واقعا اسباب تاسف است که چون ما زورمان به خانم ها می رسد درباره حجاب حرف می زنیم. نه فقط ما، بلکه در خود آمریکا در دوره ای ارتفاع دامن ها را با متر اندازه می گرفتند و ملاک تعیین می کردند. متری و کیلویی تحلیل کردن، تنها مسئله ما نبوده است. بشر در طول تاریخ گرفتار آن بود.»

زائری افزود: «اتفاقا اسلام آمده تا کمی و کیلویی نگاه نکنیم. فرق اسلام ناب با تشیع انگلیسی یا اسلام آمریکایی همین است. بخش های زیادی در دین است؛ نماز، روزه، خوش اخلاقی، وفای به عهد، و... یکی اش نیز حجاب است. ما کسانی داریم که نمازشان کامل است، اما حجابشان کامل نیست. این طور نیست که بگوییم هرکسی حجاب داشت، این طرف خط است و بلعکس. البته اگر کسی همه اینها را داشته باشد در اوج است. اما اینطور نیست که کسی را به صرف نقص در حجاب بگوئیم بی دین است!»

این کارشناس دینی با انتقاد از برخی رفتارهای صورت گرفته با بدحجاب ها، افزود: «گاهی برخوردهای ما مسبب بی حجابی هاست. موردی را سراغ دارم که خانم نماز اول وقتش ترک نمی شد و زیارت عاشورا هر روز می خواند، اما بی حجاب بود و وقتی دقیق شدم دیدم بخاطر برخورد بد چند چادری با ایشان، این دیدگاه در او ایجاد شد و از این پوشش متنفر شده است. از این سو نیز داریم. باید گفت گفتمان حجاب قوی است. بعد از موج بیداری اسلامی و این اتفاقات، رهبر انقلاب نامه ای به جوانان غربی می نویسند. جوانانی با دیدگاه های مختلف و حجاب های متفاوت! اینها اتفاقا جمعیتی اند که امام زمان (عج) با آنها طرف می شوند.»

زائری ادامه داد: «این بخشی از ماجرا است. بخشی از رفتار ما نیز مؤثر است. اگر ما با کسی که حجابش ناقص است اینگونه برخورد می کنیم، آیا با کسی که غیبت می کند نیز اینگونه برخورد می کنیم؟ مگر دین ما نمی گوید غیبت بدتر از زنا است؟ مگر دین ما نمی گوید دروغ کلید خانه همه بدی ها و فسادها است؟ آیا واقعا اگر کسی دروغ بگوید ما تعجب می کنیم؟ واکنش مان چگونه است؟ و این را مقایسه کنید با کسی که از در بیاید تو و حجابش ناقص باشد.:

وی خاطرنشان کرد: «من اصلا با گشت ارشاد و کمیته انضباطی کاری ندارم. قبل از این سازوکارها خودمان در فضای خودمان فهم مان از دین چگونه است؟ پیامبر اسلام نسبت به دروغ و غیبت این واکنش ها را نشان می دادند. روایت معروفی که درباره غیبت داریم که گوشت بردار مومن ات را می خوردی، درباره این بود که کسی آمد نزد پیامبر گفت فلانی کوتوله است! ما بدتر از این حرف ها را در طول روز نسبت به یکدیگر می زنیم. امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه پدر کسی را که یک شب سر سفره اشرافی شام خورده، در می آورد. حال از اختلاس که بگذریم...! آنها نسبت به این موارد، این چنین واکنش نشان می دهند نه نسبت به حجاب. ما نسبت به حجاب واکنشی را نشان می دهیم که باید نسبت دزدی، دروغ، غیبت، بی اخلاقی و فساد انجام دهیم. این فهم ما از دین است.»

وی افزود: «برای مثال اگر در همین برنامه من با لباسی حاضر می شدم که رنگش قرمز بود، در تمام شبکه های اجتماعی پخش می شد و دنیا بهم می ریخت. حال اگر من در همین برنامه دروغ، غیبت و بداخلاقی کنم، آیا همین قدر واکنش نشان می دهیم؟ خیلی به ما برنمی خورد!»

زائری نهایتا عنوان کرد: «من فکر می کنم راجع به حجاب یک سوال را باید همه جواب دهیم و به نتیجه برسیم. از سویی حجاب یک گفتمان قوی است که در دنیا نیز می بینیم. ما در راه حجاب شهید فراوان داریم. چه می شود که اینجا برای این که این گفتمان قوی را حفظ کنیم، دچار تردید و چالش می شویم. برای مثال، شیرینی چیزی است که وقتی به همه تعارف کنیم، باید قبول کنند. اما اگر جایی به کسی تعارف کردی و نپذیرفت معلوم می شود، اشکالی وجود دارد. به طور طبیعی او می بایست استقبال کند. حجاب نیز همین گونه است. اگر حجاب را کسی نپذیرفت، حتما جایی در کار ما اشکال وجود دارد.»

طبق نظرسنجی برنامه 62 درصد مخاطبان، پوشش نامناسب در دانشگاه ها را سبب تأخیر در سن ازدواج دانشجویان دانستند.

برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه سه سیما است که به مؤلفه‌های دانشگاه طراز انقلاب اسلامی و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌پردازد. مخاطبان می‌توانند از طریق شماره پیامک 20000359 یا ایمیلDaneshgah@tv3.ir با این برنامه تماس حاصل کنند.

نظر شما