شناسهٔ خبر: 28362 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست گروه موسیقی لیان: به اندازه کافی خودسانسوری کرده‌ام

سرپرست گروه موسیقی لیان گفت: ما به اندازه‌ی کافی خودسانسوری کرده‌ایم و من از روشی که در موسیقی با آن مرتبط هستم، کوتاه نمی‌آیم. نمی‌توانم ساز نی‌انبان را سانسور کنم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محسن شریفیان پس از لغو کنسرتش در شیراز و حاشیه‌هایی که در کنسرت بوشهر این گروه به‌وجود آمد، قرار است در تالار وحدت روی صحنه برود.

او در این‌باره توضیح داد: نمی‌توانم ساز نی‌انبان را حذف کنم. مثل رقص لزگی آذربایجان یا چوب‌بازی خراسان که هیچ‌کدام مشکلی ندارند. این در حالی است که گروه لیان واقعا رقص انجام نمی‌دهد. تصمیم ندارم آثار گروه را به‌خاطر حاشیه‌هایی که رخ داده است، سانسور کنم زیرا در آن صورت، فرهنگ شهرم را سانسور کرده‌ام و این موضوع اصلا خوب نیست.

شریفیان در عین حال اظهار کرد: من به دغدغه‌ی افرادی که گاهی اظهار نظر می‌کنند، احترام می‌گذارم؛ اما خط قرمز موسیقی من، مذهب است. آخر کجای این موسیقی علیه مذهب محسوب می‌شود؟! اصلا موسیقی این پتانسیل را ندارد.

این هنرمند موسیقی بوشهر درباره‌ی حضور نداشتن در جشنواره‌ی موسیقی فجر توضیح داد: امسال نتوانستیم با جشنواره‌ی فجر به توافق برسیم. اتفاقا آن‌ها از ما دعوت کردند، ولی نتوانستیم به‌لحاظ مالی شرایط را بپذیریم. شرایط مالی جشنواره اسفبار بود و من هم قبول نکردم به نمایندگی از قوم‌مان به فجر بیایم. گاهی نبودن‌مان بهتر از بودن‌مان است.27-247.jpg

شریفیان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که با وجود حاشیه‌های پیش‌آمده در کنسرت بوشهر، آیا باز هم حاضر است در این شهر کنسرت بگذارد؟ توضیح داد: تمام تلاش من این است که در بوشهر اجرا داشته باشم. این اتفاق مربوط به چند وقت اخیر نبوده و ما هیچ‌وقت بی‌حاشیه نبوده‌ایم؛ اما فکر می‌کنم این موسیقی متعلق به مردم است. ما برای موسیقی منطقه‌مان دغدغه داریم. البته به آن‌هایی هم که انتقاد دارند، احترام می‌گذاریم. معتقدم باید سدها را بشکنیم.

سرپرست گروه لیان همچنین گفت: وقتی موسیقی را شروع کردم، از همان اول با سه جبهه مشکل داشتم، مشکل اول خانواده‌ام بود که آن‌ها می‌گفتند موسیقی، خوب نیست و نمی‌پذیرفتند من به سمت این کار بروم. دوم رویارویی‌ام با جامعه بود که آن‌ها هم مخالفت‌هایی داشتند و بعدها شش کتاب نوشتم تا نی‌انبان را معرفی کنم، اما گروه سوم همین مخالف‌هایی هستند که خیلی سخت است شما بخواهید آن‌ها را راضی کنید. البته اغلب، سوءتفاهم‌هایی وجود دارد که سعی کردیم آن‌ها را حل کنیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم بگوییم بوشهر به‌جز نیروگاه اتمی، موسیقی هم دارد. چهره‌ی شهر ما را همیشه جور دیگری نشان داده‌اند. البته آن‌ها اهل بوشهر نبودند و دغدغه‌ی فرهنگ نیز نداشتند.

این هنرمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا قصد ندارد پس از سال‌ها تغییری در نحوه‌ی اجرایش ایجاد کند، گفت: موسیقی بوشهر مانند موج است. کسی که اهل آنجا نباشد، شاید فکر کند این موج مدام در حال تکرار است، اما کسی که اهل دریاست، می‌داند هر موج با موج دیگر فرق دارد.

شریفیان توضیح داد: ما هر بار سعی کردیم، گوشه‌ای از این موسیقی را نشان دهیم. البته هنوز نتوانستیم با طیف وسیع مخاطبان ارتباط کامل برقرار کنیم. مخاطب من هر بار تازه است و خیلی وقت‌ها بعضی قطعات را نمی‌شنود. فکر می‌کنم کاری مثل «خیام‌خوانی» هر بار باید اجرا شود.

این هنرمند درباره‌ی عنوان کنسرتش نیز گفت: عنوان این کنسرت حضرت محمد (ص) است. به‌خاطر این‌که این شخصیت در موسیقی بوشهر جایگاه ویژه‌ای دارد، قطعه‌ای هم برای ایشان داریم. این اعتقاد قلبی من است زیرا ما مسلمانیم.

در نشستی که صبح امروز (12 بهمن‌ماه) در تالار رودکی برگزار شده بود، مدیر برگزاری کنسرت لیان در سخنانی گفت: در شرایطی، کنسرت لیان را در تهران برگزار می‌کنیم که این گروه لغو‌های متعددی داشته و باعث شده است که فضا ملتهب شود.

سیدعلی میرمحمدی تأکید کرد: لیان همیشه خط قرمزهای مذهب و چارچوب نظام را رعایت کرده، اما شاید آدم‌های دلواپسی هستند که جنس دلواپسی‌شان متفاوت است.

در کنسرت گروه لیان که 17 بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد، آکا صفوی خواننده است و حمید اکبری، مرتضی پالیزدان، حسین سنگ‌سر، مهدی شریفیان و محمود بردک‌نیا در کنار محسن شریفیان هنرنمایی می‌کنند.

نظر شما