شناسهٔ خبر: 28387 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازخوانی روایت تاریخ ایران دوره میانه با رویکرد تاریخ فرهنگی

نوزدهمین نشست عمومی از سلسله نشست‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت با عنوان «بازخوانی روایت تاریخ ایران دوره میانه با رویکرد تاریخ فرهنگی» با سخنرانی دکتر زهیر صیامیان گُرجی برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نوزدهمین نشست عمومی از سلسله نشست‌های پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت با عنوان «بازخوانی روایت تاریخ ایران دوره میانه با رویکرد تاریخ فرهنگی» با سخنرانی دکتر زهیر صیامیان گُرجی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه، ساعت ۱۶ در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار خواهد شد.

در این جلسه که به کوشش گروه پژوهشی تاریخ فرهنگی برگزار می‌شود، دکتر صیامیان سعی دارد با «رویکرد تاریخ فرهنگی» به روایت تاریخ ایران دوره میانه بپردازد.

به نظر دکتر صیامیان در هر روایت تاریخی حداقل این شش رکن وجود دارد: «نام‌ها»، «تعریف‌ها»، «رابطه‌ها»، «داوری‌ها»، «صورت‌بندی‌ها»، «مصداق‌ها» و «این مورخِ واجدِ موضعِ فرهنگی است که در نگارش و ترکیب‌بندی متنِ تاریخی خود، شکل رواییِ ابداع‌شده‌ای از دانش را خلق می‌کند» و واقعیت گذشته را به سخن گفتن وا می‌دارد بنابراین مخاطب با روایت از واقعیت گذشته سروکار دارد و نه عینیت واقعیت گذشته. اگر بر اساس چنین مبنای نظری به روایت تاریخ ایران دوره میانه به مثابه یک نظام معنادار نمادین بنگریم، می‌توان این مسأله را مطرح کرد که ارکان این روایت از تاریخ ایران که پیش‌فهم‌های هرگونه کنش‌ شناختی در حوزه علم تاریخ و رشته تاریخ در آکادمی ایرانی است چیستند و چگونه شکل یافته‌اند؟ این مساله را می‌توان بر اساس مبانی مفهومی رویکرد تاریخ فرهنگی مورد بررسی قرار داد.

محوریت فرهنگ در این رویکرد شناخت تاریخی به عنوان نظام معناسازی که در آن معرفت‌ها و واقعیت‌ها برساخته و بازنمایی می‌شود می‌تواند این امکان را به محقق بدهد که روایت تاریخ ایران را به عنوان موضوع شناخت قرار دهد و بپرسد این روایت نشان از کدام دشواره فرهنگی دارد که مساله‌ها و موضوعات معین را برای مخاطب ایرانی‌اش معنادار کرده و به عنوان واقعیت گذشته تاریخ ایران دوره میانه بازنمایی می‌سازد. بدین ترتیب با بررسی انتقادی معناهای این نظام نمادین، چه موضوع‌ها و مساله‌های دیگری برای محقق تاریخ پژوه در مطالعات تاریخ ایران دوره میانه امکان آشکارشدگی می‌یابد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ ۶۶۴۰۰۳۹۳ تماس حاصل فرمایند.

پژوهشکده روایت در میدان انقلاب اسلامی، ابتدای خیابان کارگر شمالی، کوچه ادوارد براون، پلاک ۱۲ واقع است.

شرکت در این جلسات برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما