شناسهٔ خبر: 28394 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین نشست از جلسات «سلفیه و تحولات معاصر مربوط به آن» برگزار شد

اولین نشست از جلسات «سلفیه و تحولات معاصر مربوط به آن» در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، برای تنظیم عناوین مهم دائرةالمعارف همواره جلسات تخصصی با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و اعضای شورای عالی علمی خود برگزار می کند و در این جلسات طرح تالیف تعیین و تنظیم می‌شود.

بنا بر همین گزارش اولین جلسه از جلسات «سلفیه و تحولات معاصر مربوط به آن» صبح روز شنبه ۱۱ بهمن ماه در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

در این نشست سیدکاظم موسوی بجنوردی، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر محمدمجتهد شبستری، دکتر سیدجواد طباطبایی، دکترداوود فیرحی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر اصغر قریشی، دکترعلی موجانی، علی اکبر رنجبر کرمانی، دکتر اسماعیل شمس، دکتر علی بهرامیان، حسن بجنوردی و مسعود تاره، شرکت کرده و برخی از آنها به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این نشست، موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه تقریبا از دو سال پیش برای نوشتن مقاله سلفیه در تدارک طرحی بودیم گفت: به دنبال آن هستیم که مقاله سلفیه برای همه محققینی که می خواهند در این باره تحقیق کنند، مرجع کاملی باشد. به همین منظور تصمیم گرفته شد که میزگردی با حضور کسانی که در خصوص سلفیه صاحب نظر هستند برگزار شود.

در این نشست پیرامون ریشه های مذهبی سلفیه، مبدأ تاریخی سلفی گری و حوادث سیاسی مربوط به جریانات سلفیه، همچنین ادبیات وتفکر، خاستگاه و حیطه عملکرد گروه های سلفی بحث و گفت و گو شد.

در این جلسه به بررسی رفتار سیاسی و مذهبی گروه های سلفی پرداخته شد و شباهتها و تفاوتهای میان گروه های تازه ظهور با سلفی گری در گذشته نقد شد و اینکه آیا این گروه ها پدیده هایی در حال تولد هستند که باید آنها را از سلفیه جدا دانست و برایشان مفاهیم جدید خلق کرد.

مشروح این میزگرد به زودی بر روی سایت مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی قرار خواهد گرفت.

ارسال به

 

    نظر شما