شناسهٔ خبر: 28399 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عادل پیغامی: امام موسی صدر به دنبال تمدن سازی و جامعه سازی در سطح خُرد بود

نخستين جلسه از درسگفتار «سازندگی زمين به فرمان آسمان» با حضور دكتر عادل پيغامی و مخاطبين انديشه‌پژوه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، درس‌گفتار «سازندگی زمين به فرمان آسمان» با هدف بررسی مباني تمدن سازي اسلامي از انديشه‌هاي امام موسي صدر با تدريس دكتر عادل پيغامي، پژوهشگر و عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق(ع) توسط كانون انديشه جوان و همكاري مؤسسه تحقيقاتي امام موسي صدر روزهاي يكشنبه، ‌بعد از اقامه‌ نماز مغرب و عشا در محل اصلي همايش‌هاي كانون انديشه جوان برگزار مي‌ شود.

موضوع جلسه‌ نخست درسگفتار، چرايي پرپايي آن و بيان ابعاد مختلف شخصيتي امام موسي صدر بود كه دكتر پيغامي با مروري بر زندگي عملي و فكري ايشان به آن پرداخت.

پيغامي در آغاز نشست، دلايل برگزاري اين درس‌گفتار را ابتدا، «موضوع مهم آن» دانست كه اكنون در انقلاب و تمدن سازي به آن بسيارمورد توجه است و در ادامه، شناخت شخصيت امام موسي صدر «كه در زمانه‌ حاضر،‌ بيش از پيش به انديشه و سبك فكري و عملي ايشان نيازمنديم». وي شخصيت امام موسي صدر را در درميان انديشه‌ورزاني چون امام (ره)، ‌رهبرمعظم انقلاب و شهيد بهشتي، فقيهي نادر و كم نظير دانست كه در صدسال گذشته دغدغه برپايي جامعه اسلامي و ساختن تمدن داشته است.

اين استاد دانشگاه، رجوع به سبك فكري و عملي امام موسي صدر را در ساختن و برپايي نظام در شرايط كنوني بسیار ضروري دانست. او با تقسيم بندي جامعه سازي به دو دسته‌ خُرد و كلان، ويژگي ايشان را در ساختن جامعه سازي و تمدن سازي خرد دانست كه همين ويژگي حائز اهميت او مي‌باشد.

عادل پيغامي با بيان اينكه «كار مهم امام(ره) نسبت با مردم و انقلاب، جامعه‌سازي كلان بود»، تثبيت،‌ تداوم، پويايي و رشد آن را با هدايت و رهبري رهبر معظم انقلاب آيت الله خامنه‌اي دانست. كه اين رهبري و مديريت در سطح كلان توصيف مي‌شود. وي مديريت و جامعه سازي خُرد بر مبناي اسلام را مهم‌ترين نياز حال دانست كه كسي چون امام موسي صدر، «فقط توانست در اين امر موفق بشود».

پيغامي در توضيح جامعه‌ سازي خرد افزود: «اما جامعه سازي خرد اين است كه گاهي وقت‌ها، ما با شخصي مواجه باشيم كه يك منطقه و يك شهر را برود شناسايي كند و از صفر شروع كند به احياي انسان‌هاي آن منطقه و احياي نظامات سياسي، اجتماعي و اقتصادي آن.» اون در همين رابطه، آيت الله لاري در لارستان و پيش‌تر از آن شيخ بهايي در زمان صفويه را از جمله كساني دانست كه به شكل خيلي محدود و جزئي، دست به جامعه سازي و تمدن سازي اسلامي در سطح خُرد اقداماتي زده اند. اما امام موسي صدر به شكل كامل‌تري و با ورود به لايه‌هاي عميق‌تري به اين كار پرداخته است. وي اين كار را پيش از اين فقط منحصر به معصومين(ع) دانست كه پيامبر اسلام ابتدا با جامعه سازي خُرد به جامعه‌سازي كلان پرداختند.

پيغامي پس از اين توضيحات با مروري بر زندگي امام موسي صدر، به شريط اجتماعي و سياسي آن زمان اشاره كرد.

علاقه‌مندان جهت شركت در جلسات بعدي اين درس‌گفتار مي‌توانند با مراجعه به سايت ‌canoon.org ثبت نام كنند يا با شماره‌ ۸۸۹۷۰۸۴ داخلي ۱۰۷ تماس بگيرند.

موضوع جلسه‌ بعدي مباني تمدن سازي اسلامي از انديشه‌هاي امام موسي صدر مي‌باشد.

نظر شما