شناسهٔ خبر: 28401 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنکاشی در دنیای نویسندگی

مارگارت آتوود نویسنده برجسته کانادایی دمی از نوشتن نمی ایستد. او در کارنامه اش مجموعه ای پر و پیمان از کتاب های متنوع دارد. جدیدترین کتابی که از او وارد بازار شده کنکاشی درباره نویسندگی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، كتاب «درباره نويسندگان و نويسندگي» مجموعه‌اي از شش مقاله و بازچاپ کتاب «مذاكره با مردگان» محصول سال ۲۰۰۳ است كه با سخنراني‌هایي از این نویسنده در سال ۲۰۰۰ آغاز می شود. آتوود در اين اثر به مجموعه‌اي از سوالات كليدي مي‌پردازد: انگيزه‌هاي نويسنده، نقش و طبيعت او چه چيزهايي هستند؟ نويسندگان چطور با خوانندگان‌شان ارتباط برقرار مي‌كنند؟

اين كتابي جذب‌كننده است كه مي‌توان آن را با لذت و بهره خواند، اما بعد از خواندن آن از خود مي‌پرسيد چه چيزي ياد گرفته‌ايد. چيزي كه بعد از خواندن اين كتاب كنار من باقي ماند احساس ذهني چابك بود كه ايده‌هاي پيچيده‌اي را مطرح مي‌كند؛ بخشي از آن‌ها آشكاركننده هستند و بخشي هم فرار. به نظر مي‌رسد نويسندگي آتوود از جاهاي تيره و غيرقابل دركي سرچشمه مي‌گيرد.

اين مقاله‌ها به خواننده اين احساس را القا مي‌كنند كه نويسنده در حال فرار از دست خوانندگان‌اش است، مانند فرار فرانكنشتاين از مخلوق خود. اين مخلوق نيازمند كه كتاب‌هايش را مي‌خرد و در صف منتظر مي‌ايستد تا او آن‌ها را امضا كند هنوز راضي نشده و نيازمند نزديكي بيشتر است. اما نويسنده آنجا نيست: صفحه كتاب تنها چيزي است كه ما از او داريم كه نويسنده و خواننده را به طور پيوسته به هم مرتبط و از هم دور مي‌كند. به رونوشت‌هاي نويسنده که در برنامه‌هاي تلويزيوني، روزنامه‌ها و مصاحبه‌ها ظاهر مي‌شوند توجه نكنيد... خواننده يك جاسوس است، كسي كه عادت دارد نامه‌ها و خاطرات ديگران را بخواند. آتوود تمام آن فن‌هاي كتاب‌هاي داستاني‌اش را نيز در اين مقاله‌ها مورد استفاده قرار مي‌دهد و در حاليكه رويش را بر مي‌گرداند به سمت ما مي‌‌آيد.

يك نويسنده مشهور در سطح جهاني براي دوري از خواست سوزان مردم چه كار مي‌تواند بكند؟ كتاب «درباره نويسندگان» نكات خنده‌دار زيادي در خود دارد. آتوود مي‌نويسد: درخواست ملاقات با يك نويسنده مانند اين مي‌ماند كه چون از پاته خوشتان مي‌آيد بخواهيد با يك اردك ملاقات كنيد! منبع اصلي آتوود در اين كتاب تجليل از تعداد زيادي نويسنده ديگر – از شكسپير گرفته تا آليس مونرو، از براونينگ تا ويرجيل، از ريلكه تا حماسه گيلگمش – است كه مانند يك پل موقت براي بحث اصلي‌اش عمل مي‌كنند.

منتقد ایندیپندنت می افزاید: «درباره نويسندگان» اطلاعات كمي درباره لذت نويسندگي با خواننده‌اش در ميان مي‌گذارد. من براي دريافت اين احساس آرامش به توصيف اي‌ال كندي از نويسندگي كه آن را اينطور توصيف كرده بود روي آوردم: نويسندگي اصولا عمل بخشش است. بخششي كه زيبايي را به غريبه‌ها انتقال مي‌دهد.

كتاب «درباره نويسندگان و نويسندگي» از مارگارت آتوود نویسنده ۷۵ ساله کانادایی به تازگی منتشر شده است. این کتاب مجموعه ای از ۶ مقاله است که به منظور ارایه در آکسفورد نوشته شده اند.

نظر شما