شناسهٔ خبر: 28414 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه‌هایی بر متن روز اول کاخ جشنواره فیلم فجر

نخستین روز نمایش آثار جشنواره 33 فیلم فجر در برج میلاد با عدم برپایی نشست برخی از فیلم‌ها، حضور برخی چهره‌های سینمایی و آغاز تشویق‌های اعتراضی تماشاگران همراه بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ کاخ جشنواره با نمایش «قول» آغاز شد، شروعی که به دلیل اینکه برخی اصحاب رسانه فیلم را پیش از این در جشنواره کودک و نوجوانان دیده بودند با عدم استقبال همراه بود. نشست این فیلم هم به دلیل عدم اطلاع محمدعلی طالبی کارگردان فیلم برگزار نشد.

«من می‌خوام شاه بشم» اولین مستند به نمایش درآمده در کاخ جشنواره بود که مورد استقبال قرار گرفت. امسال هم به روال دوره گذشته پیش از آغاز فیلم‌ها در سالن برج میلاد، عوامل فیلم روی سن حضور پیدا کرده و با تماشاگران صحبت می‌کنند.

فیلم‌های «ناهید»، «ارغوان» و «بوفالو» از جمله آثاری بودند که در روز اول به نمایش درآمدند، اما رضایت مخاطبان را جلب نکردند. «این سیب هم برای تو» آخرین فیلم روز اول جشنواره بود که نمایش آن تا حدود ساعت 24 ادامه داشت و نشست این فیلم نیز بنا به درخواست سیروس الوند برگزار نشد.

حرکت اعتراضی برخی حاضران در سینمای رسانه که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده و با واکنش فیلمسازان نیز همراه بوده است، متاسفانه از روز اول آغاز شد و علاوه‌بر بخش کوتاهی از فیلم «ناهید»، بخش‌هایی از فیلم «این سیب هم برای تو» با دست زدن و خنده برخی تماشاگران همراه شد.

پیش از آغاز فیلم‌ها آنونس جشنواره که طی دو سال گذشته تغییر نکرده است، با صدای ناصر طهماسب پخش می‌شود. علی‌رغم آماده بودن کاتالوگ جشنواره و قرار دادن نسخه PDF بر روی سایت جشنواره، اما خبری از توزیع نسخه چاپی آن در روز اول نبود.

در سه فیلم «قول»، «ناهید» و «ارغوان» نوجوانان نقش موثری در فیلمنامه داشتند. «ناهید»، «ارغوان» و «بوفالو» سه فیلم به نمایش درآمده در روز اول جشنواره نامشان برگرفته از یکی از شخصیت‌های فیلم بود.

سیگار در همه فیلم‌های به نمایش درآمده در روز اول نقش پررنگی داشت، بطوریکه در میان آثار به نمایش درآمده تنها در «قول» سیگار دیده نشد. حتی در مستند «من می‌خوام شاه بشم» نیز کاراکتر اصلی اش در طول فیلم قلیون می‌کشید. پژمان بازغی بازیگر دو فیلمه روز اول بود که دو فیلم «ناهید» و «این سیب هم برای تو» از او به نمایش درآمد.

 

برخورد نامناسب کنترل کنندگان کارت‌ها در ورودی درب غربی سالن اصلی با درگیری لفظی و اعتراض یکی از خبرنگاران همراه بود.

در نشست های پرسش و پاسخ فیلم ها خبری از درج نام حاضران در نشست روی میز نبود.

پرویز پرستویی پس از سال‌ها در جشنواره حاضر شد و در نشست پرسش و پاسخ حضور پیدا کرد.

احمد مسجد جامعی اولین مدیری بود که به کاخ جشنواره آمد و در کنار ابراهیم داروغه‌زاده، مدیر کاخ جشنواره از بخش‌های مختلف بازدید کرد.

پوسترهای فیلم‌های حاضر در جشنواره در بخش‌های مختلف سالن میلاد در معرض دید قرار داده شده‌اند.

ساعت نمایش فیلم‌ها در برج میلاد 15 دقیقه به عقب برگشت.

با توجه به صندلی‌های پر شده در روز اول جشنواره به نظر می‌رسد زمان نمایش آثار مطرح ظرفیت سالن میلاد کاملا پر شود.

ابراهیم حاتمی‌کیا، محسن کیایی، مهدی حقیقی، علی‌اکبر ثقفی، محسن علی اکبری، سعید آقاخانی، رعنا آزادی، احمد میرعلایی، کامبوزیا پرتوی، پژمان جمشیدی، پژمان لشکری‌پور، جهانبخش سلطانی، علی معلم، ابوالحسن داودی، رضا یزدانی از جمله حاضران روز اول در کاخ جشنواره بودند.

نظر شما