شناسهٔ خبر: 28451 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت مردی که انسان خرید و فروش می‌کند

نمایش «فصلنامه نانوک» به کارگردانی پویا پیروزرام که درباره مضمون فرزندکشی است اجرای خود را از 15 بهمن ماه در تماشاخانه استاد انتظامی آغاز می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پویا پیروزرام کارگردان نمایش «فصلنامه ناکوک» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «فصلنامه ناکوک» را سال گذشته با همکاری محمد جواد حاجیلویی به عنوان نویسنده نمایشنامه در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه بردم اما از آنجا که می خواستم دغدغه ها و ایده هایمان به شکل قوام یافته تری در اثر جاری شود تصمیم به بازنویسی کار گرفتیم.

وی ادامه داد: در نگارش مجدد نمایشامه که توسط محمد جواد حاجیلویی، اشکان شریعت و رضا فخاری صورت گرفت داستان سمت و سوی دیگری پیدا کرد در عین اینکه مضمون اصلی و چارچوب اثر حفظ شده بود اما نویسندگان تلاش کردند روابط و آدم های قصه نگاه متفاوت تری نسبت به اجرای قبلی داشته باشند.

پیروزرام درباره مضمون و موضوع این نمایش توضیح داد: مضمون مطرح شده در این نمایش به مساله فرزندکشی می پردازد. این مساله در طول زمان به شکل های مختلف در ادبیات و تاریخ ما اتفاق افتاده و نمونه شاخص آن رستم و سهراب بوده که بارها دستمایه آثار نمایشی قرا گرفته است. این مضمون همیشه برای من جذاب بود و علاقمند بودم که درباره آن کاری را به صحنه ببرم. این نمایش نیز داستان نابود شدن فرزندان توسط پدرانشان است.

این کارگردان جوان تئاتر درباره شباهتی که تم اصلی نمایش با داستان رستم و سهراب دارد، بیان کرد: داستان نمایش با داستان رستم و سهراب شاهنامه ارتباطی ندارد اما در اجرا ما از فضای تعزیه البته نه تعزیه ائمه اطهار (ع) بلکه تعزیه رستم و سهراب بهره گرفتیم. داستان این نمایش درباره فردی است که یک کشتی تجارتی دارد اما با آن تجارت انسان به عنوان برده می کند. درواقع شغل این فرد خرید و فروش آدم است که در این بین به شکلی سهوی فرزندان خودش را هم می فروشد. اصل داستان روایت اتفاقاتی است که بر فرزندان و خود این فرد می رود.

پیروزرام متذکر شد: نمایش ظاهرا در دنیای معاصر رخ نمی دهد اما فضایی که ما برای نمایش طراحی کردیم بی زمان و مکان است و امکان دارد همه در قرن 21 رخ دهد و هم 200 سال قبل. مساله مهمی که در اجرای این نمایش برای ما اهمیت داشت شیوه اجرایی کار بود. در این نمایش هم موسیقی پایه اصلی کار است و رنگ بندی که در موسیقی این نمایش به کار گرفتیم بستر اصلی کار را شکل داده است. استفاده از موسیقی در کارهای گروه ما به این شکل نیست که ابتدا کار تکمیل شود بعد روی آن موسیقی بگذاریم بلکه هر صحنه بر پایه موسیقی شکل می گیرد و حتی ممکن است ابتدا موسیقی کار را بنویسیم بعد بر اساس آن صحنه را به نگارش درآوریم. در «فصلنامه ناکوک» نیز عمل جسمانی و کنش بازیگران بر اساس موسیقی شکل گرفته است.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: تلاشم این است که در اجرای این نمایش به دنبال ایجاد یک فضای انرژی زا روی صحنه باشم. در واقع در «فصلنامه نانوک» درام به نفع انرژی روی صحنه عقب کشیده می شود.

نمایش «فصلنامه ناکوک» به نویسندگی محمد جواد حاجیلویی، اشکان شریعت، رضا فخاری و کارگردانی پویاپیروزرام روز چهارشنبه 15بهمن ماه در اولین اجرای خود میزبان اصحاب رسانه خواهد بود.  این اثر نمایشی تا 4 اسفند ماه هر شب ساعت 18:15 در نمایشخانه  استاد انتظامی روی صحنه می رود.

رضا موسوی، محمد جواد حاجیلویی، محمد حسین مجد طاهری، محمد حق شناس، معصومه ورزدار، فاطمه سوهانی، لاوین حسینی، سونیا کثیری، امید اشرفی مقدم، نگین مهران به عنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

نظر شما