شناسهٔ خبر: 28477 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برخورد بی‌طرفانه با مشکل حاد یک زن

علیرضا رئیسیان می‌گوید که در جدیدترین ساخته‌اش «دوران عاشقی» به سراغ یک فعال حقوق زنان که نقش آن را لیلا حاتمی بازی می‌کند، رفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این کارگردان سینما که نمایش فیلمش فردا 15 بهمن ماه در کاخ جشنواره فیلم فجر برپا می‌شود، گفت: موضوع «دوران عاشقی» در امتداد تم‌هایی است که من به آن علاقه دارم. به گفته‌ی او؛ این فیلم با محوریت زن معاصر است و برای اولین بار سراغ یک شخصیت مدافع حقوق زنان رفته‌ است.

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا رفتن به سراغ فعال حقوق زنان روند کار را با چالش روبرو نکرد؟ گفت:چالش سختی بود به هر حال بحث‌های فمنیستی به شکل کاملا شعاری و فضای روشنفکری مطرح است بنابراین رفتن به سراغ چنین موضوعی هم جذاب و هم مخاطره‌آمیز است. من می‌خواستم برای اولین بار این موضوع را مطرح کنم که یک فعال حقوق زنان در چالش پرونده‌ای که مربوط به خودش است چه واکنشی دارد. مسوولیت اجتماعی و عواطف فردی یکی از انگیزه‌های من برای رفتن به این سمت بود و نوعی روایت سیال و تعدد شخصیت‌های مرد در کنار شخصیت اصلی فیلم.

رئیسیان در پاسخ به اینکه آیا «دوران عاشقی» یک فیلم زنانه است، گفت: این فیلم درباره زنان است، ما نمی‌توانیم بگویم، فیلم زنانه‌ای است اما قطعا خانم‌ها بیشتر با آن رابطه برقرار می‌کنند. به هر حال موضوع حساسی که این روزها در جامعه مطرح است و نگاه‌های متفاوتی که به آن می‌شود، در این فیلم به آن پرداخته شده است.

او در پاسخ به اینکه آیا «دوران عاشق» با توجه به موضوع خاصش دچار ممیزی شده است، گفت: خوشبختانه نه، چون من سعی کردم ذات فلسفی نگرش فمنیستی را به شکل درست و با توجه به نقدهایی که به آن وارد است، مطرح کنم. هیچ موضع‌گیری هنرمند در مقابل اثرش داشتم و البته خنثی هم نبودم. من سعی کردم بی‌طرفانه با مشکل حاد یک زن برخورد کنم و به نظرم ویژگی فیلم همین است.

رئیسیان درباره نمایش‌هایی که این فیلم در سینماهای مردمی داشته، گفت: فیلم «دوران عاشقی» فقط یک نمایش در سینما «شکوفه» داشته که بازتاب‌های خوبی از آن گرفتم و یک نمایش هم در سینمای تهیه‌کنندگان داشته است که برخی از دوستان زنگ زدند و از استقبال‌ها در این سالن‌ خبر دادند.

او در پایان سخنانش گفت: اینقدر در این فیلم، عوامل همراهی داشتم که ممکن است فیلم بعدی‌ام را زودتر از پنج سال آغاز کنم و فاصله فیلمسازی‌ام کمتر شود.

در جدیدترین ساخته علیرضا رئیسیان پس از «چهل سالگی»، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی ایفای نقش کرده‌اند و مینا وحید با این فیلم معرفی می‌شود. همچنین سایر بازیگران عبارتند از: لی‌لی فرهادپور، سوگل قلاتیان، نسیم ادبی، سعید داخ، عاطفه للهی، داریوش فائزی، شهرام جمشیدی، فرزان نجفی، حمیدرضا حیات، حسین کوهستانی و بازیگر خردسال: عرشیا خلج.

عوامل اصلی فیلم سینمایی «دوران عاشقی» که تهیه‌کنندگی آن را علیرضا رئیسیان برعهده دارد عبارتند از: فیلمنامه‌نویس: رویا محقق، مدیر هنری: مجید فخرایی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح چهره‌پردازی: سودابه خسروی، طراح و ترکیب صدا امیرحسین قاسمی، موسیقی: ستار اورکی، تدوین: هایده صفی‌یاری‌، تیتراژ: امیر سحرخیز مدیر تولید و مجری طرح: مجید کریمی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سیدعلی هاشمی، عکاس: صبا سیاه‌پوش، مدیر تدارکات: سجاد رحیمی، منشی صحنه: ندا آصف، مشاور حقوقی: شکوفه شرافت.

 

«دوران عاشقی»/عکس: صبا سیاه‌پوش

 

«دوران عاشقی»

نظر شما