شناسهٔ خبر: 28482 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از شیوه نوشتن رمان‌های دینی

یک نویسنده گفت: رمان‌های دینی ما فاقد نگاه و تحلیل روانشناختی شخصیت‌ها از منظر نویسنده است و همین موضوع باعث می‌شود خلق اثر با نگارش تاریخی وقایع تقاوتی نداشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محسن ربانی جویباری اظهار کرد: تحلیل نکردن شخصیت‌های داستانی رمان‌های دینی باعث شده و می‌شود که اثر ادبی در نهایت به تاریخ‌نویسی نزدیک‌تر باشد تا آفرینش ادبی و همین مسأله جایگاه رمان‌های دینی را تنزل داده است.

او با بیان این‌که من به شخصه خیلی کم رمان‌ می‌خوانم، تأکید کرد: شرایط و ویژگی‌های اجتماعی جامعه در استقبال از رمان تأثیر داشته و دارد. من جزو افرادی هستم که به‌جز رمان‌های خاصی با اغلب آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنم. اگرچه به عنوان یک نویسنده نباید این حرف‌ها را بزنم.

ربانی که مجموعه «چهارده معصوم (ع)» را ویژه نوجوانان در دست نگارش دارد، تصریح کرد: من در این مجموعه تلاش کرده‌ام تا موضوع زندگی امامان را از منظر اجتماعی و فردی در کل دوران حیات‌شان، ویژه نوجوانان بنویسم چون فکر می‌کنم شخصیتی که از امامان در جامعه عرضه می‌شود یا خیلی رسانه‌یی و خشک و رسمی است یا خیلی فانتزی و دست‌نیافتنی.

این نویسنده در حال حاضر مشغول نگارش زندگی صاحب‌الزمان (عج) از این مجموعه است و تاکنون نوشتن 13 جلد آن را به پایان رسانده است. به گفته ربانی جویباری، این مجموعه که نام فعلی آن «یک جرعه از خورشید» است، قرار است توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار شود.

محسن ربانی جویباری متولد سال 1350 در جویبار است. او که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ علوم ارتباطات است، اولین کتاب خود را در سال 72 با عنوان «چهارده قصه از کودکی معصومین (ع)» وارد بازار کرد و کتاب «من عمه هستم، تو بابا»‌ی او در یک دوره برنده‌ بخش داستان‌های آیینی جشنواره‌ «سلام بچه‌ها» شده است.

نظر شما