شناسهٔ خبر: 28489 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناگفته‌ها و حواشی «مرگ ماهی» در کاخ جشنواره

کارگردان فیلم‌سینمایی «مرگ ماهی» فیلمش را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ فیلم «مرگ ماهی» به کارگردانی روح‌الله حجازی ادر اولین سانس برنامه نمایش برج میلاد برای اهالی رسانه و سینماگران اکران شد و هنرمندانی همچون ابراهیم حاتمی کیا ‌، لیلا حاتمی‌، امیر جعفری‌ و نیز علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر هم آن را تماشا کردند.

روح‌الله حجازی پیش از شروع نمایش فیلم با اشاره به اینکه شب گذشته برایش مثل شب آغاز فیلمبرداری بوده و از استرس نتوانسته بخوابد‌، گفت: شنیدم به خاطر بازیگران و عواملی که پشت دوربین در این فیلم همکاری داشتند، توقع‌ها بالا رفته است. به همین دلیل خواهش می‌کنم «مرگ ماهی» را مثل یک فیلم معمولی ببینید و توقع‌ها را پایین بیاورید.

او همچنین «مرگ ماهی» را به زنده علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کرد.

در نشست خبری این فیلم هم که در سومین روز از جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد، بیشتر بازیگران و عوامل این فیلم از جمله ریما رامین‌فر ‌، پانته‌آ بهرام‌، علی مصفا‌، بابک حمیدیان،‌طناز طباطبایی‌، بهرنگ علوی‌ و محمود کلاری‌، حضور داشتند.

همچنین امیر جعفری و لیلا حاتمی هم که همسرانشان در این فیلم بازی می‌کردند در نشست پرسش و پاسخ «مرگ ماهی» حاضر شدند و حمید فرخ‌نژاد هم که در دو فیلم قبلی روح‌ الله حجازی با او همکاری داشت‌، از حاضران در نشست بود.

کارگردان «مرگ ماهی» با اشاره به اینکه پس از تماشای فیلم حتما متوجه شده‌اید که چرا این فیلم را به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور تقدیم کرده است، یادآور شد که آن دو کارگردان، فیلم‌های ویژه‌ای با مضمون مادر ساخته بودند.

حجازی گفت: در ادامه فیلم‌های قبلی خود (زندگی خصوصی آقا و خانم میم) و (زندگی مشترک آقای محمودی و بانو) دوست داشتم، تجربه دیگری هم داشته باشم و در این فیلم نسبت به کارهای قبلی حوزه اختیاراتم به دلیل اینکه نویسنده و تهیه کننده هم بودم بیشتر بود.

او ادامه داد: تلاش کردم در «مرگ ماهی» با این گروه طرح دیگری دراندازم و خیلی دوست نداشتم که اگر دو فیلم قبلی‌ام توفیقی داشته در همان مسیر باشم.

این کارگردان با بیان اینکه تلاش کنیم کمی عمیق‌تر به مناسبات رفتاری میان آدم‌ها بپردازیم و به لحاظ فرمی هم نگاه متفاوتی داشته باشیم گفت: داستان «مرگ ماهی» برای من بهانه‌ای بود تا هم قصه بگویم و هم در کنار آن از مناسبات میان آدم‌ها بازتعریفی داشته باشم.

او همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم‌های خوب تاریخ سینمای ایران را محمود کلاری فیلمبرداری کرده است‌، گفت: او همچنان پویا ‌، خلاق و با انرژی است و خدا مرا دوست داشت که با چنین گروهی کار کردم.

محمود کلاری هم که فیلمبردار «مرگ ماهی» است در سخنانی کوتاه بیان کرد: تجربه سه دهه در سینما چیزهایی را به آدم یاد می‌دهد‌ و وقتی در اولین جلسه با روح‌الله حجازی ملاقات کردم او فیلم را برایم تعریف کرد و متوجه شدم روی فضا خیلی تاکید دارد.

وی افزود:همان زمان فکر کردم این فیلم می‌تواند برای من به عنوان فیلمبردار دستاورد باشد و مرا به روزهای آغازینم به سینما برمی‌گرداند.

کلاری با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر بیشتر در فیلم‌هایی کار کرده که خودشان را به پرداخت رئالیستیک و فضای مستند داستانی نزدیک می‌کردند‌، گفت: «مرگ ماهی» برخلاف آنها دوربین ثابتی داشت و اشتیاق عجیبی را در من زنده می‌کرد.

پانته‌آ بهرام هم به عنوان یکی از بازیگران این فیلم با ابراز خوشحالی از دیدن نتیجه کار گروه بر پرده سینما گفت: وقتی همه چیز یک گروه خوب است و به همه آدم‌های اطرافت اعتماد داری فقط کافیست خودت را رها کنی. چون دیگر خیالت راحت است و فقط باید فیلمنامه را خوانده باشی و کمی هم استعداد بازیگری داشته باشی.

طناز طباطبایی دیگر بازیگر فیلم «مرگ ماهی» نیز در این نشست بیان کرد: در ابتدای کار آقای حجازی تاکید داشت که چیزهایی هست که در فیلمنامه نیست و در اجرا به آن می‌رسیم و تقریبا همه ما درگیر این بودیم که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

او با ابراز رضایت از فیلم «مرگ ماهی» که آن را برای اولین بار تماشا می‌کرد گفت: سابقه بازیگری من در سینما به شش هفت سال قبل بر می‌گردد که عموما نقش‌های برون ریزی بودند اما سکوت در این فیلم برایم جذاب بود و از نتیجه کار راضی هستم.

علی مصفا هم در سخنانی کوتاه با بیان اینکه برایش مهم بوده بار دیگر با محمود کلاری کار کند و نیز با سینماگرانی که تا به حال کار نکرده بوده همکاری داشته باشد‌، اظهار کرد: جذابیت این کار جراتی بود که آقای حجازی در این فیلمنامه داشت‌ و خصلت تجربی که در متن بود‌ برایم باعث انگیزه شد که در این گروه همکاری کنم.

بابک حمیدیان که پرکارترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر امسال است‌، با اشاره به اینکه از سال گذشته تا کنون مسیر طولانی را طی کرده است‌، به مقدمه‌ای که روح الله حجازی برای «مرگ ماهی» نوشته اشاره و اظهار کرد که امیدوارم روح‌الله با این فیلم به آرزویش نزدیک شده باشد.

ریما رامین‌فر یکی دیگر از بازیگران فیلم «مرگ ماهی» با بیان اینکه «وقتی با علی مصفا و محمود کلاری کار کردم متوجه شدم هیچ بزرگی بی‌دلیل بزرگ نیست» گفت: «مرگ ماهی» فیلم عجیبی است و اولین بار که متن آن را خواندم حس گنگ و مطبوعی داشتم الان هم که فیلم را دیدم دچار احساس گیجی لذت‌بخشی شدم

بهرنگ علوی که به گفته خودش امیدی نداشته امسال بتواند در فیلمی حضور داشته باشد،‌ بیان کرد: پس از بازی در «دربند» و بعد از دوسال توانستم در این فیلم بازی کنم که البته در تمام این مدت نقش‌های زیادی به من پیشنهاد می‌شد که همیشه شبیه «دربند» بودند و فکر می‌کنم اگر همه آنها را قبول کرده بودم می‌توانستم یک مازراتی بخرم.

در این نشست برخی دیگر از عوامل فیلم «مرگ ماهی» مانند امین عشایری‌، مقدسی‌ و رابعه مدنی‌ حضور داشتند.

نظر شما