شناسهٔ خبر: 28494 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شطرنج با ماشین قیامت» احمدزاده در صدر 14 نمایش برتر سال کانادا + فیلم

«شطرنج با ماشین قیامت» که نمایشی بر اساس رمانی به همین نام نوشته حبیب احمدزاده است در صدر 14 نمایش برتر سال 2014 کانادا قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با کمک گرفتن از دیگر منتقدین کانادایی و به انتخاب کتی واتسون از منتقدین معروف تاتر کانادا در نشریه The Coast، نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» ( Chess With The Doomsday Machine) در صدر  فهرست 14 نمایش برتر سال 2014 کانادا قرار گرفته است.

 کتی واتسون در  نشریه کانادایی«کاست» این نمایش را اینگونه به خوانندگان خود معرفی کرده است: «واقعاً حیرت کردم ... تا به حال چنین نمایشی ندیده بودم ... عالی بود و البته تأثربرانگیز ... سِحر شدم»

تئاتر «شطرنج با ماشین قیامت» روایتگر ماجراهای رزمنده جوانی در شهر آبادان در زمان جنگ ایران و عراق است که با نوع بیان هنری خود وارد سطوح و لایه‌های متعدد و متنوعی می‌شود. موسیقی، نمایش نور و تصویر و استفاده از سه زبان انگلیسی، فارسی و ارتباط غیر کلامی از عناصر جدایی‌ناپذیر روایت داستان به شمار می‌آیند..

نشریه های دیگر کانادا نیز اینگونه درباره این نمایش نقدهای مختلفی نوشته اند.

نشریه کرونیکل هرالد ( Chronicle Herald ) درباره این نمایش چنین نوشته است: «یک سفر زیبای شاعرانه ... صمیمی، تکان‌دهنده و عمیقاً احساس‌برانگیز»

و نشریه کروپ مدیا (Media Co-Op ) نیز این عبارات را به کاربرده است: «قدرتمند و تأثیرگذار، نمونة دیگری برایش سراغ نداریم»

این نمایش با عوامل تماما کانادایی  توسط شرکت هنری وان لایت تیاتر(one light theatre) در کانادا اجرا می شود و کارگردان آن شاهین صیادی هنرمند ایرانی الاصل مقیم کاناداست.

نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» بارسوم است که در طول کمتر از یک سال، برای عموم  علاقمندان در کشور کانادا روی صحنه می رود. هم اکنون  اجرای این نمایش در شهر هالیفاکس ادامه دارد.

متن این اثر از رمان جنگی حبیب احمدزاده با عنوان «شطرنج با ماشین قیامت» اقتباس شده است. رمانی که تاکنون به زبان های انگلیسی، آلبانیایی، روسی و تاجیک در خارج از کشور ترجمه و به عنوان متن درسی در کنار دیگر کتاب این نویسنده با نام «داستان های شهرجنگی» در دانشگاه های امریکا تدریس می شود.

 به همت انتشارات سوره مهرحوزه هنری، متن انگلیسی و فارسی این کتاب در ایران منتشر شده که چاپ نوزدهم فارسی و اول انگلیسی آن هم اکنون در کتابفروشی ها موجود است.

برای دیدن فیلم این لینک را ببینید: http://www.mehrnews.com/news/2485650

 

 

نظر شما