شناسهٔ خبر: 28596 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر علوم: نمایندگان مجلس می‌توانند در کمیته تشخیص مصادیق بورسیه‌ها حضور یابند

دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور صبح امروز از یکی از حوزه‌های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد بازدید کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر فرهادی در حاشیه این بازدید در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور نمایندگان مجلس در کمیته تشخیص مصادیق بورسیه‌ها اظهار کرد: نمایندگان مجلس می‌توانند به عنوان ناظر در این کمیته حضور یابند و همیشه روند همین‌طور بوده است.

 

بررسی صلاحیت سرپرست 11 دانشگاه در نوبت بررسی

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر بررسی صلاحیت سرپرست دانشگاه‌ها اظهار کرد: سرپرست 11 دانشگاه در نوبت بررسی شورای انقلاب فرهنگی هستند، ضمن اینکه باقی دانشگاه‌ها را به تدریج ارسال می‌کنیم.

 

علت مرگ دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل از زبان وزیر علوم

فرهادی در مورد علت مرگ دانشجوی دکترای دانشگاه تهران و صحت و سقم برخی ادعاها مبنی بر خودکشی وی اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده گفتند که این دانشجو در حال راه رفتن در راهروی دانشکده بوده و علی‌رغم رسیدگی سریع، فوت کرده است. همان‌طور که می‌دانید ما با مواردی نظیر ایست قلبی و سکته روبه‌رو هستیم.

 

خدایی: روند پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد افزایشی نیست

در ادامه دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش درخصوص آزمون کارشناسی ارشد اظهارکرد: تعداد شرکت‌کنندگان این آزمون 812 هزار نفر هستند همچنین با در نظر گرفتن متقاضیان دو رشته‌ای تعداد شرکت‌کنندگان 892 هزار نفر است. وی ادامه داد: امروز 158 هزار نفر در آزمون شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه اکثر رشته‌ها از رشته‌های بین‌رشته‌ای هستند، گفت: آزمون کارشناسی ارشد تا فردا بعدازظهر ادامه خواهد داشت. این آزمون در 62 شهرستان و 102 حوزه امتحانی در حال برگزاری است.

خدایی در ادامه اظهار کرد: دفترچه سوالات آزمون یکشنبه هفته آینده در سایت سازمان قرار خواهد گرفت. همچنین کلید اولیه سوالات نیز یکشنبه دو هفته بعد درسایت سازمان قرار خواهد گرفت و اساتید و دانشجویان یک هفته فرصت دارند تا سوالات و جواب‌ها را بررسی کرده و اگر ایرادی می‌بینند گزارش دهند.

حدود 45 درصد فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی وارد مقطع ارشد می‌شوند/زمان اعلام نتایج اولیه

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به اینکه روند پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد افزایشی نیست، گفت: براساس تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه ما موظفیم 20 درصد فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی را وارد دوره ارشد کنیم که از 800 هزار نفر فارغ‌التحصیل کارشناسی باید تنها 160 هزار نفر وارد مقطع ارشد شوند، در حالی که در حال حاضر بیش از 350 هزار نفر یعنی نزدیک به 45 درصد فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی وارد مقطع ارشد می‌شوند. وی در همین خصوص افزود: بنابراین گسترش کمی اتفاق افتاده و ما باید به سمت افزایش کیفیت هدفمند برویم. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 55 درصد از متقاضیان دوره کارشناسی ارشد حوزه علوم انسانی را انتخاب کرده‌اند، گفت: باید بررسی شود که آیا جامعه به این تعداد فارغ‌التحصیل علوم انسانی نیاز دارد؟.

 

خدایی با بیان اینکه پیش‌بینی نمی‌کنیم که روند افزایشی در پذیرش مقطع کارشناسی ارشد داشته باشیم، گفت: زمان اعلام نتایج اولیه آزمون همراه با انتخاب رشته نیمه دوم اردیبهشت‌ماه و زمان اعلام نتایج نهایی آزمون هفته اول شهریور خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف کنکور اظهار کرد: طبق آخرین قانونی که در شهریورماه 92 در مجلس تصویب شد، باید براساس تقاضا، مدل امتحان تعیین شود.

 

وی ادامه داد: سه نوع مدل تعیین شده که شامل ارائه سوابق تحصیلی، ارائه سوابق تحصیلی همراه با آزمون و ارائه سوابق تحصیلی همراه با آزمون عمومی و اختصاصی است.

خدایی با بیان اینکه قانون تکلیف کرده که تا پنج سال آینده 85 درصد کل ظرفیت آموزش عالی براساس سوابق تحصیلی در تمامی دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد پذیرش شوند، گفت: هم‌اکنون در دومین سال اجرای این قانون هستیم که روند پذیرش در مرز 80 درصد است اما نکته مهم مربوط به 15 درصد رشته‌های پرمتقاضی نظیر دوره‌های روزانه، پزشکی و مهندسی است.

 

وی همچنین افزود: زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون باید فراهم شود و ما باید کل سوابق دوره آموزش متوسطه را آماده کنیم تا بتوان آن را جایگزین کرد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با تاکید بر اینکه این روند زمانبر است، اظهار کرد: در برخی رشته‌ها رقابت به شدت زیاد است. برای مثال 540 هزار نفر متقاضی 7000 ظرفیت پزشکی هستند؛ بنابراین شرایط به گونه‌ای است که در صورت حذف کنکور ظرفیت موجود جوابگو نیست. خدایی با اشاره به اینکه قوانین پذیرش برای سال 94 قطعی و اعلام شده، گفت: در جلسه شورای سنجش و پذیرش که اسفندماه برگزار می‌شود گزارش کامل را اعلام می‌کنیم و برای سال 95 تصمیم خواهیم گرفت.

نظر شما